Hoppa till innehållet

Trumps hotell tappar besökare

Donald Trumps politiska framgångar har ett kommersiellt pris.
De hotell som bär den kontroversiella presidentkandidatens namn ser nämligen intäkterna vika, eftersom många resenärer undviker dem.

KONTROVERSIELL. Donald Trump har en avskräckande inverkan på konsumenterna i USA.
KONTROVERSIELL. Donald Trump har en avskräckande inverkan på konsumenterna i USA.Foto: Foto: Chris Carlson

"Det finns många steg mellan oss och honom", säger servitrisen Caroline som arbetar på Jean-Georges, en av New Yorks bästa restauranger.

Med en något förlägen stämma tonar hon ned betydelsen av att finkrogen ligger i samma hus som Trump Hotel Central Park. Dels har verksamheterna olika ägare, dels ägs inte hotellet av presidentkandidaten utan ägaren betalar en avgift för att få använda det beryktade varumärket.

Medan namnet Donald Trump har fungerat utmärkt när det gäller att locka röstare verkar den politiska karriären ha en avskräckande inverkan på konsumenter i USA.

"Tidigare bodde jag ofta på Trump Soho men skulle inte för mitt liv vilja bo där nu när jag har sett vilken läskig figur han är", säger en svensk affärsresenär.

Vid ett färskt besök i New York föll valet i stället på ett näraliggande hotell, som gav anekdotiska signaler om att andra resenärer fattat samma beslut.

"Jag talade med en portier som berättade att de har haft ett uppsving eftersom det är många som inte längre vill bo på ett Trumphotell."

Statistik från den amerikanska bokningstjänsten Hipmunk är inne på samma spår. Bolaget har jämfört köp av hotellnätter för ett år sedan, innan Donald Trump hade kapat åt sig USA:s politiska rampljus, med våren 2016. Bokningstjänsten uppger att bokningarna för Trumphotell blivit färre, samtidigt som det totala antalet hotellbokningar på sajten har ökat.

Mest dramatisk är nedgången för just Trump Soho, beläget på södra Manhattan, som sett antalet bokningar sjunka med 74 procent hos Hipmunk. Nästan lika illa är det för Trump International Hotel Las Vegas, en guldfärgad koloss nära den berömda spelstadens huvudgata, där minskningen uppgår till 71 procent.

Dessa siffror gäller alltså bara bokningar via Hipmunk, inte nödvändigtvis totalt sett, men kan ses som en tydlig indikator.

Förutom hotell återfinns affärsmannens namn på en rad golfbanor, en modellagentur, samt ett klädmärke.

Även det sistnämnda har påverkats av presidentvalskampanjen. Varuhusjätten Macy’s bojkottade det förra sommaren efter att Donald Trump lanserat sin presidentvalskampanj med ett uppmärksammat tal där han grovt förolämpade mexikanska immigranter.

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera