På en explosiv marknad av ny teknik för virtual reality, VR, försöker nu de traditionella mediebolagen prova sig fram hur de ska ta sin del av kakan. För spelvärlden är VR väletablerat, här tävlar företagen om att snabbast få fram den bästa och billigaste tekniken.
Headsetet Oculus Rift startade tack vara en Kickstarter-kampanj så sent som 2012, då grundarna drog in 2,5 miljoner dollar på en månad. Två år senare köpte Facebook Oculus Rift för enorma två miljarder dollar. Nu finns en uppsjö av olika tekniklösningar, Oculus har till exempel skapat Gear VR som går att kombinera med alla Samsung Galaxymobiler med ett pris på bara drygt tusenlappen. Google cardboard, Playstation VR och det mer avancerade HTC Vive är alla på marknaden.
Att få känslan av att kliva in i olika fantastiska scenarios är en gränslös marknad för all sorts underhållning. Nu satsar TV4 på en tv-serie helt filmad i 360 grader.
”Tanken är helt enkelt att tittaren ska få vara med om upplevelser utöver det vanliga”, säger programledaren Pär Lernström.
Hans produktionsbolag Oh-deer står bakom idén till serien ”Veckans 360”. TV4 har tidigare testat att använda tekniken för ”Idol”, ”Så mycket bättre” och under sändningar från Stockholm Open. ”Veckans 360” är dock ett renodlat VR-format. Pär Lernström ska testa 15 olika extrema upplevelser, som att flyga helikopter, möta vilda djur, spela proffshockey och klättra på höga höjder.
Tittaren ska få ta del av detta med 360 graders vinkel, genom antingen att titta på mobil, dator eller ett VR-headset. Programmet kommer att sändas på de kanaler som har 360-funktionen, som genom TV4:s Youtubekanal och Facebooksida.
”Det här är ett seriöst VR-projekt med hög ambition. TV4 har ju gjort flera mindre insatser, men det här kommer att bli spektakulärt”, säger Pär Lernström.
Serien kommer att spelas in antingen med uppriggad kamera som filmar Pär Lernströms reaktioner och omgivningen, eller en kamera på en annan person som får fungera som levande stativ. Programmet klipps sedan inte på traditionellt sätt, utan händelsen filmas komprimerad och klar.
”Det är det svåra, att leva ut hela scenariot utan klipp. Det är ett nytt sätt att göra underhållning och är svårt när man är van vid att kunna redigera mera i efterhand. Vi kommer att få lära oss vartefter de här kommande månaderna vad som funkar”, säger Pär Lernström.
Tittaren kan sedan styra över vad han eller hon tittar på.
”Det är hela poängen, med tekniken och projektet, att tittaren ska styra själv. Längre fram kanske vi kan göra det med interaktivt, kanske sända live. Det finns olika vägar att gå. Men i det här formatet görs det bandat och tittaren får välja eget fokus i 360-miljön”, fortsätter han.
Planen är att ”Veckans 360” ska sändas i 15 avsnitt till hösten. Längd på avsnitten avgörs av innehållet, men ungefär tre till tio minuter. Ett fallskärmshopp får exempelvis ta några minuter uppladdning, sedan hoppet och en stund efterspel.
Finns det publik för den här sortens program?
”Det vet vi inte, det är det ingen som gör. Det finns absolut en hunger efter VR, men hur och vad vi ska göra blir något av ett experiment i början. Det viktiga är att innehållet blir bra. Det finns en risk att man just nu fokuserar så mycket på teknik och plattformar att man glömmer att innehållet ändå är det viktigaste”, säger Pär Lernström.
Har ni några förebilder?
”Det finns inte många, de mesta VR-sändningar görs i projektform, som flera konserter som har sänts i 360 grader. Jag tror att det handlar om att lära sig att göra tv på ett helt nytt sätt, relevant med den nya tekniken.”
Vad är största lockelsen med VR?
”Att få kliva in i rum och händelser som man inte har tillgång till annars och uppleva dem på ett närmare och annorlunda sätt. VR låter som att det handlar främst om teknik, men egentligen är det en känslomässig upplevelse.”