Di Weekend NYHETER

Sponsorn ger hopp

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

PARTNERS. Petra Leijon af Burén, H&M, med hoppryttarna Peder Fredricson och Malin Baryard Johnson är på Falsterbo Horse Show.

Haide Westring

Att värderingarna är de rätta inom ridsporten är den viktigaste orsaken till att Hennes & Mauritz valt att fokusera sina sponsorpengar helt till sporten.
Och för de ryttare som valts ut – som svenska Malin Baryard Johnsson och Peder Fredricson – har stödet varit avgörande.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Hur mycket H&M satsar på sponsring håller klädkedjan – sin vana trogen – hemligt. Men den absoluta merparten går till hoppryttare. Med Malin Baryard Johnsson, slöts avtalet 1996.

”Under 20 år blir det mycket pengar så klart. Att även under sämre perioder, det går upp och ned i den här sporten, när man inte rider in så mycket pengar slippa oroa sig för att kunna betala räkningar, det är en enorm trygghet”, säger Malin Baryard Johsson.

Hon är just nu på Falsterbo Horse Show, som håller på till och med söndag.

Ett sponsorskap som sträcker sig över 20 år är unikt.

”Mig veterligen är det den längsta sponsorsatsningen, alla idrotter inräknade”, säger Petra Leijon af Burén, sponsoransvarig för klädjätten.

Att värderingarna inom ridsporten är de rätta är huvudorsaken till H&M fastnat för ridsport, säger hon. Dessutom är ridsport en av få, möjligen den enda, OS-gren där kvinnor och män tävlar mot varandra på samma villkor, det också en sport som stimulerar unga att ta ansvar, att vistas i naturen och att röra på sig, säger Petra Leijon af Burén.

”Man kan också hålla på länge och leva ett normalt liv – fysiskt och själsligt – även som ryttare på högsta nivå. Det är en sund sport”, säger hon.

2002 fick Malin Baryard Johnsson sällskap i laget av Peder Fredricson.

”Allt var rätt med Peder, han har rätt värderingar, hans hästmannaskap och strävan att alltid bli bättre, allt var rätt”, säger Petra Leijon af Burén.

Peder Fredricson hade redan tävlat OS i fälttävlan, men ville fokusera på banhoppningen.

Med fokus på att riva fördomar

”Det här sponsorskapet gjorde att jag verkligen kunde satsa på sporten fullt ut. Det är en ganska tuff bransch, man måste tävla och nå resultat och samtidigt sälja hästar för att få in pengar”, säger Peder Fredricson.

Han poängterar också hur motiverande det är att vara en del i ett lag.

”I början var det också ganska mycket press, innan man kom in i teamet och gjorde resultat”, säger Peder Fredricson.

Och resultaten har han uppnått, med OS-silvret från Rio de Janeiro som främsta merit hittills – och något som bidrog till att han blev fjolårets Jerringpristagare.

Silvermedaljen vann han tillsammans med H&M All In som ägs av Charlotte Söderström, dotter till H&M:s huvudägare Stefan Persson. Hon äger även hästar som Malin Baryard Johnsson rider. Men hästägandet är Charlotte Söderströms privata initiativ.

”Det kanske automatiskt har blivit att hon valt oss som ryttare. Möjligen hade det varit lite konstigt om hon valt andra ryttare, så på sätt och viss hänger det ju ihop”, säger Malin Baryard Johnsson.

Ryttarna får ett – också hemligt – årsarvode, samt kläder för ridning, representation och fritid, som de själva bestämmer när och hur mycket de använder.

»Jag får en kick av att sälja en häst för bra pengar«

”H&M kräver att jag bär deras logga i vissa sammanhang, och det gör jag ju gärna. Det är väl alla tjejers dröm att få en låda kläder en gång i månaden? Och jag är deras ansikte utåt. De har valt mig, och stannat kvar med mig, för att jag sköter mina hästar och uppför mig på ett bra sätt”, säger Malin Baryard Johnsson.

För ett par år sedan blev satsningen internationell, då de nederländska tvillingarna Olivier och Nicola Philippaerts fogades till laget.

”För oss har det varit jättebra. Vi har fått en ny bas i Europa och både Malin och jag har köpt hästar via dem”, säger Peder Fredricson.

Det är spännande år för svensk ridsport. Efter Falsterbo Horse Show, som pågår till och med söndag, är det EM i Göteborg 21–27 augusti. Då kommer också H&M för första gången att göra en kollektion med kläder inspirerade av ridsport. De ska dock bara i begränsad upplaga på plats i Göteborg.