"Det finns många steg mellan oss och honom", säger servitrisen Caroline som arbetar på Jean-Georges, en av New Yorks bästa restauranger.
Med en något förlägen stämma tonar hon ned betydelsen av att finkrogen ligger i samma hus som Trump Hotel Central Park. Dels har verksamheterna olika ägare, dels ägs inte hotellet av presidentkandidaten utan ägaren betalar en avgift för att få använda det beryktade varumärket.
Medan namnet Donald Trump har fungerat utmärkt när det gäller att locka röstare verkar den politiska karriären ha en avskräckande inverkan på konsumenter i USA.
"Tidigare bodde jag ofta på Trump Soho men skulle inte för mitt liv vilja bo där nu när jag har sett vilken läskig figur han är", säger en svensk affärsresenär.
Vid ett färskt besök i New York föll valet i stället på ett näraliggande hotell, som gav anekdotiska signaler om att andra resenärer fattat samma beslut.
"Jag talade med en portier som berättade att de har haft ett uppsving eftersom det är många som inte längre vill bo på ett Trumphotell."
Statistik från den amerikanska bokningstjänsten Hipmunk är inne på samma spår. Bolaget har jämfört köp av hotellnätter för ett år sedan, innan Donald Trump hade kapat åt sig USA:s politiska rampljus, med våren 2016. Bokningstjänsten uppger att bokningarna för Trumphotell blivit färre, samtidigt som det totala antalet hotellbokningar på sajten har ökat.
Mest dramatisk är nedgången för just Trump Soho, beläget på södra Manhattan, som sett antalet bokningar sjunka med 74 procent hos Hipmunk. Nästan lika illa är det för Trump International Hotel Las Vegas, en guldfärgad koloss nära den berömda spelstadens huvudgata, där minskningen uppgår till 71 procent.
Dessa siffror gäller alltså bara bokningar via Hipmunk, inte nödvändigtvis totalt sett, men kan ses som en tydlig indikator.
Förutom hotell återfinns affärsmannens namn på en rad golfbanor, en modellagentur, samt ett klädmärke.
Även det sistnämnda har påverkats av presidentvalskampanjen. Varuhusjätten Macy’s bojkottade det förra sommaren efter att Donald Trump lanserat sin presidentvalskampanj med ett uppmärksammat tal där han grovt förolämpade mexikanska immigranter.