Hoppa till innehållet

Sverige tråcklar ihop enhetliga klädmått

Det Tyskland misslyckades med har Sverige sytt ihop i all tysthet och nu kommer resultatet: gemensamma klädstorlekar i hela Europa.

SITTER RÄTT. Mikael Sandström, ordförande i den europeiska standardiseringsgruppen WG 10.
SITTER RÄTT. Mikael Sandström, ordförande i den europeiska standardiseringsgruppen WG 10.Foto: Björn Solfors

Klädstorlekar har i dag inga specifika mått utan kan anges godtyckligt av varje tillverkare. Att olika länder och klädmärken inom samma land har vitt skilda måttabeller har varit ett gissel för konsumenter och producenter i årtionden. Situationen har blivit än svårare i och med e-handelns intåg.

Tyskland försökte i 15 år få till ett enhetligt system, men det var först när Sverige sommaren 2012 tog över ledartröjan för WG10-projektet som det började hända saker. Efter fyra års lirkande, förhandlande och kompromissande lyckades Sverige lösa den sista stötestenen – måttabellerna – i maj i år. Bland annat lades intervallet 5 centimeter i storleksstegen till som ett alternativ. Detta för att få med sig engelsmännens system i tum – 1 tum är ungefär 2,5 centimeter.

”Det är på tiden att vi tråcklar ihop det här. Tyvärr nådde vi inte riktigt ända fram med en enda tabell, men det som nu hela Europa verkar ställa sig bakom är en milstolpe för hela konfektionsindustrin”, säger Mikael Sandström, till vardags ordförande för Svensk Handel Stil, och ordförande i den europeiska standardiseringsgruppen WG 10.

Den europeiska standardiseringsorganisationen CEN väntas anta de sista justeringarna i den Sverigeledda kompromissen om enhetliga måttabeller i september. Våren 2017 ska den gemensamma standarden för märkning vara klar att använda i hela Europa.

Standardsystemet omfattar både numeriska storlekar som 38 för damplagg, 50 för herrplagg och 120 för barnkläder, och bokstavsstorlekar som small, medium och large.

”Det nya är att för första gången kommer varje storlek att utgå från faktiska kroppsmått enligt överenskomna tabeller. Konsumenten kan därmed mycket lättare få tag i rätt storlek från början, oavsett var hon eller han handlar – med färre kostsamma returer och högre lönsamhet för företagen och minskade påfrestningar på miljön som följd”, säger Mikael Sandström.

Förutom honom har det svenska sekretariatet bestått av Maria Karlsson, projektledare på Swedish Standards Institute, som blev sjuk och tragiskt gick bort under arbetet och efterträddes av Linda Karlsson, samt Lotta Silow, mönsterkonstruktör på Kapp-Ahl och Christina Kalbom Rylander, tidigare chefskonstruktör på Fristads arbetskläder.

I stort sett alla stora svenska modeföretag har varit engagerade i projektet – utom börsjätten Hennes & Mauritz.

”H&M var aktiva tills den tidigare inköpschefen avgick för några år sedan. Det nya storlekssystemet är frivilligt, men vi tror att även H&M kommer att implementera det – för kundernas, lönsamhetens och miljöns skull”, säger Mikael Sandström.

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera