Hoppa till innehållet

Stabilitet prio efter tuffa år

För att bli störst i Sverige på äldreboenden har Attendos vd fått hantera både ekonomisk kris och vårdskandaler.
I lördagens avsnitt av Di-podden Förnuft & Känsla pratar Henrik Borelius om sin ledarskapsresa.

VÅRDAR BOLAGET. Attendos vd Henrik Borelius.
VÅRDAR BOLAGET. Attendos vd Henrik Borelius.Foto: Oskar Omne

”I början var det fullkomligt kaos. Företaget gick med stora förluster och vi hade kort om tid för det rann pengar ur bolaget.”

Så beskriver Henrik Borelius sin första tid som vd för vård- och omsorgsbolaget Attendo. Han tillträdde år 2000, och var då 28 år gammal. Det var hans första, och hittills enda, vd-jobb.

”Jag hade erfarenhet av branschen eftersom min pappa drabbades av parkinson och bodde på ett Attendoboende under sin sista tid. Men jag hade inte insett hur stort och komplext det här var”, berättar han i Di:s ledarskapspodd Förnuft & Känsla.

Snabbt identifierade han flera viktiga förändringar som företaget behövde gå igenom för att klara sig, bland annat föreslog han att ett chefsled skulle tas bort. Men förslaget avfärdades till en början av kollegerna i styrelse och ledning.

”Jag kommer ihåg att jag gick ut i skogen för att fundera, och tänkte ’Tänk om jag är den som fattar beslutet som får hela företaget att explodera och förintas’. Men så tänkte jag att människor blir bättre om de får mer ansvar, framför allt bra människor. Så det måste vara rätt.”

Att vända bolaget kallar han en ”ökenvandring”, och så länge företaget gick med förlust förvarade han alla sina dokument i en röd mapp. I dag har han en svart mapp, och sedan januari i år är Attendo noterat på Stockholmsbörsens mid cap-lista.

”Den tuffa situationen när jag började har dock präglat alla i ledningen med att vi vill ha en stabil verksamhet.”

Därför blev det ytterligare ett hårt slag för företaget när det drogs in i Caremaskandalen 2011, där både kvaliteten på vården ifrågasattes och avancerade skatteupplägg för verksamheten uppdagades.

”En stor lärdom från debatten som följde är att vi tidigare borde ha börjat kommunicera värdet av det vi gör. Men jag känner att vi har kommit ur det här stärkta.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera