”Vi har tittat på hela värdekedjan för filmvärlden, vilka som är aktiva i industrin och hur de definierar sin roll. De stora internationella studiorna arbetar med alla delar av kedjan – och det kommer vi också att göra”, säger Jonas Fors, vd för Bonnierägda SF Studios.
I dag står de digitala tjänsterna för 40 procent av SF Studios omsättning, 30 procent är biografdistribution och 30 procent egna produktioner. Planen är nu att SF Studios ska producera ännu fler filmer på egen hand, många på engelska avsedda för en internationell marknad.
”Vi kommer att öka vår produktion över huvud taget. Marknaden konsumerar mer film och tv-serier än någonsin. Men vi kommer inte att konkurrera med storstudior som Fox utan vara ett komplement. Vi har fantastiska kreatörer och koncept i Norden, som det väletablerade ’scandi noir’. Nu kan vi hjälpa produktionsbolag och kreatörer att arbeta mer internationellt”, säger Jonas Fors.
Han berättar om några av de filmer som SF Studios har på gång med presumtiv premiär under 2017 och 2018:
En film om Björn Borg och John McEnroe, som spelas in i augusti med en ännu inte offentliggjord dansk regissör.
”Horizon line”, en thriller regisserad av Babak Najafi.
”The emigrants”, en ny version av Vilhem Mobergs ”Utvandrarna” regisserad av Daniel Espinosa.
En filmatisering av Jo Nesbøs ”I am Victor”.
De engelskspråkiga filmerna kommer att ha budgetar på mellan 150 och 300 miljoner kronor. Det kan jämföras med att en genomsnittlig svensk filmbudget låg på 19 Mkr i fjol.
”Vi tänker att vi kan leverera inom ett nischsegment precis som exempelvis produktionsbolaget Working title i London som gjorde Tomas Alfredsons ’Tinker tailor soldier spy’. Vi vill vara ett alternativ till det amerikanska studiosystemet med budgetar mellan en halv och 1 miljard kronor, men det kreativa läget inte är lika fritt. Vi vill producera film på internationell nivå, men med högre ton.”
Under filmfestivalen i Cannes, som hålls mellan den 11 och den 22 maj, ska SF Studios lansera sin nya position.
SF Studios omsatte i fjol i Norden, enligt egen uppgift, 1,6 miljarder kronor och gjorde en vinst på drygt 15 Mkr.
”En lönsamhet på 10–12 procent av omsättningen är målet och vi går åt rätt håll”, säger Jonas Fors.
Jonas Fors var tidigare vd för produktionsbolaget Tre vänner som SF köpte 2013. Efter sammanslagningen tog han över som vd för SF, som då till 90 procent sysslade med att distribuera film och sälja dvd:er, en marknad som helt har kollapsat. Under 2014 gjorde den svenska delen av bolaget en förlust på 133 Mkr på en omsättning av 515 Mkr.
”Goda råd var dyra. Organisationen var decentraliserad och svårrörlig. Många av dem som arbetade med gamla format fick lämna oss och vi tvingades investera i ny kompetens och nya tjänster”, säger Jonas Fors och syftar på att av de då cirka 220 anställda fick 100 lämna bolaget, för att sedan framöver rekryterades 30 nya personer.
SF Studios köpte video-on-demandtjänsten SF Anytime 2014 och startade i år streamingtjänsten SF Kids för barn mellan tre och tio år, byggd på deras egen rättighetskatalog, vilken bland annat innehåller Astrid Lindgrens tv-serier.
”För nio månader sedan fanns inte SF Kids över huvud taget, nu är konceptet väletablerat på marknaden. Jag tycker det visar att vi har blivit mycket mer snabbrörliga”, säger Jonas Fors, som utlovar fler nischsatsningar.
”I början av nästa år kommer en tjänst baserad på den filmskatt vi har i Norden, inte bara den som SF har. Det är lokalt starkt innehåll som vi paketerar.”
Ett branschproblem som Jonas Fors dock anser att Sverige borde lagstifta om är piratkopieringen.
”Sverige är näst värst efter Sydkorea när det gäller piratkopiering. Vi har tyvärr politiker som inte vill ta i frågan. Vi i branschen kan tillgängliggöra film och tv-serier på ett lätt och lagligt sätt, men det krävs en lagstiftning för att stävja de kriminella organisationer som stjäl från upphovsmännen. Effekten är annars att det bara blir sämre resurser till att göra film.”