Di Weekend NYHETER

Svenskt mode är ute och cyklar

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

PREMIÄRLOPPET. Giro d’Stil genomfördes för första gången i Stockholm hösten 2015.

Foto: Niklas Åkesson

Sverige står för ett nytt inslag under herrmodeveckan Pitti Uomo i Florens nästa vecka.
Giro d’Stil marknadsförs som både ”världens längsta catwalk” och ”the most fashionable bicycle race on the planet”.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

”Det här är ett nytt sätt att levandegöra mode och få ut modet på stan”, säger projektledaren Jonas Bergström, som tillsammans med klädhandlaren Johan Schultz och reklamaren Lennart Wejdmark står bakom konceptet Giro d’Stil.

Under Pitti Uomo, som går av stapeln nästa vecka, fylls Florens gator och torg av väldressade och modemedvetna män. Vid sidan av de vanliga catwalkvisningarna sker en rad evenemang på stan, och här blir Giro d’Stil ett nytt inslag.

”Vi genomförde ett Giro d’Stil i Stockholm hösten 2015 och det blev mycket uppskattat. Det är världens snyggaste cykellopp”, säger Jonas Bergström.

17 varumärken – en blandning av svenska märken som Tiger of Sweden, Oscar Jacobson och Gant och italienska märken som Pal Zileri, Dondup och Lardini – har signat upp sig för Giro d’Stil på Pitti Uomo. Höjdpunkten blir den 16 juni då ett tjugotal välstajlade modeller kommer att cykla runt på Florens gator, iförda kläder från de deltagande varumärkena. Danska Velorbis står för de lika fashionabla cyklarna.

”Allt handlar om att cykla med stil. Det kommer att göras flera pitstop där modellerna kommer att posera för fotografer”, berättar Jonas Bergström.

Målgången blir vid Palazzo Budini och därefter väntar en stor fest för 600 inbjudna gäster. Eventet kommer att direktsändas på nätet, och det kommer även dokumenteras för en film och en coffee table-bok.

”Tanken är att ta det här konceptet vidare till modeveckorna i New York, London, Tokyo och Paris. Att kombinera mode med cykling ligger i linje med det miljötänk som nu präglar modebranschen”, säger Jonas Bergström.