Hoppa till innehållet

Sitter på speltronen

The Division är speljätten Ubisofts hittills största spelsuccé, sett till försäljningen det första dygnet. Bakom spelet står svenskan Rebecka Coutaz som Di träffade i samband med mässan E3 i fjol. Läs intervjun här:

(ARKIV JULI 2015) Dataspelet ”The Division” ska bli speljätten Ubisofts nästa stora kassako. Bakom står en ärrad veteran när det gäller att släppa stora spel. Möt Rebecka Coutaz, en av den svenska dataspelsvärldens mäktigaste kvinnor.

MAKTSPELARE. Som en av världens mäktigaste kvinnor inom dataspel har spelveteranen Rebecka Coutaz, studiochef för Ubisoft, ansvar för att ta fram bolagets nästa kassako.
MAKTSPELARE. Som en av världens mäktigaste kvinnor inom dataspel har spelveteranen Rebecka Coutaz, studiochef för Ubisoft, ansvar för att ta fram bolagets nästa kassako.Foto: Foto: Peter Lundegårdh

Bland alla de svenska spel som visades på E3 i Los Angeles i mitten av juni fanns ”The Division”. Det är ett actionspel som utspelar sig i ett postapokalyptiskt New York och är redan haussat som en blivande hit.

För Malmöbaserade Massive Entertainment är det ett elddop och första gången studion håller i ett så stort så kallat AAA-spel, där utvecklings- och marknadsföringsbudgeten normalt ligger i miljardklassen i kronor räknat.

De högt uppskruvade förväntningarna i spelvärlden har gjort att Ubisoft engagerat en riktig fältmarskalk i sammanhanget: Rebecka Coutaz. Hon är chef för bolagets spelstudio i Annecy i Frankrike med 145 anställda och klev in i projektet i slutet av förra sommaren.

”Det är jätteroligt att få jobba med en svensk studio och lära sig ett nytt varumärke och spelmotorn Snowdrop. Det är en riktig lovestory”, säger hon.

Rebecka Coutaz växte upp i Göteborg och tog en omväg in i dataspelsbranschen. Efter en period som skibum i alporten Val-d’Isère började hon plugga ekonomi i Lyon och extrajobbade som korrekturläsare på spelutvecklaren Infogrames för att dryga ut kassan.

”Jag var ingen spelnörd men spelade visserligen Game & Watch i början av 1980-talet som alla andra, däremot missade jag helt tv-spelsvågen med Amiga och Sega. På Infogrames var alla så passionerade att jag ville jobba kvar i spelbranschen.”

Hon fick allt större ansvar och blev kvar på Infogrames i elva år och jobbade som produktsupportchef och produktchef innan hon tog klivet över till Immersive Solutions i Toulouse, en startup som utvecklade ett fotbollsspel för idrottsklubbar.

”Man fick göra allt och jag lärde mig väldigt mycket, men när pengarna tog slut efter ett år öppnade jag eget i stället som konsult åt tre olika företag i dataspelsbranschen.”

I februari 2011 satt hon i en taxi på väg till Mumbai när Ubisoft ringde och erbjöd henne jobbet som studiochef i Annecy.

”Jag kunde absolut inte tacka nej. Det var ett drömjobb.”

De senaste fyra åren har Rebecka Coutaz varit med och levererat, ”skeppat” som det heter i branschen, fyra stora spel varav flera i den enormt populära serien ”Assassin’s Creed”. Hon har gjort sig ett namn inom Ubisoft som proffs på att koordinera spelprojekt med flera studior inblandade.

”Rebecka är ovärderlig eftersom hon alltid ställer de rätta frågorna och samtidigt kan jobba självständigt”, säger Massives vd David Polfeldt.

Rebecka Coutaz utmärkte sig redan som liten som den som styrde upp lekar och senare i skolan som kårordförande. Disciplinen sitter i och hon håller strikt på att vara på jobbet 08.10 och gå hem klockan 18.00 och försöker att inte fastna i mejlkorgen hemma på kvällen. På kontoret bär hon alltid med sig ett blått anteckningsblock och två pennor, en röd och en blå.

”Den blå är för att skriva ned alla idéer som dyker upp under dagen, den röda använder jag för att stryka avklarade saker. Ju mer strukturerad du är, desto mer kreativ kan du vara.”

Exakt hur många personer som jobbar med ”The division” avslöjar de inte, men det rör sig om minst 300 personer och i perioder betydligt fler än så.

”The Division” släpps i testversion, så kallad beta, i december för Xbox One och i början av nästa år för Playstation 4. Försäljningsstart är satt till mars nästa år.

Det närmaste halvåret är det tunnelseende som gäller både i Malmö och Annecy och övriga två studior.

”Det blir extremt mycket arbete och inget facebookande eller youtubande på jobbet. Men för att alla ska orka ända fram kommer vi givetvis att ha semester som vanligt i sommar. Folk får inte krokna för tidigt”, säger David Polfeldt, David Polfeldt, vd Massive Entertainment.

För Rebecka Coutaz är ”The Division” bara ett steg på vägen.

”Visst saknar jag Sverige, men det ligger inte så långt bort. Jag har mycket kvar att göra i studion och vi har ett så bra och dynamiskt team att jag verkligen inte vill göra någonting annat.”

LÄS OCKSÅ: Malmös speljätte: "Vi har alla ägg i den här korgen".

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera