Hoppa till innehållet

Skäggbransch firar växande trend

De mest trendkänsliga har kanske gått vidare och fokuserar på annat än skäggolja. Men intresset för ansiktsbehåring består och har gett ett uppsving för barberaryrket. Och på lördag är det dags för internationella skäggdagen.

Heja skägget. På lördag är det internationella skäggdagen. Det firar ansiktsbeklädda stockholmare med bland annat en skäggmarsch. I fjol deltog cirka 500 personer i marschen.
Heja skägget. På lördag är det internationella skäggdagen. Det firar ansiktsbeklädda stockholmare med bland annat en skäggmarsch. I fjol deltog cirka 500 personer i marschen.Foto: Foto: Jessica Wikström

World beard day, eller internationella skäggdagen, infaller första lördagen i september och i Stockholm kommer det att märkas bland annat genom en skäggmarsch som utgår från Medborgarplatsen på Södermalm.

Målet är Tele2 Arena där flera skäggrelaterade evenemang kommer att gå av stapeln.

”Vi drog cirka 500 personer i fjol, men i år slår vi på mycket större och förväntar oss fler besökare. I princip alla svenska skäggmärken finns på plats och vi har en barbershop i gång under hela eventet där barberare från hela Sverige kommer att stå och trimma skägg”, säger Karin Fahlström, medgrundare och marknadsansvarig på Grooming, som säljer skönhetsprodukter för män och som genom webbshopen Beardshop är huvudarrangör för årets skäggdag.

Skönhetsprodukter för män är en tillväxtbransch, och det gäller i högsta grad även prylar som har med vård av ansiktsbehåring att göra.

”2004, när vi drog i gång, var det nästan pinsamt för killar att använda skönhetsprodukter, i dag säljs varorna i dagligvaruhandeln och i alla stora kedjor. Det gäller både hudvård och produkter för klassisk rakning med kniv och borste”, säger Karin Fahlström.

För även män som inte odlar skepparkrans har börjat bry sig mer om skägg- och mustaschvård.

”Det finns många som gärna nördar in sig på rakning. Det har också gjort att det finns en stark marknad för barberare.”

Något som märks även utanför de skäggoljedoftande kvarteren runt Nytorget på Södermalm.

”När vi letade efter barberare runt 2007 och 2008 fanns det tre i Stockholm. I dag finns det säkert 20 salonger som kallar sig för barbershops och många frisörsalonger har en hörna för barberare också, det gäller även i många mindre städer i landet”, säger Karin Fahlström.

Men skäggtrenden, är inte den över?

”Jo, kanske hos trendsättarna som alltid ska haka på det senaste. Men hos den stora massan är det väldigt många som har skägg eller någon form av ansiktsbehåring i dag.”

Bland produkterna som säljer bra finns skäggoljor och skäggvårdsprodukter av olika slag, medan skäggfärg inte efterfrågas lika mycket. När det gäller skäggfrisyrer säger Karin Fahlström att de flesta fungerar, men att skarp kantrakning och getskägg inte är det hetaste.

Men du, när man letar efter skägg bland börsens vd:ar hittar man inte många. Vad beror det på?

”Det finns fler skägg på Södermalm än på Östermalm, och i bankvärlden till exempel har det funnit regler om att man inte får ha skägg. Men det där släpper man på mer och mer, och vi har ju haft en finansminister med håret i en tofs och hål i örat.”

Innehåll från ProstaLundAnnons

Effektiv behandling för män med godartad prostataförstoring

Från vänster: Anders Kristensson, vd ProstaLund. CoreTherm-katetern - Värmebehandling för godartad prostataförstoring. Behandlingsplattformen CoreTherm Eagle.
Från vänster: Anders Kristensson, vd ProstaLund. CoreTherm-katetern - Värmebehandling för godartad prostataförstoring. Behandlingsplattformen CoreTherm Eagle.

I Sverige finns cirka 400 000 män som lider av godartad prostataförstoring, Benign Prostate Enlargement, BPE. Medicintekniska bolaget ProstaLund har utvecklat behandlingsmetoden CoreTherm Concept, vilket möjliggör att fler patienter kan erbjudas behandling i tid. 

Förstorad prostata uppkommer ofta i åldrarna 40–50, och innebär att prostatan växer och trycker mot urinröret, vilket leder till täta toalettbesök dag och natt samt akuta trängningar och brådska till toaletten. Problemen förvärras ofta över tid och kan övergå i allvarliga komplikationer såsom totalt urinstopp. Behandling finns men påverkas ofta av långa väntetider och tidskrävande operationer.

– Med anledning av att många drabbas av BPE ställs höga krav på vården för att alla ska få hjälp i tid. Med hjälp av CoreTherm Concept ges läkare möjligheten till att på ett snabbt, säkert och effektivt sätt kunna erbjuda fler patienter behandling i ett tidigt stadie, säger Anders Kristensson, vd på ProstaLund.

Säker och kostnadseffektiv behandling

Behandlingsmetoden CoreTherm Concept är en individanpassad värmebehandling som genomförs i lokalbedövning och tar mindre än 15 minuter. Med hjälp av mikrovågor värms celler i prostatan upp med celldöd som följd. Prostatans storlek minskar och vattenkastningsbesvären försvinner tack vare minskat tryck på urinröret. CoreTherm Concept innefattas av vårdgarantin och kostar som ett vanligt läkarbesök. Hela besöket på mottagningen är över på en timme, vilket bidrar till förkortade vårdköer och mer kostnadseffektiv behandling.

– Under 2023 behandlades närmare 1500 män med vattenkastningsbesvär i Skandinavien med hjälp av ProstaLunds behandlingsmetod, så hjälp finns att få. Med CoreTherm Concept kan vi bidra till en bättre vardag och framtid för män med prostatabesvär, så sök hjälp, avslutar Anders Kristensson.

Om ProstaLund

ProstaLund är ett svenskt medicintekniskt bolag. Företaget utvecklar innovativa produkter och behandlingar inom urologi. Bolaget har en patenterad metod för individanpassad värmebehandling för godartad prostataförstoring (BPE) som heter CoreTherm. CoreTherm används idag på såväl offentliga sjukhus som privata kliniker i Skandinavien. 

www.prostalund.se 

Läs mer på:

www.coretherm.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ProstaLund och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera