Hoppa till innehållet

»Sverige kommer att leverera maximalt«

8 frågor till Ted Akiskalos, ny Sverigechef på Carlsberg.

FÅR GRATIS ÖL. Ted Akiskalos.
FÅR GRATIS ÖL. Ted Akiskalos.

Vad står överst på din vd-agenda?
”Min första prioritet är att möta teamet på Carlsberg Sverige. Väl på plats ska jag ta tag i strategiöversynen. Några prioriteringar är tillväxt i våra viktigaste ölvarumärken och att förbättra vår kompetens inom digitalt och portföljstrategi.”

Tidshorisont?
”Min erfarenhet är att tre år är den optimala horisonten i vår kategori för att se påtagliga framsteg. Sedan tror jag starkt på att personligt engagemang skapar värde och bättre genomförande, och det är sådant som vi kommer att lägga större delen av vår energi på kommande månader och år.”

Hur får man enklast andra att bli engagerade?
”Finns inget enskilt recept. Men vad som har fungerat för mig är att vara autentisk, hitta relevans i både den vänstra och högra hjärnhalvan, och ge människor ägandeskap och ansvar i sitt arbete.”

Du är född och uppvuxen i Grekland, har arbetat i olika städer i USA, Mexiko, Venezuela, Brasilien, Kanada, Storbritannien och nu Hongkong för att i sommar flytta till Sverige. Är du rastlös av dig eller bara lite rotlös?
”Varken eller. Min fru och jag åker dit vi tror det blir spännande karriärmöjligheter och minnesvärda upplevelser för vår familj. Jag är övertygad om att Sverige kommer att leverera maximalt på båda fronter. Samtidigt håller vi i våra starka band till Grekland, där vi har släkt och tillbringar våra somrar. Med den nya rollen och två små barn kommer vi nog att slå av på takten och etablera en mer permanent bas.”

Du har jobbat med svenskar förr och har svenska vänner. Vad är typiskt svenskar?
”Konsensus och samarbete i beslutsfattande, fokus på livskvalitet och kärleken till naturen, och sist men inte minst ’fika’.”

Vad är du riktigt bra på, utöver jobbet?
”Segling, som jag har en passion för. Jag är bra men du kan aldrig vara tillräckligt bra.”

Beskriv ditt ledarskap som en ölsort.
”En färsk europeisk pilsner med hög kvalitet som serveras väl kyld från fat. Relevant och tilltalande för många, flexibel, passar många tillfällen, tydlig och precis.”

Är det den sort som du själv dricker helst?
”Nja ... jag är ganska bred i mitt ölval beroende på tillfälle. Men jag gillar smakfulla lageröl, speciellt en varm sommardag.”

Innehåll från XledgerAnnons

Vanligaste rådet: Byt inte ditt affärssystem

Daniel Lindholm är redovisningschef på Metria.
Daniel Lindholm är redovisningschef på Metria.

Mardrömmen är ett inferno som slukar tid och pengar.

Men bytet av affärssystem behöver inte bli ett kaos.

– Det flöt på bra, projektet höll både tidplan och budget. Vi hade också ett bra stöd när det kom frågor, säger Metrias redovisningschef Daniel Lindholm om bytet till molnbaserade Xledger.

EXTERN LÄNK: Insikter om hela din verksamhet – i realtid

För två år sedan förvärvades statliga teknikbolaget Metria av norska koncernen Spir Group. I samband med detta beslutades att företaget skulle byta affärssystem.

– Tanken var att hela koncernen skulle ha samma affärssystem och man hade redan Xledger. Vi gjorde en förstudie, bedömde att det skulle gå att införa även hos oss och gick vidare med projektet, berättar Daniel Lindholm.

Att sjösätta ett helt nytt affärssystem är dock ett omfattade projekt. Inte sällan hörs skräckhistorier där projekten sliter på såväl personal som plånboken – kanske hade det varit bättre att inte byta?

– Klart det är hårt och mycket att göra, jag har varit med om det en gång tidigare. Men min erfarenhet är att det underlättar med bra projektledning och att bytet i slutändan gynnar företaget, säger Daniel.

Maria Jacobsson är projektledare hos Xledger och ansvarade för övergången till Xledger hos Metria. Hon känner igen farhågorna inför en så stor förändring som ett affärssystembyte innebär:

– Våra kunder går igenom en tuff resa med bytet, man kastar upp allt i luften. En vanlig rädsla är hur mycket tid allt kommer ta. Ofta behöver ekonomiavdelningarna klämma in detta parallellt med sina ordinarie arbetsuppgifter. Organisationerna idag är ju ganska slimmade, det är knappast så att folk sitter och rullar tummarna, säger hon och fortsätter:

– Därför trycker vi tydligt på att kunderna måste avsätta tid och prioritera projektet. Där är ledningens inställning avgörande, de måste helhjärtat stå bakom.

– Nyckeln för att lyckas är att ha en tydlig process där gemensamma målsättningar, ambitioner och enighet bidrar till bästa lösningen. Att som leverantör våga säga nej till en kund är viktigt.

För Metria tog det drygt åtta månader innan Xledger var implementerat fullt ut. I normalfallet tar det runt ett halvår.

– Det drog ut lite på tiden då en del av vår verksamhet såldes precis innan sommaren och vi behövde fokusera på den biten. Men vi fick ett bra stöd och kunde justera tidplanen tillsammans, säger Daniel.

Enligt Xledgers egna statistik håller 95 procent av deras implementationer av affärssystemet tid och budget. En av pusselbitarna är configuration tool – som gör det möjligt att i detalj följa progressen i projektet, både för kundens och Xledgers projektgrupp.

– Verktyget ger oss en tydlig bild av projektet och också hur vi ligger till utifrån estimerad tid och kostnad. Verktyget följer sedan som en röd tråd genom hela projektet, säger Maria.

Config tool är en del av Xledgers arbetsmetod, där alla uppdateras om aktuell status i realtid:

– Jag har jobbat med projektledning i andra bolag, skillnaden är att Xledger har en extremt tydlig metodik som gör det tydligt för alla att se exakt var vi befinner oss i processen. Det skapar en trygghet för alla inblandade. Jag tycker även det bidrar till en framdrift, samtliga vet vad som är nästa steg.

Så hur fungerar Xledgers affärssystem hos Metria? Daniel ser flera tydliga positiva effekter med bytet och det övergripande betyget är gott:

– Det jag hör från organisationen är att det är ett modernt system, molnbaserat och enkelt att komma åt även på distans. Uppdateringarna kommer automatiskt. Där ser jag också en vinst med att vi slipper drifta egna servrar och teknik, det gör Xledger åt oss, vilket frigör tid till annat för vår IT-avdelning, säger han och lägger till:

– Bokslut och fakturering går absolut snabbare, man kan också få ut rapportering på ett smidigare sätt. Det gör att man slipper uppfinna hjulet igen om exempelvis ledningen behöver få en rapport.

Daniel pekar även på att Xledgers uttalade ambition om self service, där kunden ska kunna sköta systemet på egen hand:

– Det är ett train the trainer-tänk som jag gillar, det blir ett naturligt sätt att lära sig på. Sedan blir det billigare i längden att inte vara beroende av konsulter.

EXTERN LÄNK: Få allt i ett system – så funkar Xledger 

 

Mer från Xledger

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xledger och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera