Hoppa till innehållet

Skräp i hav blir kläder

I dagarna arrangerar Sverige FN:s havskonferens i New York. På plats i den svenska delegationen finns tre ministrar. Men också flera svenska innovationer som ska bidra till att rädda världshaven.

UNDER VATTENYTAN. I Joakim Odelbergs utställning i FN-högkvarteret visas en film men också denna bild där Joakim Odelberg ställt frihetsgudinnan på den skräpiga bottnen i Smögens hamn. Bilden är beskuren.
UNDER VATTENYTAN. I Joakim Odelbergs utställning i FN-högkvarteret visas en film men också denna bild där Joakim Odelberg ställt frihetsgudinnan på den skräpiga bottnen i Smögens hamn. Bilden är beskuren.Foto: Foto: Joakim Odelberg

Varje år hamnar åtta ton plastskräp i havet – motsvarande en lastbil full med plastskräp per minut.

Den siffran har FN:s miljöprogram UNEP tagit fram i samband med att man lanserade en stor satsning för att minska plastskräpet i haven. Och just marin nedskräpning, tillsammans med utfiskning och klimatförändringar, är några av de viktigaste punkterna på agendan när världens länder träffas i FN i dagarna för en stor Havskonferens som Sverige arrangerar tillsammans med Fiji.

På plats i New York för att driva på det politiska arbetet finns Sveriges klimat- och utvecklingsminister Isabella Lövin, landsbygdsminister Sven-Erik Bucht och miljöminister Karolina Skog.

Men det är inte bara politiker som tar plats på konferensen. Även svenska innovationer har fått en central roll för att inspirera till nya samarbeten och smarta lösningar för att rädda världshaven.

”Det finns många goda exempel på hur svenska företag jobbat med miljömedvetenhet och cirkulär ekonomi. Några av dem har vi samlat för att belysa problematiken med marin nedskräpning”, säger Magdalena Ellfors, projektledare på Svenska institutet.

I samband med havskonferensen har Svenska institutet, på uppdrag av bland annat Utrikesdepartementet, tagit fram en utställning. I den visas filmer som Joakim Odelberg, fotograf och programledare för ”Mitt i naturen” i SVT, har skapat där han filmat skräp han hittat i hav och längs kuster. Den kommer även att visas i Sverige senare i höst, bland annat på Clarion Post i Göteborg.

Samtidigt ställs tre svenska produkter ut.

En klänning ur klädjätten H&M:s senaste Conscious collection i polyester gjord av återvunnet kustskräp.

En regnjacka tillverkat av gamla fiskegarn som Tretorn tagit fram tillsammans med Naturkompaniet.

En Fjällrävenryggsäck som har fått namnet Re-Kånken, tillverkad av återvunna plastflaskor. Ryggsäcken har dessutom färgats av det svenska företaget Spindye som tagit fram en hållbar metod för att färga textilier.

”Förhoppningsvis kan utställningen locka till nya lösningar och att man pratar om hållbarhet på ett annat sätt”, säger Magdalena Ellfors.

Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera