Hoppa till innehållet

Tar ny sats mot K2

Vid förra försöket dog elva personer. Traumat sitter kvar, men nu gör Fredrik Sträng ett nytt försök att ta sig upp på världens tuffaste berg.
”Vi svenskar behöver träna oss i riskexponering för att inte hämma kreativiteten”, säger han.

LADDAD. ”Jag vill inte vara normal. Jag vill vara exceptionell. Många lever i ’överlevnadsmode’ vilket hämmar både framgång och kreativitet”, säger Fredrik Sträng, som vet hur jobbig höjdrädsla och dödsångest är – han har själv gått i terapi.
LADDAD. ”Jag vill inte vara normal. Jag vill vara exceptionell. Många lever i ’överlevnadsmode’ vilket hämmar både framgång och kreativitet”, säger Fredrik Sträng, som vet hur jobbig höjdrädsla och dödsångest är – han har själv gått i terapi.Foto: Jesper Frisk

Lägenheten i södra Stockholm är belamrad med utrustning. Stegjärn samsas med dundräkt och sovsäck. En splitterny lättviktssele (som klarar att hålla två ton) och en skyddshjälm som ska kunna återfå sin form även efter träff av fallande stenar. Skräddarsydda matportioner ligger packade i dygnsransoner.

”Det är en ketogen kost, mycket fett lite kolhydrater. Jordnötter, medelmåttigt saltade är A och O. Jag har pastej och portioner, rispudding till frukost, gulasch till lunch och tacostuvning till middag. Jag är allergisk mot gluten så jag måste ha ett separat kök”, säger Fredrik Sträng.

Det är några dagar före avresan till bergskedjan Karakorum på gränsen mellan Pakistan och Kina.

K2 är med sina 8 611 meter världens näst högsta berg och hör till de absolut svåraste att bestiga. Fredrik Sträng planerar att vara borta i två månader.

I utrustningen finns lite förvånande både rehabband och en foamroller.

”Det gäller att träna även på plats. Man måste vara aktiv för att acklimatisera sig snabbare. Aktiveras kroppen undviks slaggprodukter i blodet. Man slipper att käka blodförtunnande.”

Vid den senaste expeditionen till K2 2008 hamnade Fredrik Sträng i en av klätterhistoriens allra värsta katastrofer. Elva personer omkom under dramatiska former. Fredrik Sträng överlevde tack vare att han insåg farorna och vände tillbaka i tid.

”Allt kan vara farligt i fel doser. Klättring handlar om att hitta balansen mellan utmaning och förmåga utan att vare sig förstora eller förminska risker.”

I bakgrunden för sommarens expedition till K2 finns bland andra teknikkonsulten Sigma Technology Group med vd Carl Vikingsson i spetsen. Bolaget bidrar med 125 000 kronor i en direkt sponsring.

”Jag tilltalas av att Fredrik gör en enorm prestation och att det är en bra kontrast till stora publiksporter. Dessutom är det en sponsring som lever länge och lämpar sig för digital kommunikation via webb och sociala medier och som alla kan följa – både internt och externt.”

Totalt har Fredrik Sträng utrustning med sig till ett sammanlagt värde av cirka 300 000 kronor som väger totalt cirka 90 kilo. Och det sparas inte i ansträngningarna att minska vikten.

”Jag skämtar inte, jag har klippt bort alla tvättlappar för att spara vikt.”

Lagret av solskyddskräm är införskaffat på hemmaplan.

”Det är bland det viktigaste. Förra gången köpte jag det i Islamabad, men fick stora problem med sönderfrätt hud. Även på 7 000 meters höjd kan det bli varmare än på playan i Thailand.”

60 meter rep är med för den farofyllda passagen Bottleneck där lutningen är 80 grader med överhäng av is.

”Man traverserar vänster med hjälp av två isyxor. Ramlar man där är det 400 meter fritt fall och sedan glider man 2,5 kilometer nerför berget. Därför klättrar man inknutna i varandra.”

På handleden har Fredrik Sträng en klocka med höjdmätare.

”Jag vill hålla en fart om 250 vertikalmeter i timmen. Om jag sackar och ligger på 100 eller mindre vet jag att det går för långsamt och att något är fel. Det är ett kvitto på att det är dags att vända om.”

Expeditionen kommer att bli oerhört tuff, men Fredrik Sträng anser sig vara en mer erfaren klättrare än vad han var sist. Han har varit på hela elva stycken 8 000-metersexpeditioner sedan katastrofen på K2.

”Det går inte att skylla på slarv eller lathet när man väl är på berget. Det gäller att minutiöst kontrollera all utrustning från solceller till tält. Vädret däremot kan man inte göra något åt.”

Planen är att göra en toppattack i slutet av juli. Statistiskt sett är vädret mest gynnsamt då. Men i och med klimatförändringarna kan det tidigareläggas ett par veckor.

”Man klättrar helst på morgon eller kväll för att undvika ras med is och stenar när det smälter mitt på dagen.”

I packningen finns även en rulle tyg som har stort symboliskt värde – böneflaggor som välsignats av en lama i Nepal.

”De är otroligt viktiga, inte minst för att man erinrar sig om att varje steg man tar på berget ovanför baslägret är livsviktigt och avgörande. Men det är något folk borde tänka på även här hemma när de går omkring i trafiken med näsan nere i mobilen.”

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera