Den internationella karriären började med Britney Spears debutsingel ”...Baby One More Time” som släpptes hösten 1998. Den gick upp på första plats på topplistorna i alla länder där den släpptes, inklusive USA.
I dag har Max Martin, eller Martin Sandberg som han egentligen heter, själv eller tillsammans med andra, skrivit 21 låtar som nått första plats på den amerikanska Billboardlistan.
Det är unikt för svenska förhållanden. Abba hade en listetta i USA, Roxette fyra. Och bara John Lennon och Paul McCartney har toppat listan fler gånger (26 respektive 32). Men till skillnad från dem fortsätter Max Martin att skriva hitlåtar.
”Vi var tvungna att lägga till en asterisk i pressmeddelandet för att betona att de siffrorna gäller nu i februari 2016, för det förändras ju”, säger Marie Ledin, vd för Polarpriset, som är synnerligen nöjd över att en högst aktiv musiker tilldelas priset.
Max Martin får sina intäkter från i huvudsak två håll: Dels som låtskrivare och dels som producent.
Han är ansluten till den svenska upphovsrättsorganisationen Stim som samlar in alla hans intäkter som låtskrivare från hela världen. Det omfattar intäkter från skivförsäljning och strömmade musiktjänster, upphovsrättsintäkter från låtar som spelas på konserter, i radio, på tv och så vidare.
Max Martin har 499 låtar registrerade hos Stim. Han är enligt Stim inte medlem i någon utländsk upphovsrättsorganisation och intäkterna från hans låtskrivande kanaliseras därför till Sverige och hans svenska bolag.
”Max Martin anslöt sig till Stim när han var 17 år, 1988. Vi är förstås stolta och jätteglada över att han fortsätter att låta oss förvalta hans rättigheter”, säger Sara Kilander, chef för rättighetshavare på Stim.
Efter att ha vunnit den amerikanska upphovsrättsorganisationen ASCAP:s utmärkelse Songwriter of the year tre år i rad, 1999–2001, följde några mindre framgångsrika år då vissa trodde att Max Martins storhetstid var över. Det framgår också av årsredovisningarna för hans företag Martin Sandberg Production AB, som under andra halvan av 00-talet årligen redovisade en omsättning på mellan 25 och 30 miljoner kronor.
Men därefter följde en ny storhetstid, och sedan 2011 har Max Martin vunnit det amerikanska priset som Årets låtskrivare fem år i rad. Och nu omsätter hans bolag 100 miljoner kronor årligen.
Överst i Max Martins bolagshierarki finns ett bolag som heter 2006 i Stockholm AB. Dess verksamhet är att förvalta aktierna i Martin Sandberg Production AB, som under det förlängda räkenskapsåret 2013–2014 (16 månader) redovisade en omsättning på 158 Mkr och ett resultat efter finansnetto på 89 Mkr.
Ovanligt stora kostnader, 69 miljoner kronor, som inte specificeras i årsredovisningen gjorde att marginalen det året hamnade långt under det vanliga.
En mer rättvisande bild ger det senaste helårsbokslutet, det brutna räkenskapsåret 2012–2013. Då var omsättningen 104 Mkr och resultatet efter finansnetto 96 Mkr. Det ger en marginal på 92 procent. Och det är runt 90 procent marginalen legat sedan Max Martin började producera listettor på löpande band igen.
Ur 2006 i Stockholm AB lyfte Max Martin förra året 15 Mkr i aktieutdelning. I det bolaget finns samlade tillgångar på närmare en halv miljard kronor.
Max Martin är däremot inte knuten till något av de stora musikförlagen. Han har ett eget musikförlag, MXM Music AB, som är ett helägt dotterbolag till Martin Sandberg Production.
”Det är bara några av de allra tidigaste låtarna för Dr Alban som ligger i förlaget Cheiron Songs som delvis ägs av oss”, säger Martin Ingeström, vd för Universal Music Publishing och ledamot av prisnämnden för Polar Music Prize.
Därtill kommer intäkter från arbetet som producent. Om dessa också går till Max Martins svenska bolag eller till något bolag utomlands är inte känt. Enligt sajten Celebrity Net Worth är Max Martin god för 250 miljoner dollar, motsvarande över 2 miljarder kronor.
Max Martin slog igenom internationellt när cd-försäljningen nådde sin topp. Enligt Martin Ingeström var det på den tiden praxis att producenten fick 3 procent av försäljningspriset av en cd till butik.
I dag är villkoren annorlunda och hur mycket Max Martin fakturerar för sitt arbete som producent är inte känt, det är en förhandlingsfråga.
Max Martin är blott den andra svenska musiker som får Polar Music Prize. Den första var körledaren Eric Ericson som fick priset 1997.
För att vara Polarpristagare är Max Martin ung, 44 år. Polar Music Prize, med en prissumma på 1 miljon kronor, är det andra svenska musikpris han får på ett år. Förra våren tilldelades han Regeringens musikexportpris.
”Då frågade jag honom: Vad skulle du säga är nyckeln bakom din framgång och han svarade kommunala musikskolan, tveklöst”, berättar kulturminister Alice Bah Kuhnke, som själv gått kommunala musikskolan och som var närvarande när årets Polarpristagare offentliggjordes.