Hoppa till innehållet

Svensk drive har gått i lås

Efter tio år som Sveriges turismbas i Tyskland packar Helene Berg resväskorna och flyttar vidare. Vart är ännu osäkert. ”Man ska sluta på toppen”, säger Helene Berg, som i fjol lockade över tre miljoner tyskar till Sverige, nytt rekord.

HAR LOCKAT KLART. Helene Berg slutar efter tio år som Sveriges turismbas i Tyskland.
HAR LOCKAT KLART. Helene Berg slutar efter tio år som Sveriges turismbas i Tyskland.Foto: Foto: Mikael Björk

Hon har haft medvind under sina tio år som chef för Visit Sweden i nordtyska Hamburg.

”Många tyskar ser upp till Sverige, och ser det som lite bättre än Tyskland. Förut kanske det var socialsystemet man såg som ett föredöme, i dag kanske jämställdheten. Jag hör unga tjejer som säger att det är så häftigt med svenska pappor som kör barnvagn”, säger Helene Berg.

Många tyskar gillar även svenska deckare. Henning Mankell lockar fortfarande turistgrupper att följa Kurt Wallanders fotspår i Ystad. På tv går ibland romantiska filmer, signerade pseudonymen Inga Lindström, som utspelar sig främst i ett Sörmland där solen alltid tycks lysa.

Till det kommer ett ökat intresse för svensk mode, musik och design.

”Även det skandinaviska köket har kommit mycket de senaste åren. Men medeltysken är dock inte särskilt matintresserad utan vill ha traditionell svensk mat när de åker till Sverige”, säger Helene Berg.

Det finns dock undantag.

”Min frisör och hennes man flög upp till Östersund, hämtades i bil till Fäviken där de var ett dygn och åkte sedan tillbaka till Hamburg.”

Arbetet har gett resultat.

”I fjol kom vi över tremiljonersgränsen, över 3 miljoner tyska övernattningar på hotell, camping och stugor. 2015 var det ungefär 2,9 miljoner så det var en ökning på 6–7 procent”, säger Helene Berg.

Det finns mer att hämta.

”En undersökning visade att 23,5 miljoner tyskar vill till Sverige.”

Helene Berg säger att tyskarna i första hand vill se landsbygd, folk och natur.

”Tyskar är bland de besökare som mest breder ut sig över hela landet. I topp ligger rundresor och sedan stadsresor, city breaks.”

Tycker tyskarna fortfarande att Sverige är dyrt?

”I våra varumärkesundersökningar ser vi en minimal förändring, att ryktena om det dyra Sverige håller på att förändras. Det ska ses som att man får valuta för pengarna i Sverige”, säger Helene Berg.

Hon har de senaste åren inte bara försökt locka turister från Tyskland utan även från Frankrike, Italien, Nederländerna, Spanien, Storbritannien och Ryssland.

”Kännedomen om Sverige är större i Tyskland än i Ryssland, Spanien, Italien eller Frankrike. Från Italien och Spanien är det mycket citybreaks. Det är tydligt att Spanien har återhämtat sig efter krisen 2008.”

Hur har brexit påverkat britternas resande?

”Vi trodde nog att det skulle minska när pundet försvagades, men i stället gick utlandsresandet upp starkt. Det känns som om de tänkte att i morgon stängs gränsen.”

Britternas ökade reslust gynnar, enligt Visit Sweden, mer perifera länder som Ungern, Litauen och Sverige mer än massturismländer som Frankrike och Spanien.

”Under första kvartalet ligger vi fortfarande på plus från Storbritannien, trots det svaga pundet”, säger Helene Berg.

Hon har också precis avgått som vice ordförande i Svenska handelskammaren i Tyskland. Även här slutar hon på topp.

”Vi är en medlemsorganisation där styrelsen tar ett stort ansvar. I fjol fick vi tio nya medlemsföretag och är nu uppe i 140. Tillsammans med dotterbolag innebär det omkring 300 registrerade företag.”

Vart ska du flytta?

”Jag vet faktiskt inte, men jag flyttar antagligen hem till Sverige. Jag har lägenhet i Stockholm och lantställe i Sörmland. Men först ska jag ta en långresa till Sydafrika.”

Vilket är ditt favoritresmål i Tyskland?

”Även om jag bor här så är nog Hamburg mitt favoritresmål. Det är en underbar stad med mycket vatten och grönt. Man har inte en känsla av att det är en storstad. Samtidigt är det en internationell stad, där stadsdelarna har olika särprägel, lite grann som London. Det är bara att bestämma sig vad man vill ha.”

Vilken stadsdel gillar du bäst?

”Schanze, där man verkligen kan känna pulsen.”

Vilket är ditt favoritmål i Sverige?

Helene Berg funderar ett tag. Det är känsligt eftersom hon representerar hela Sverige. Säger hon ett ställe riskerar övriga landet att känna sig förfördelat. Sedan kommer ett diplomatiskt svar:

”Det jag älskar mest är att vara i en skog med mycket trattkantareller.”

Innehåll från LingioAnnons

Språkappen som samarbetar med över 100 kommuner och företag

Medgrundartrion Per-Olov Jernberg, Yashar Moradbakhti och Morten Diesen. Lingio är en språkapp där man kan lära sig yrkessvenska.
Medgrundartrion Per-Olov Jernberg, Yashar Moradbakhti och Morten Diesen. Lingio är en språkapp där man kan lära sig yrkessvenska.

Lingio startade som ett volontärprojekt för att hjälpa nyanlända med det svenska språket. Knappt nio år senare samarbetar Lingio med över 100 kommuner och flera stora företag –vars anställda får lära sig yrkessvenska via ett mobilspel.

När Yashar Moradbakhti och hans medgrundare Morten Diesen och Per-Olov Jernberg fick höra att 80 procent av Sveriges chefer anser att språket är största hindret för att anställa utrikesfödda bestämde de sig för att starta språkappen Lingio. Det började som ett volontärprojekt 2015 i samband med den ökande andelen flyktingar som kom till Sverige. 

– Vi som startade var alla tekniker, och hade jobbat på några av Sveriges största tech- och spelutvecklarföretag, och kände att vi måste hjälpa samhället. Kopplat till integration är språket den största barriären och det var så det började, säger Yashar Moradbakhti.

”Lyckats bygga en produkt som konsumenterna älskar”

Att det ska vara roligt att lära sig språk är något som har symboliserat Lingios satsning. Därför är utbildningsmaterialet utformat som ett mobilspel – och man kan därmed göra delmomenten i kursen när det passar i vardagspusslet.

– Lingio är som ett mobilspel, fast för lärande. Varje del tar fem, tio minuter och klarar man det får man en stjärna och kan gå vidare. Plötsligt är man fast i tre timmar, konstaterar Yashar.

Ett upplägg som verkar uppskattas bland användarna.

– När vi har jämfört med likvärdiga kurser är det tolv gånger fler av Lingios kursdeltagare når sina kursmål. Jag tror att det beror på att vi har lyckats bygga en produkt som konsumenterna älskar att använda. Plus att de lär sig något som är relevant för deras yrke. På ett roligt sätt kan de lära sig något som kan förändra deras liv, säger Yashar.

Jobbar med över 100 kommuner

Lingio erbjuder omfattande kurser i yrkessvenska för 25 olika yrkesroller som säkerställer rätt språkkompetens hos befintliga och nya medarbetare. Företaget samarbetar i dag med över 100 kommuner och företag, och har många kunder inom vården där språkbarriärerna är en ofta återkommande debatt. En undersökning från IVO (Inspektionen för vård och omsorg) visar att 73 procent av de närstående till personer på äldreboenden upplever att personalen inte förstår vad de säger på grund av bristande språkkunskaper och regeringen utreder språkkrav för anställda inom äldreomsorgen.

– Det är inte bara för individen det är viktigt att lära sig yrkessvenska. För organisationen är det jätteviktigt att veta att deras anställda till exempel förstår dokumentation och kan göra sig förstådda till kollegor, brukare och anhöriga, avslutar Yashar.

 

Läs mer om Lingios utbildningsplattform 

Läs mer om Lingios språkapp för vård och omsorg 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lingio och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera