Hoppa till innehållet

Svenska studenter prisades i Cannes

För tredje året i rad koras kommunikationsskolan Berghs till årets bästa skola i den internationella studenttävlingen ”Future Lions”.

”Det känns helt fantastiskt”, säger skolans vd Camilla Wallander som tar emot priset under reklamfestivalen i Cannes.

GLAD. Camilla Wallander, vd på Berghs, tycker det känns helt fantastiskt att Berghs återigen korades till den bästa skolan.
GLAD. Camilla Wallander, vd på Berghs, tycker det känns helt fantastiskt att Berghs återigen korades till den bästa skolan.

Tredje gången gillt blir det för Berghs som alltså även 2016 tar hem AKQA:s studenttävling inom innovativ reklam. Totalt har 1 900 elevlag från 69 länder skickat in bidrag till tävlingen, där studenterna föreslagit olika kommunikationslösningar som var omöjliga för tre år sedan.

”Av fem vinnande studentlag, kommer två från svenska Berghs. Skolan har också flest lag som kvalar in på topp 100-kategorin”, säger Ian Wharton, kreativt ansvarig på AKQA, som är ett globalt nätverk av byråer med kunder som Nike och Volvo Cars.

”Att skolan tar hem utmärkelsen ”School of the Year” tror jag delvis beror på att lärarna kommer från industrin. Eleverna får en verklighetsbaserad förståelse för de utmaningar som märken i dag har”, fortsätter Ian Wharton.

Camilla Wallander, som varit vd på Berghs sedan 2011, tror också att lärarnas förankring i pr-industrin spelar roll.

”Våra studenter får med sig ett helhetstänk, där vi ser till att blanda olika discipliner i vårt lärande. Kreatörer får exempelvis det strategiska perspektivet med sig, och vice versa”, säger hon.

”Sedan är det centralt i vår undervisning att eleverna löser problem tillsammans”, fortsätter hon.

Ett av de svenska studentlagen som kvalade in på topp-femnivån föreslår att Ikea skulle erbjuda sina kunder möjligheten att mäta matens hållbarhet i kylskåpet.

”Det slängs så mycket mat varje år. Genom denna tekniska lösning får kunderna bättre koll på sin mat”, säger Ian Wharton.

Det andra Berghslaget med studenterna Maria Lashari och Sebastian Brännén föreslår en språkinlärningslösning till musiktjänsten Spotify, där lyssnare lär sig språk genom sångtexter.

”När du var liten lärde du dig alfabetet med en speciell sång. Där hittade vi vår insikt. Det är lättare att komma ihåg en musiklåt än tusen glosor”, säger Maria Lashari.

”Vi skulle vilja att man skannar glosor med Spotify-appen och att man får upp en spellista där orden dyker upp mest. Och att man får låttexter helt översatta.”

De två studenterna har redan haft ett möte med Spotify. Om det resulterat i något konkret samarbete vill hon inte avslöja.

”Det här känns som en bra start på mitt studentår. Framöver vill jag jobba inom reklamindustrin med konceptutvecklande”, säger studenten.

För att Berghs ska behålla sin topposition bör skolan värna bredden i lärandet, enligt Ian Wharton på AKQA.

”Världen behöver människor med en bred kreativ bakgrund, i stället för specialister”, säger han.

Innehåll från Svea BankAnnons

Suddade ut gränserna mellan butik och webb – ökade konverteringen

Genom att gifta samman sina butiker och sin näthandel har Scandinavian Photo, som säljer teknik för innehållsskapande, kunnat öka konverteringsgraden markant de senaste åren.

– Det ska finnas en röd tråd som gör det enkelt för kunden, säger CMO:n Emelie Olsson.

Extern länk: Så hjälpte Svea Bank till att skapa en smidigare kundupplevelse 

Mycket har skrivits om den så kallade ”butiksdöden”, som innebär att kunderna väljer att handla online istället för fysiskt. Och visst har en del butiker runtom i landet stängt igen eller valt att bli helt digitala. Men det finns också en mellanväg.

Scandinavian Photo – som erbjuder nätförsäljning i Sverige, Norge, Finland och Danmark, och butiker i alla fyra länder – ser en stark samverkan mellan de fysiska butikerna och e-handeln – och en möjlighet till stora synergieffekter när de får samspela. Bolaget grundades 1982 och säljer teknikprodukter inom foto, video och ljud till såväl proffs som entusiaster.

Emelie Olsson, som är CMO på Scandinavian Photo, konstaterar att många av bolagets produkter är sällanköpsvaror, vilket kräver viss betänketid och gör att själva inköpsprocessen tar lite längre tid. Det i sin tur gör att butikerna har en viktig roll att spela.

– Ofta är både den fysiska handeln och vår hemsida involverade i köpbeslutet. Kunden kanske exempelvis börjar med att göra research online och sen går till en butik för personlig expertrådgivning. En stor fördel med våra butiker är att vi har ett omfattande demoutbud så att du kan testa produkterna innan du köper dem, säger hon.

Emelie Olsson, CMO på Scandinavian Photo.
Emelie Olsson, CMO på Scandinavian Photo.

 

Vissa kunder slutför köpet i butiken hos en säljare som har satt ihop exakt den lösningen kunden behöver. Andra vill fundera lite och lägger sedan beställningen online i stället. 

– Kanalerna stöttar varandra och vi jobbar hela tiden med förbättringar som gör att upplevelsen mellan det digitala och fysiska går samman. Allt från hur vi presenterar en produkt på sajten till hur en skylt i butikerna ser ut och vilken typ av kommunikation vi använder – för att det ska finnas en röd tråd som gör det enkelt för kunden att förstå, säger Emelie Olsson.

Butikerna ger mervärde

Bland Scandinavian Photos kunder finns allt från entusiaster till influencers, proffsfotografer, företag och produktionsbolag. Företaget har webbförsäljning av teknikprodukter i Sverige, Norge, Finland och Danmark samt butiker i Stockholm, Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, Malmö och Borås.

– Våra butiker är jätteviktiga. Vi håller absolut med om att butikerna måste vara ett förkroppsligande och en fysisk version av varumärket. Men vi tror också mycket på att kunden faktiskt ska kunna få med sig produkter hem om så önskas.

I dagsläget står butiker och nätet för ungefär lika stora försäljningsandelar. Och Emelie Olsson är övertygad om att butikerna kommer att stå starka även i framtiden.

Skälet är att man har jobbat hårt för att skapa ett mervärde med att besöka butikerna. En kund som exempelvis ska köpa ett nytt objektiv till sin kamera kan testa det direkt i sin kamera, och i Scandinavian Photos drygt 1 000 kvadratmeter stora flaggskeppsbutik på Vasagatan i Stockholm finns en ny ljudavdelning där produkterna kan upplevas ordentligt. 

– Rummet är ljudisolerat så att du kan höra skillnad mellan de olika högtalarna, och den upplevelsen kan du förstås inte få online, säger hon.

EXTERN LÄNK: Finansierings- och betallösningar som ökar konverteringen 

Bygger gemenskap

En stark vision för butikerna är att de ska fungera som en mötesplats och bidra till att bygga upp företagets community.

– Passion och engagemang är en gemensam nämnare mellan oss och våra kunder. Vi lanserade en online-community för drygt ett år sen. Där kan våra kunder publicera bilder de har tagit, göra inlägg i olika trådar, lämna produktrecensioner och ställa frågor till varandra. Deras engagemang i att tipsa och hjälpa varandra visar hur mycket de brinner för produkterna, säger Emelie Olsson.

För att stärka gemenskapen jobbar Scandinavian Photo också mycket med fysiska events i butikerna där kunderna träffas kring olika teman inom ramen för företagets produkter. I Stockholmsbutiken finns numera också en så kallad lösningsstudio som främst är till för företagskunder där bolagets säljare kan visa upp produkterna. Och i flera av butikerna finns en ”work lounge” där vem som helst kan slå sig ner och jobba med tillgång till kaffe och wifi. 

– Många av våra kunder är frilansande kreatörer och då är det perfekt att sitta i den inspirerande miljön med möjlighet att bolla saker med andra. Sen är det förstås behändigt om du plötsligt inser att du kanske behöver en powerbank om du är på resande fot, en ny mikrofon till en poddinspelning eller om det dyker upp en fråga till någon av våra produktexperter. 

Smidigare kundresa

Som en del i att utveckla affären och kundresan tog Scandinavian Photo ett grepp om sin betallösning, både online och i fysisk butik, för drygt tre år sedan och inledde ett samarbete med Svea Bank. Målet var att göra köpupplevelsen tydlig och smidig för både privat- och företagskunder. På webbsidan är Sveas checkout integrerad och i de fysiska butikerna slutför kunden köpet i mobilen via en länk till checkouten. 

– Genom samarbetet med Svea har vi lyckats skapa ett mer samlat erbjudande. Med endast en leverantör blir det mer sammanknutet och sömlöst. Betallösningen vi har nu fungerar för alla våra fyra marknader och för både privat- och företagskunder. Det var väldigt viktigt för oss att inte ha olika lösningar för B2B och B2C, och det har Svea hjälpt oss med, säger Emelie Olsson. 

Eftersom de både har butik och e-handel behöver Scandinavian Photo kunna erbjuda alla betalsätt som kunderna har behov av, oavsett om det är delbetalning, leasing, betalning med Swish, Vipps eller MobilePay. Genom lösningen som Svea har skapat kan de göra det genom en och samma leverantör.

– Det blir både en smidigare och mer enhetlig kundresa. Samtidigt uppstår det andra fördelar, som en effektivare administration internt hos Scandinavian Photo när de slipper ha flera olika leverantörer och hålla reda på, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef betallösningar på Svea Bank. 

EXTERN LÄNK: Så hjälpte Svea Bank till att skapa en smidigare kundupplevelse 

Mer från Svea Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Svea Bank och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera