Hoppa till innehållet

Svensken som styr Beverly Hills

Den sittande borgmästaren i Beverly Hills är svensk medborgare, talar flytande svenska och älskar ”Allsång på Skansen”.
I förra veckan återvaldes John Mirisch till the City Council för ytterligare fyra år. Di Weekend var med på valvakan.

REPUBLIKANSK VALVINNARE. John Mirisch är borgmästare i Beverly Hills – och svensk medborgare. I förra veckan återvaldes han till Los Angeles-förortens lokala styrande organ.
REPUBLIKANSK VALVINNARE. John Mirisch är borgmästare i Beverly Hills – och svensk medborgare. I förra veckan återvaldes han till Los Angeles-förortens lokala styrande organ.Foto: Foto: Daniel månsson

”Thanks for your support, it means a lot”, säger John Mirisch till var och en av gästerna när han hälsar dem välkomna till valvakan som hålls hemma hos en rik och gästvänlig donator på en tjusig adress i Beverly Hills.

Som uppvuxen i den burgna Los Angeles-förorten känner John Mirisch personligen de flesta av de till åren komna och uppenbart välbärgade supportrarna.

När Di Weekend ringer på och John Mirisch hör att vi kommer från en svensk tidning växlar han genast till flytande svenska, om än med typisk amerikansk brytning.

”Nu får ni hålla tummarna för att jag blir vald, annars blir det väl ingen artikel”, säger han.

När vi senare på kvällen får en längre pratstund med John Mirisch har merparten av rösterna räknats och han är i ganska betryggande ledning bland de åtta kandidater som deltar i valet.

De tre som får flest röster väljs in i the City Council of Beverly Hills, motsvarande kommunfullmäktige, för de kommande fyra åren. John Mirisch sitter redan där sedan åtta år och har varit stadsdelens borgmästare i två omgångar, 2013–2014 och 2016–2017.

Vad innebär det att vara borgmästare för Beverly Hills?

”Man håller i ordförandeklubban i kommunfullmäktige, men har också en ceremoniell roll. Det blir mer representation och bandklippande än att bara vara kommunledamot.”

Beverly Hills har 35 000 invånare, men varje dag beräknas 200 000 personer vistas i stadsdelen. The City Council ansvarar för sådant som polis, brandkår, infrastruktur och byggnadsrätter. Om- världens bild av Beverly Hills som har förmedlats i otaliga Hollywoodfilmer, kändistidningar och 1990-talsserien ”Beverly Hills 90210” tycker han inte stämmer så bra med verkligheten.

”Det är en stereotyp som vi lever med tyvärr. Visst finns det fantastiska hus, men alla här är inte superrika. Närmare 60 procent av invånarna bor i hyreshus. Det finns även inslag av en begynnande fattigdom bland pensionärer och unga”, säger John Mirisch, som uppger att han själv bor i ”ett vanligt hus i den mindre tjusiga delen av Beverly Hills”.

”Mitt postnummer är inte 90210 utan 90211”.

Men hur kommer det sig då att John Mirisch, vars familj har bott i Beverly Hills i fyra generationer och som liksom sin far arbetat i filmbranschen stora delar av sitt yrkesliv, är svensk medborgare?

”Jag kom till Sverige första gången som 24-årig praktikant på 20th Century Fox Sverigekontor. Jag förälskade mig i landet direkt och har sedan jobbat i Sverige i flera omgångar.”

Så långt är inte John Mirisch historia unik. Men det är inte många som är så hängivna i sin Sverigekärlek att de lär sig fläckfri svenska och söker och får svenskt medborgarskap.

”Jag känner en enorm tillhörighet till Sverige. Sverige är hemma för mig, lika mycket som Beverly Hills är hemma för mig. Jag älskar naturen, atmosfären, människorna”, säger John Mirisch, som fortfarande har kvar en lägenhet i Stockholm, är väl beläst på svensk historia och följer vad som händer i landet på daglig basis.

Hans svenska favoritprogram är ”Allsång på Skansen”.

”Jag och min nioåriga son, som är ett ännu större fan, har suttit i publiken två gånger. Som borgmästare här i Beverly Hills startade jag en konsertserie som hette ’Allsång med borgmästaren’.”

Under sina totalt tolv år i Sverige var han bland annat Sverigechef för filmdistributören UIP och satt i styrelsen för branschföreningen Film- och TV-producenterna och var jurymedlem i Guldbaggen ett år.

När han för elva år sedan flyttade tillbaka till USA för jobbets skull upprördes han av hur det Beverly Hills han älskade som barn ”höll på att förstöras”.

”Jag hade aldrig för avsikt att gå in i politiken, men jag började blogga om hur staden hade förlorat all charm genom att riva gamla fina byggnader och låta byggföretag exploatera marken. Jag kände inte igen mitt Beverly Hills.”

John Mirisch är en ganska oväntad borgmästare för Beverly Hills. Kanske inte mest för hans stora Sverigekärlek utan för att han är republikan i en stad där en förkrossande majoritet röstade för demokraten Hillary Clinton i höstens historiska presidentval.

”I kommunfullmäktige handskas vi med konkreta ämnen, det handlar ingenting om partipolitik. Det är jätteviktigt att vi undviker det, för så fort man börjar prata Trump är det svårt att få någonting gjort.”

Han säger att han inte röstade på Donald Trump i presidentvalet.

”Jag röstade faktiskt på Vin Scully, baseballkommentatorn för Dodgers som gick i pension i fjol. Jag är en konservativ republikan när det gäller ekonomiska frågor, men snarare svenskt liberal vad gäller de flesta sociala frågor. Jag är till exempel strikt emot dödsstraffet.”

Vad tycker du om Donald Trumps första tid som president?

”Han har ju gjort många nybörjarmisstag. Men jag förstår varför han blev vald. Det amerikanska folket ville ha en icke-politiker som president, en man som får saker gjorda.”

Vad säger du av den Sverigebild som förmedlas av Donald Trump och tv-kanaler som Fox News?

”Precis som för Beverly Hills har det alltid funnits en sned bild av Sverige i omvärlden. Allt ifrån lössläppta svenska kvinnor till den svenske kocken i Mupparna. Även den bild som målas upp om Sverige i dag är överdriven, men jag tycker ändå att det finns problem i Sverige med immigration och annat som det är dumt att tiga om. Det finns till exempel en utbredd antisemitism i Malmö som jag tycker är väldigt obehaglig.”

När vi dagen efter pratar med John Mirisch på telefon står det klart att han har fått flest röster i kommunvalet, trots att inte alla poströster är räknade. Valdeltagandet var som vanligt lågt, mindre än 20 procent av de 20 000 registrerade väljarna gick till valurnorna, enligt de första mätningarna.

Trots valvinsten kommer John Mirisch att lämna över borgmästarrollen till en av de andra två nyinvalda ledamöterna i slutet av mars.

”Det är ett rotationssystem för borgmästartiteln. Eftersom jag har suttit det senaste året blir det sannolikt min tur igen 2019.”

Han är vald till kommunfullmäktige i fyra år. Men i framtiden hoppas han flytta tillbaka till ”sitt andra hemland”, åtminstone delar av året. Han och sonen Vin, som också är svensk medborgare trots att han är född i USA och har levt där alla sina nio år, talar uteslutande svenska hemma som träning.

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera