Hoppa till innehållet

Starkare färger på väg in i hemmet

Naturnära minimalism och svulstig art déco.
I vår ska de två kontrasterande designstilarna kombineras för att få den rätta känslan hemma, visar Di:s förhandsbesök på inredningsmässan Formex som öppnar i dag.

PRUNKANDE. Mässing, grönt och gult lyser när det senaste inom inredning visas på Formexmässan i Älvsjö utanför Stockholm. Anna Starrén och Camilla Bredin från inredningsstudion Oddbirds konstaterar att det är en friare stil med personlig blandning av pryl
PRUNKANDE. Mässing, grönt och gult lyser när det senaste inom inredning visas på Formexmässan i Älvsjö utanför Stockholm. Anna Starrén och Camilla Bredin från inredningsstudion Oddbirds konstaterar att det är en friare stil med personlig blandning av prylFoto: Foto: Amanda Lindgren
VÄRLDSBILD. Naturmaterialet kork känns rätt, här i en jordglob från Ohlson & Lohaven.
VÄRLDSBILD. Naturmaterialet kork känns rätt, här i en jordglob från Ohlson & Lohaven.
MJUKT. Markramé, en teknik för att knyta textilier pockar på uppmärksamhet igen.
FÄRGSTARKT. Vikväggen från designkollektivet No sir fungerar som ett glatt utropstecken på mässan.
MÖNSTRAT. Kudden från Gyllstad sprakar i blått och rött. Det bådar gott för textilbranschen.
MÖNSTRAT. Kudden från Gyllstad sprakar i blått och rött. Det bådar gott för textilbranschen.

Elegant mässing, traditionell kork, kritvita porslinskrukor och knalliga rosa och blå toner.

Det är några av alla de olika färger, material och föremål som står huller om buller i entréhallen på Formexmässan.

”Just nu håller vi på att organisera oss, se vad som ska stå var och se till att alla föremål får rätt etiketter med namn på tillverkaren”, säger Anna Starrén, designer på inredningsstudion Oddbirds.

Tillsammans med kollegan Camilla Bredin lyfter och flyttar hon olika föremål. Ett träskåp med tredimensionellt vågmotiv på luckan, en vikskärm i röd metall och en hög och smal läslampa.

I vår är det nämligen Oddbirds från Ulricehamn som har fått uppdraget att skapa en utställningsyta där vårens nyheter och trender inom design och inredning visas.

”Fast egentligen tänker vi inte i termer av trender”, säger Camilla Bredin.

”Även om vi ofta får frågan ’vad är inne i år?’ av grannar och svärföräldrar. Men det är jättesvårt att säga. Det är som att svara på vilken blomma som är vackrast.”

De båda inredarna har bakgrund som florister. En yrkeskompetens som kommit väl till pass när det har gällt att sätta ihop den kommande utställningen.

”Vi är vana vid att jobba utifrån det vi har, de blommor som finns i butiken. Här har vi jobbat på samma sätt, för att sätta ihop olika föremål vi tycker är särskilt intressanta just nu”, säger Anna Starrén.

För att iscensätta föremålen har Oddbirds skapat två paviljonger. Den ena huserar japaninspirerad minimalism, den andra försvenskad art déco, som de två formgivarna beskriver det.

”I den första paviljongen ser vi att det naturliga, hantverksmässiga, avskalade enkla formspråket vi har sett den senaste tiden hänger kvar. Med naturnära färger som skiffergrått, djupblått, vitt och brunt”, säger Camilla Bredin och får medhåll från Anna Starrén:

”Samtidigt som en mer svulstig, pompös inredning ligger i tiden, vilket vi visar i den andra paviljongen. Tänk art déco-stilen i Paris på 1920-talet med mycket mässing, marmor i grönt och aprikos, speglar och puffiga fåtöljer. Fast lite sobrare ändå, så att det ska passa i våra nordiska hem.”

Under de fyra dagar som Formexmässan pågår kommer över 800 utställare att vara på plats för att visa sina produktnyheter. Och över 20 000 inköpare och branschföreträdare brukar besöka mässan.

En snabb rundvandring i monterhallen visar att den svenska minimalismen, skämtsamt kallad ’vitt och fräscht’ lyser med sin frånvaro. Nu blir inredningen allt mer dekorativ, även den mer avskalade. Samtidigt verkar några element av det rustika och industriella formspråk som varit hajpat under flera år, fortfarande hålla i sig. Det gör även hantverket och det handgjorda, medan nätta, mer eleganta linjer och mönster gör entré. Och att flera olika stilar syns samtidigt har kanske bäst sammanfattats i vårens tema ”Nordic kicks”, för ja, i vår sparkar inredningen lite åt alla håll.

”Det är friare, bredare och mer eklektiskt i inredningen nu än på länge”, säger Camilla Bredin.

”Inredningen är väldigt tillåtande, där man kan mixa loppisfynd, billigt, dyrt, nytt och gammalt som man känner. Allt går bra nu”, fyller Anna Starrén i.

De senaste åren har inredningsbranschen haft god tillväxt. Av finanskrisen 2008 märkte man knappt någonting. Tvärtom, när hushållen började hålla hårdare i plånböckerna och var försiktigare med bland annat utlandsresor, lades i stället pengar på att få det mysigt och ombonat hemma.

Men kanske kan de glada åren för branschen vara över, i alla fall för butiksägarna som på senare tid har drabbats hårdare av den allt starkare e-handeln i branschen.

”Vi är mitt uppe i ett skifte just nu, där vi ser att en del inrednings- och presentbutiker får det allt svårare. Särskilt på mindre orter är det märkbart att vissa stadsdelar som tidigare var fulla med liv och butiker håller på att dö ut när folk köper på nätet. Men vem vill egentligen ha tomma gator”, säger Camilla Bredin och Anna Starrén fortsätter:

”Det är tråkigt att se, för mycket av det vi jobbar med är visuellt och taktilt. Man vill se, känna och få en känsla av hur det kan se ut i ett rum.”

Vad ser ni för tänkbar lösning?
”Jag tror att butikerna behöver bli bättre på att vara innovativa och inspirerande. Inte bara agera showroom, utan lägga till sociala värden. Till exempel hålla makramékurser, utbilda i hur man stoppar möbler eller andra aktiviteter som ligger i tiden. Det tror jag behövs om man vill överleva, och det kommer vi att se mer av”, säger Camilla Bredin.

Innehåll från EKNAnnons

Svenska bolaget räddar amerikanska tak – växer så det knakar

Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.
Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

När orkanerna river taken av Floridas villor får Nyköpingsföretaget ABECE fullt i orderboken. Så här rodde de hem en affär värd 100 miljoner kronor med hjälp av statliga EKN, Exportkreditnämnden.

EKN finns till för alla svenska företag, stora som små, i alla branscher – läs mer

Florida innehar rekordet som USA:s mest orkandrabbade delstat; av de 301 orkaner som slagit mot USA mellan 1851 – då man började räkna – och 2022, har 120 träffat Florida. För de flesta är orkanerna synonyma med allvarliga skador och stora förluster. För tillverkare av takpannor är de en guldgruva.

– Florida har i många år varit en ”sold out market”, vilket innebär att takpanneproducenterna säljer slut på allt de hinner tillverka. Orkanerna bidrar absolut till det, liksom faktumet att det byggs så många villor här. Det finns helt enkelt gott om tak som kan flyga av, säger Moa Mossberg, kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

Från smedja till storspelare

Efter orkanen Ians härjningar år 2022 bestämde sig ägaren till en av dessa takpanneproducenter, Crown Roof Tiles, att det var dags att expandera. Ägaren ville fördubbla sin produktionskapacitet med en ny fabrik, och för produktionslinjen vände han sig till just ABECE – ett företag som startade som smedja i Nyköping 1919 och började utveckla sina maskinsystem på 60-talet. Affären skulle landa på drygt 100 miljoner kronor, mer än hälften av ABECE:s omsättning.

– För utomstående kan det låta konstigt att Crown Roof Tiles vände sig till oss med en så stor affär. Men vi har hållit på med det här så länge och drivit utvecklingen så pass att vi idag har en världsledande marknadsposition. Det är främst vi och ett italienskt företag som levererar de här systemen globalt – och jag vågar säga att vi är mycket bättre än italienarna, säger Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Erik Lindeberg, vd för ABECE.
Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Samarbetar med EKN

ABECE:s storaffär med Florida innefattar att bygga en hel produktionslinje, skeppa den över Atlanten, montera den på plats och utbilda personalen. Sedan ska det gå som på löpande band: I en produktionslinje från ABECE kommer sand, cement och vatten in – och härdade, målade och paketerade betongpannor kommer ut. Maskinsystemet producerar 140 pannor per minut – det blir 50 000 pannor på ett skift – och automationsgraden är hög.

– Vi har varit på plats sedan i augusti 2023 och är nu i slutskedet: Vi trimmar in systemet och snart är de uppe i full produktion. Då har de en av de bästa produktionslinjerna i världen, säger Erik Lindeberg.

Eftersom investeringen var så pass stor ville kunden i Florida köpa produktionslinjen på avbetalning, något som hade varit svårt för ABECE att erbjuda på egen hand. Därför ansökte de om en garanti från statliga EKN, Exportkreditnämnden, vars uppdrag är att stötta svensk export.

– Med garantin kunde vi erbjuda kunden en avbetalningsplan på tre år samtidigt som vi får betalt direkt av vår bank, detta genom ett lån med EKN:s garanti som säkerhet. Kunden betalar i praktiken sedan av till vår bank via oss – och skulle de av någon anledning inte kunna betala är det EKN som tar risken, säger Moa Mossberg.

95 till 98 procent av ABECE:s omsättning kommer från export och därför är den här typen av samarbeten vanliga för företaget. Kunden får en attraktiv finansieringslösning samtidigt som ABECE direkt kan återinvestera betalningen i sin nästa affär.

– Vi håller redan på att bygga nästa linje som ska till England – det är så vi kommer att gå från 175 till 200 miljoner kronor i omsättning i år, avslutar Erik Lindeberg.

Kolla om EKN kan hjälpa er att få JA från banken

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera