Hoppa till innehållet

Svenskarna nobbar den amerikanska drinktrenden

I USA kan inget stoppa drinkarnas återtåg och ölförsäljningen minskar stadigt. I Sverige är trenden snarare nischade barer som specialiserat sig på antingen öl, vin eller cocktails.

I USA pågår en cocktailrenässans. 2015 tappade ölförsäljningen till förmån för spritförsäljningen för sjätte året i rad. Ölens marknadsandel sjönk från 56 till 48 procent mellan åren 2000 och 2015. Samtidigt ökade spritens marknadsandel från 29 till 35 procent och vinet från 16 till 17 procent, rapporterar Wall Street Journal.

Spriten har på grund av dess höga alkoholhalt haft dåligt rykte i USA under 90-talet efter ökade problem med rattfylleriolyckor under 80-talet. Men under hela 2000-talet har spriten fått sin revansch. Och det med råge.

Mycket beror på barernas drinkförsäljning. Cocktailvänliga spritsorter har hjälpt sprittillverkarna att stjäla marknadsandelar från ölen.

Det frekventa drink- och whiskeysippandet i tv-serier som Mad Men och Boardwalk Empire har dessutom gett spritförsäljningen ännu en skjuts.

Spritprovning i butik har under de senaste åren blivit tillåten i fler delstater vilket drivit på försäljningen för de mer exklusiva spritmärkena. En ökad satsning på marknadsföring efter att förbudet mot spritreklam tagits bort i mitten av 90-talet tros ytterligare ha bidragit till att göra spriten inne igen, skriver Wall Street Journal.

På svenska Systembolaget minskar spritförsäljningen, där är det istället alkoholfria drycker som står för den största försäljningsökningen under de senaste åren. Om spritkonsumtionen i hemmen minskar eller om marknaden flyttat utomlands är dock svårt att sia om.

Restaurangerna har däremot inte märkt av vare sig någon minskad sprit- eller ölförsäljning.

Emil Åreng, utnämnd till årets bartender 2015 av Bartender Choice Awards, menar att det är svårt att se någon ihållande drinktrend i Sverige.

”Det går inte riktigt att se att det skulle bli någon ökad skillnad i fördelningen mellan öl, vin och sprit. Alla tre kommer ganska starkt. Trenden är snarare att barerna nischar in sig och satsar på att bli riktigt bra på ett av områdena”, säger han.

”Jag tror att svenskarna nördar ned sig mer i alkohol nu än man någonsin har gjort. Medan vissa storsatsar på cocktailtrenden öppnar ölhak som har tvåhundra olika sorters bärs, bodegas och vinbarer, fortsätter Emil Åreng.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera