Hoppa till innehållet

Svenska studenter prisades i Cannes

För tredje året i rad koras kommunikationsskolan Berghs till årets bästa skola i den internationella studenttävlingen ”Future Lions”.

”Det känns helt fantastiskt”, säger skolans vd Camilla Wallander som tar emot priset under reklamfestivalen i Cannes.

GLAD. Camilla Wallander, vd på Berghs, tycker det känns helt fantastiskt att Berghs återigen korades till den bästa skolan.
GLAD. Camilla Wallander, vd på Berghs, tycker det känns helt fantastiskt att Berghs återigen korades till den bästa skolan.

Tredje gången gillt blir det för Berghs som alltså även 2016 tar hem AKQA:s studenttävling inom innovativ reklam. Totalt har 1 900 elevlag från 69 länder skickat in bidrag till tävlingen, där studenterna föreslagit olika kommunikationslösningar som var omöjliga för tre år sedan.

”Av fem vinnande studentlag, kommer två från svenska Berghs. Skolan har också flest lag som kvalar in på topp 100-kategorin”, säger Ian Wharton, kreativt ansvarig på AKQA, som är ett globalt nätverk av byråer med kunder som Nike och Volvo Cars.

”Att skolan tar hem utmärkelsen ”School of the Year” tror jag delvis beror på att lärarna kommer från industrin. Eleverna får en verklighetsbaserad förståelse för de utmaningar som märken i dag har”, fortsätter Ian Wharton.

Camilla Wallander, som varit vd på Berghs sedan 2011, tror också att lärarnas förankring i pr-industrin spelar roll.

”Våra studenter får med sig ett helhetstänk, där vi ser till att blanda olika discipliner i vårt lärande. Kreatörer får exempelvis det strategiska perspektivet med sig, och vice versa”, säger hon.

”Sedan är det centralt i vår undervisning att eleverna löser problem tillsammans”, fortsätter hon.

Ett av de svenska studentlagen som kvalade in på topp-femnivån föreslår att Ikea skulle erbjuda sina kunder möjligheten att mäta matens hållbarhet i kylskåpet.

”Det slängs så mycket mat varje år. Genom denna tekniska lösning får kunderna bättre koll på sin mat”, säger Ian Wharton.

Det andra Berghslaget med studenterna Maria Lashari och Sebastian Brännén föreslår en språkinlärningslösning till musiktjänsten Spotify, där lyssnare lär sig språk genom sångtexter.

”När du var liten lärde du dig alfabetet med en speciell sång. Där hittade vi vår insikt. Det är lättare att komma ihåg en musiklåt än tusen glosor”, säger Maria Lashari.

”Vi skulle vilja att man skannar glosor med Spotify-appen och att man får upp en spellista där orden dyker upp mest. Och att man får låttexter helt översatta.”

De två studenterna har redan haft ett möte med Spotify. Om det resulterat i något konkret samarbete vill hon inte avslöja.

”Det här känns som en bra start på mitt studentår. Framöver vill jag jobba inom reklamindustrin med konceptutvecklande”, säger studenten.

För att Berghs ska behålla sin topposition bör skolan värna bredden i lärandet, enligt Ian Wharton på AKQA.

”Världen behöver människor med en bred kreativ bakgrund, i stället för specialister”, säger han.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera