Egentligen skulle Nina Stemme ha varit i Wien på tisdagen för den andra repetitionsdagen av huvudrollen Kundry i Richard Wagners ”Parsifal”. Dessutom skulle hon ha åkt direkt dit från München där hon har spelat Elektra under början av februari.
Men när hon fick beskedet att hon tilldelas regeringens hederspris för mångåriga insatser för svensk musikexport fick hon snabbt lägga in tre dagars omväg via Stockholm.
”De var snälla i Wien och lät mig missa några repetitioner för att de tyckte att det här var någonting som var värt att uppmärksamma”, säger Nina Stemme.
Själv är hon också nöjd. Sista minuten-ändringen av schemat ger några extra dagar för att komma ikapp med administrativa uppgifter, träffa familjen och instudering av rolldebuten i Wien. Men hon är också glad över att regeringen i år har valt att prisa opera och klassisk musik, eller konstmusik, som hon själv kallar det.
”Det är roligt att den blir uppskattad, för även om musik är musik för mig, så kan konstmusiken aldrig tävla på samma planhalva som populärmusiken.”
Hur menar du?
”Poppen kommer alltid att vara populärare, även om den också springer ur Bach och Händel och annan klassisk musik, och man egentligen kan se musiken som olika grenar av samma träd. Men genrerna går inte att jämföra. Eller om jag säger så här, mina siffror kan aldrig konkurrera med till exempel Max Martin”, säger hon med en blinkning.
Men att Nina Stemme är en av operavärldens främsta stjärnor råder det ingen tvekan om. Hon gick ut Operahögskolan 1993 och har sedan dess uppträtt över hela världen och tagit emot ett flertal prestigefyllda priser, bland annat korade International Opera Awards henne till världens bästa operasångerska 2013.
I höstas var tunnelbanestationerna i New York också tapetserade med hennes ansikte i storbildsformat, när hon gjorde succérollen som Isolde på New York-operan the Met. Och när biljetterna till hennes gästspel på Kungliga Operan i Stockholm i maj släpptes i höstas sålde de slut på en kvart.
Nu hoppas Nina Stemme att hederspriset ska få fler att upptäcka svensk konstmusik utomlands.
”Under många år av min karriär kände jag mig bortglömd av Sverige utomlands, och fick själv ta kontakt med svenska ambassader när jag skulle ha en premiär. På den fronten kan Sverige bli bättre på att uppmärksamma våra exportsångare, för vi är många”, säger hon och rabblar upp Katarina Dalayman, Malin Byström och Peter Mattei som exempel på tre svenska operasångare som uppträdde på Met under samma säsong som hon.
”Jag har säkert glömt någon, men jag tror att Sverige behöver lägga mer krut på att vara stolt över sina sångare, musiker och dirigenter som är verksamma utomlands. Och bli bättre på att förstå hur kulturen kan användas i både handels- och exportsammanhang. I affärskretsar på kontinenten, där man är uppfostrad med konstmusik, är den ju en naturlig del av samspelet kring att göra affärer, och där har svenskt näringsliv mycket kvar att lära, tror jag.”
Det är 20:e året som musikexportpriset delas ut, och förutom hederspriset tillkännagavs också pristagaren för årets musikexportpris 2016 under en prisceremoni på tisdagen. Det gick till popartisten Zara Larsson, som sjöng den officiella EM-låten och vars låtar under fjolåret streamades över en miljard gånger. Hon kunde dock inte medverka vid prisutdelningen.
”Båda artisterna som prisas är i världsklass och har starkt bidragit till att lyfta svensk musik utomlands. När jag träffade en av Indonesiens mest kända kvinnliga sångare för ett tag sedan kunde jag berätta om Zara Larsson och hennes roll som ung feminist, vilket gjorde sångerskan mycket intresserad”, säger EU- och handelsminister Ann Linde som var prisutdelare.
Under 2015 om-satte musikbranschen 9,2 miljarder kronor, enligt intresseorganisationen Musiksverige. Det mot-svarar en ökning med 13 procent mot året före. Samtidigt ökade exporten för andra året i rad.
Av de totala intäkterna stod 1,7 miljarder kronor för export.
”Det innebär att man inte bara blir glad av svensk musik utan att det också är en bransch på tillväxt där det skapas jobb”, säger Ann Linde.
Under prisceremonin meddelade hon också att organisationen Export Music Sweden, som bland annat har grundats av upphovsrättsorganisationen Stim, kommer att tilldelas ett ytterligare statligt stöd från Utrikesdepartementet på 500 000 kronor.
”På det här sättet kommer de att kunna fortsätta arbetet med att stärka svensk musik utomlands.”