Klädstorlekar har i dag inga specifika mått utan kan anges godtyckligt av varje tillverkare. Att olika länder och klädmärken inom samma land har vitt skilda måttabeller har varit ett gissel för konsumenter och producenter i årtionden. Situationen har blivit än svårare i och med e-handelns intåg.
Tyskland försökte i 15 år få till ett enhetligt system, men det var först när Sverige sommaren 2012 tog över ledartröjan för WG10-projektet som det började hända saker. Efter fyra års lirkande, förhandlande och kompromissande lyckades Sverige lösa den sista stötestenen – måttabellerna – i maj i år. Bland annat lades intervallet 5 centimeter i storleksstegen till som ett alternativ. Detta för att få med sig engelsmännens system i tum – 1 tum är ungefär 2,5 centimeter.
”Det är på tiden att vi tråcklar ihop det här. Tyvärr nådde vi inte riktigt ända fram med en enda tabell, men det som nu hela Europa verkar ställa sig bakom är en milstolpe för hela konfektionsindustrin”, säger Mikael Sandström, till vardags ordförande för Svensk Handel Stil, och ordförande i den europeiska standardiseringsgruppen WG 10.
Den europeiska standardiseringsorganisationen CEN väntas anta de sista justeringarna i den Sverigeledda kompromissen om enhetliga måttabeller i september. Våren 2017 ska den gemensamma standarden för märkning vara klar att använda i hela Europa.
Standardsystemet omfattar både numeriska storlekar som 38 för damplagg, 50 för herrplagg och 120 för barnkläder, och bokstavsstorlekar som small, medium och large.
”Det nya är att för första gången kommer varje storlek att utgå från faktiska kroppsmått enligt överenskomna tabeller. Konsumenten kan därmed mycket lättare få tag i rätt storlek från början, oavsett var hon eller han handlar – med färre kostsamma returer och högre lönsamhet för företagen och minskade påfrestningar på miljön som följd”, säger Mikael Sandström.
Förutom honom har det svenska sekretariatet bestått av Maria Karlsson, projektledare på Swedish Standards Institute, som blev sjuk och tragiskt gick bort under arbetet och efterträddes av Linda Karlsson, samt Lotta Silow, mönsterkonstruktör på Kapp-Ahl och Christina Kalbom Rylander, tidigare chefskonstruktör på Fristads arbetskläder.
I stort sett alla stora svenska modeföretag har varit engagerade i projektet – utom börsjätten Hennes & Mauritz.
”H&M var aktiva tills den tidigare inköpschefen avgick för några år sedan. Det nya storlekssystemet är frivilligt, men vi tror att även H&M kommer att implementera det – för kundernas, lönsamhetens och miljöns skull”, säger Mikael Sandström.