Hoppa till innehållet

Tillgänglighet ska öka konstintresset

Di Weekend ställde fem frågor till Emma Weinerhall, ansvarig för Affordable Art Fair, som arrangeras i Stockholm den 13–16 oktober. På mässan kostar inget konstverk mer än 50 000 kronor.

Emma Weinerhall.
Emma Weinerhall.

Vad är nytt på mässan för i år?
”Den största nyheten är att vi bytt lokal efter fyra år, till Nacka strand. Vi insåg att när det var en nästan 300 meter lång kö utanför förra året så funkade det helt enkelt inte längre.”

Är det någon trend i konsten i år?
”Det går inte lika fort som i mode och liknande, men hur mycket folk i branschen än vill tro att det inte går trender så kan man se att det är ganska mycket blå, blågröna och grå toner i år. Jag tror även att trenden med färgade väggar ger den effekten att efterfrågan på mer svartvita verk kommer att öka.”

Ni lanserar snart en onlinetjänst. Går det att sälja konst på nätet?
”Ja, men man måste ha en tydlig mötesplats också. I framtiden kommer förmodligen alla ha digitala visningsrum men samtidigt kommer det att vara viktigt att ställa ut mässor och liknande. Man kan nog sälja för upp till 10 000 kronor på nätet för att folk ska känna sig fortsatt trygga, men hamnar det över den summan så vill nog många se konsten i verkligheten först.”

Finns det några nackdelar med att sälja konst på nätet?
”Konst verkar ju bäst i sin direkta form. Det är svårt att få ett konstverk att tala till dig om du inte ser det i verkligheten, men vi hoppas att intresset inte ska minska bara för att det är online utan snarare öka för att det blir mer tillgängligt.”

Har du något tips till en ny konstköpare?
”Mitt bästa tips är att känna sig bekväm med att ställa de där frågorna som man aldrig vågar fråga. Många undrar till exempel varför vissa konstverk kostar så mycket, och det är en rimlig fråga, men det finns oftast en förklaring. Ett mer konkret råd är att bestämma vilken budget man har innan man går på mässan.”

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera