Hoppa till innehållet

Slipad konsthall

Oscar Magnussons beslut att rusta upp det nedlagda träsliperiet var onekligen rätt rock’n’roll. Sida vid sida med konstutställningarna växer nu både köksambitionerna och konsertsatsningarna på Sliperiet i Borgvik.

STOLT. I fjol kom 18 000 besökare till Sliperiet i lilla Borgvik. ”Kultur och landsbygd är två ord som inte direkt klingar lönsamhet. Därför är jag extra stolt över det vi har skapat här”, säger Oscar Magnusson.
STOLT. I fjol kom 18 000 besökare till Sliperiet i lilla Borgvik. ”Kultur och landsbygd är två ord som inte direkt klingar lönsamhet. Därför är jag extra stolt över det vi har skapat här”, säger Oscar Magnusson.Foto: Foto: Jesper Frisk

I år fyller Sven-Ingvars 60 år och här på Sliperiet, inramad av stora fönster och ruffa cementväggar, spelades den TV4-sända dokumentären och jubileumskonserten in. Oscar Magnusson, son till sångaren Sven-Erik Magnusson, är inte bara bandets kapellmästare. Han är också kreatör, konstföretagare och, inte minst, grundare av den snabbväxande konsthallen utanför värmländska Grums.

Just nu är Sliperiet fyllt av dukar, skulpturer och fotokonst av bland andra svenske Hasse Persson och kanadensiske Douglas Kirkland.

”Det är inte alla fotografer som blivit ikoner under sin egen livstid, vilket Douglas Kirkland blivit. Foto är en konstgenre som hittills inte varit så stor i Sverige och Skandinavien, men det är definitivt på väg att ändras”, säger Oscar Magnusson.

Bland Kirklands porträtt finns bland annat Leonardo DiCaprio, Coco Chanel och Jack Nicholson på plats och över restaurangbesökarna tittar Marilyn Monroe, invirad i vita sänglakan, ned från en bild tagen nio månader innan hon dog. I det helt öppna köket, designat från grunden av kökschefen Niklas Pettersson, kan gästerna samtidigt följa hur allt från lammlägg och sjökorall till rökt majonnäs hamnar på tallrikarna från den nordiskt inspirerade menyn.

”Med köket, som öppnade 2014, blev vi en helhet. Gastronomi och kultur hör ihop. Det blev också ett helt naturligt sätt för oss att bättre kunna ta hand om alla gästerna som ändå kommer hit. Vi ser att de allra flesta besökare också stannar kvar och äter”, säger han.

Att konstverken hänger på lösa väggar, som är fästa i linor från taket, är inte bara ett estetiskt beslut. Det gör också att lokalen snabbt kan ändra skepnad och exempelvis anpassas för att kunna ta emot upp till 500 konsertbesökare. I sommar spelar bland annat Louise Hoffsten, Rikard Wolff och Doug Seegers på Sliperiet – och nästa steg för Oscar Magnusson är att bredda säsongen med konserter, kurser och olika evenemang även under höst, vinter och vår.

”Sommarveckorna är ju en sak, det är den övriga tiden på året som är den stora utmaningen. Med de investeringarna vi gjort här kan vi inte låsa dörren i september och gå hem. Dessutom är det en fantastisk lokal, och det finns tusen idéer på hur vi kan utnyttja den ännu mer. Vi ska vidare och nå ännu högre”, säger han.

Jaktsinspirerade middagar i oktober och en julbordsvariant med en åttarätters avsmakningsmeny är bara två exempel på den utvecklingen. I fjol ökade antalet besökare till 18 000 och mellan 2014 och 2015 dubblerades samtidigt omsättningen till cirka 5 Mkr.

”Målet är att förmedla kvalitativ konst och förälskar man sig i ett verk ska man också kunna få med sig det hem. Vi säljer i dag konst för 1,5 miljoner kronor om året”, säger han.

Hela projektet startade med en Oscar Magnusson som vände tillbaka hem till Värmland igen efter många år i Stockholm. Van vid storstadens kulturutbud tyckte han att det saknades något på hemmaplan. Lösningen blev att själv göra någonting åt det.

”Det startade med ett slags skapandebehov och jag började snegla på det här stället. Delar av det hade varit ett byggnadsvårdsmuseum, andra delar av byggnaden var allt annat än okej med bråten och skit sparat från hundra år tillbaka i tiden.”

Huset byggdes 1903 som träsliperi och massafabrik, men ny teknik gjorde snart verksamheten omodern. Efter en tid som kraftstation fick lokalerna i stället utgöra förrådsutrymmen till den lokala industrin, innan allt föll i träda. 2009 klev Oscar Magnusson in genom dörren.

”Det tog tio minuter, sedan hade jag hela bilden klar för mig. En vecka senare köpte jag det”, säger han.

Snickarbyxorna åkte på och under ett års tid renoverades allt upp från grunden till premiären sommaren 2010 – ett år som slutade med hela 7 000 besökande.

”Vi gick från noll till hundra direkt, på en liten ort med 300 invånare. Det var uppenbarligen fler som kände som jag. Varför ska man acceptera ett dåligt utbud och sämre kvalitet bara för att man är på landsbygden?”

Innehåll från Nobel BiocareAnnons

Svensk innovation för ökad livskvalitet

Årligen får omkring 40 000 personer i Sverige tandimplantat. Även om tandhälsan är god är det långt fler som saknar en eller flera tänder. På Nobel Biocare har man sin kärna i tillverkning och utveckling av tandimplantat.

Företagets filosofi bygger på över 70 år av kontinuerlig innovation, baserad på forskaren och läkaren Per-Ingvar Brånemarks engagemang i problemen för en helt tandlös patient år 1952. Med tiden ledde det till hans banbrytande upptäckt av osseointegrationen år 1962, vilket gav möjligheten till behandlingar med tandimplantat. Idag är Nobel Biocare ett globalt bolag där merparten av produkterna exporteras och därmed resulterat i att miljontals patienter fått Nobel Biocares implantat. 

– Att ersätta förlorade tänder kan göra en enorm skillnad för en persons livskvalitet. Och det är just det som driver oss; att varje dag ge personer tillbaka både funktion och leende. Företagets ledord är ”Pioneering the past. Leading the future”. Nobel Biocare var först och banbrytande och vi slutar aldrig att utvecklas; innovation finns liksom i vårt DNA, säger Emma Arestrand, Marknadschef i Norden på Nobel Biocare.

Väldokumenterat och digitala innovationer

Med över 4500 kliniska studier, högkvalitativa produkter och innovationer i framkant, kan Nobel Biocare erbjuda kunder och patienter säkra och effektiva lösningar. Med en växande marknad satsar företaget ständigt på utveckling av sina olika affärsområden för att leda kvalitativa produkter framåt, inte minst inom det digitala arbetsflödet.

–Våra produkter tillsammans med det unika digitala ekosystemet skapar ett arbetsflöde som verkligen gynnar användare och patienter. Med vårt arbete vill vi bidra till att växa och utveckla kunder här och nu och in i framtiden, för att kunna hjälpa fler patienter med en säker behandling, avslutar Andreas Wallgren, Commercial Director i Norden på Nobel Biocare.

Om Nobel Biocare:

1978 tillverkades det första tandimplantatet i Karlskoga av företaget som idag heter Nobel Biocare AB. En stor del av världens produktion av tandimplantat sker på företagets fabriker i Karlskoga där även Nobel Biocare N1 system, det senaste utvecklade tandimplantatet tillverkas. Bolaget, är en del av Envista koncernen som består av 30 dentalföretag med 12 700 anställda globalt, där Nobel

Biocare globalt har 2 500 medarbetare, varav 350 i Sverige. 

Läs mer på www.nobelbiocare.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nobel Biocare och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera