Elegant mässing, traditionell kork, kritvita porslinskrukor och knalliga rosa och blå toner.
Det är några av alla de olika färger, material och föremål som står huller om buller i entréhallen på Formexmässan.
”Just nu håller vi på att organisera oss, se vad som ska stå var och se till att alla föremål får rätt etiketter med namn på tillverkaren”, säger Anna Starrén, designer på inredningsstudion Oddbirds.
Tillsammans med kollegan Camilla Bredin lyfter och flyttar hon olika föremål. Ett träskåp med tredimensionellt vågmotiv på luckan, en vikskärm i röd metall och en hög och smal läslampa.
I vår är det nämligen Oddbirds från Ulricehamn som har fått uppdraget att skapa en utställningsyta där vårens nyheter och trender inom design och inredning visas.
”Fast egentligen tänker vi inte i termer av trender”, säger Camilla Bredin.
”Även om vi ofta får frågan ’vad är inne i år?’ av grannar och svärföräldrar. Men det är jättesvårt att säga. Det är som att svara på vilken blomma som är vackrast.”
De båda inredarna har bakgrund som florister. En yrkeskompetens som kommit väl till pass när det har gällt att sätta ihop den kommande utställningen.
”Vi är vana vid att jobba utifrån det vi har, de blommor som finns i butiken. Här har vi jobbat på samma sätt, för att sätta ihop olika föremål vi tycker är särskilt intressanta just nu”, säger Anna Starrén.
För att iscensätta föremålen har Oddbirds skapat två paviljonger. Den ena huserar japaninspirerad minimalism, den andra försvenskad art déco, som de två formgivarna beskriver det.
”I den första paviljongen ser vi att det naturliga, hantverksmässiga, avskalade enkla formspråket vi har sett den senaste tiden hänger kvar. Med naturnära färger som skiffergrått, djupblått, vitt och brunt”, säger Camilla Bredin och får medhåll från Anna Starrén:
”Samtidigt som en mer svulstig, pompös inredning ligger i tiden, vilket vi visar i den andra paviljongen. Tänk art déco-stilen i Paris på 1920-talet med mycket mässing, marmor i grönt och aprikos, speglar och puffiga fåtöljer. Fast lite sobrare ändå, så att det ska passa i våra nordiska hem.”
Under de fyra dagar som Formexmässan pågår kommer över 800 utställare att vara på plats för att visa sina produktnyheter. Och över 20 000 inköpare och branschföreträdare brukar besöka mässan.
En snabb rundvandring i monterhallen visar att den svenska minimalismen, skämtsamt kallad ’vitt och fräscht’ lyser med sin frånvaro. Nu blir inredningen allt mer dekorativ, även den mer avskalade. Samtidigt verkar några element av det rustika och industriella formspråk som varit hajpat under flera år, fortfarande hålla i sig. Det gör även hantverket och det handgjorda, medan nätta, mer eleganta linjer och mönster gör entré. Och att flera olika stilar syns samtidigt har kanske bäst sammanfattats i vårens tema ”Nordic kicks”, för ja, i vår sparkar inredningen lite åt alla håll.
”Det är friare, bredare och mer eklektiskt i inredningen nu än på länge”, säger Camilla Bredin.
”Inredningen är väldigt tillåtande, där man kan mixa loppisfynd, billigt, dyrt, nytt och gammalt som man känner. Allt går bra nu”, fyller Anna Starrén i.
De senaste åren har inredningsbranschen haft god tillväxt. Av finanskrisen 2008 märkte man knappt någonting. Tvärtom, när hushållen började hålla hårdare i plånböckerna och var försiktigare med bland annat utlandsresor, lades i stället pengar på att få det mysigt och ombonat hemma.
Men kanske kan de glada åren för branschen vara över, i alla fall för butiksägarna som på senare tid har drabbats hårdare av den allt starkare e-handeln i branschen.
”Vi är mitt uppe i ett skifte just nu, där vi ser att en del inrednings- och presentbutiker får det allt svårare. Särskilt på mindre orter är det märkbart att vissa stadsdelar som tidigare var fulla med liv och butiker håller på att dö ut när folk köper på nätet. Men vem vill egentligen ha tomma gator”, säger Camilla Bredin och Anna Starrén fortsätter:
”Det är tråkigt att se, för mycket av det vi jobbar med är visuellt och taktilt. Man vill se, känna och få en känsla av hur det kan se ut i ett rum.”
Vad ser ni för tänkbar lösning?
”Jag tror att butikerna behöver bli bättre på att vara innovativa och inspirerande. Inte bara agera showroom, utan lägga till sociala värden. Till exempel hålla makramékurser, utbilda i hur man stoppar möbler eller andra aktiviteter som ligger i tiden. Det tror jag behövs om man vill överleva, och det kommer vi att se mer av”, säger Camilla Bredin.