Hoppa till innehållet

Silver i skattkistan

Svenska Eva-Lotta Sjöstedt är vd:n som ska ta den anrika designklenoden Georg Jensen in i framtiden och samtidigt behålla en fot i det danska arvet.
Efter flera år kantade av förlust ska hon vända utvecklingen genom att göra bolaget mer globalt.

BLICKAR UTÅT. Eva-Lotta Sjöstedt, vd för Georg Jensen, vill att företaget ska växa och bli stort utanför Skandinavien. Kannan i bakgrunden är en av de mest välkända produkterna, formgiven 1952 av Henning Koppel.
BLICKAR UTÅT. Eva-Lotta Sjöstedt, vd för Georg Jensen, vill att företaget ska växa och bli stort utanför Skandinavien. Kannan i bakgrunden är en av de mest välkända produkterna, formgiven 1952 av Henning Koppel.Foto: Foto: Lars Jansson

Det märks att Eva-Lotta Sjöstedt inte arbetat hemma i Skandinavien på över tio år.

När hon beskriver framtiden för Georg Jensen pratar hon om hur företaget ska bli ”truly global”, hur ”jewellery” dominerar försäljningen och företagets nya ”tone of voice”. En karriär utanför Sveriges gränser sätter uppenbarligen sina tydliga spår.

”Jag känner att jag har kommit hem nu när jag är i Skandinavien. Nu är det tio år sedan jag var i Sverige, men det finns väldigt mycket likheter i Danmark.”

Eva-Lotta Sjöstedt är den första kvinnan att bli vd under Georg Jensens 113-åriga historia, ett företag med en anrik historia. Georg Jensen bildades 1904 av silversmeden med samma namn, 1973 köptes varumärket av den danska porslinsfabriken Royal Copenhagen och 1997 blev Georg Jensen en del av Royal Scandinavian Group tillsammans med varumärken som Orrefors Kosta Boda och Höganäs Keramik. I dag sträcker sig sortimentet från bordssilver och klockor, till smycken och heminredning.

För fyra år sedan såldes designföretaget av Danmarks största kapitalfond, Axcel, för motsvarande 140 miljoner amerikanska dollar till Investcorp, en grupp investerare med rötter i Mellanöstern. Men det har varit tröga år sedan Investcorp tog över, med miljonförluster för Georg Jensen. Enligt bolagets egen utsago har de fått stänga många butiker 2016, men gjort ett betydligt bättre resultat. Eva-Lotta Sjöstedts uppdrag blir att fästa blicken utanför de skandinaviska länderna.

”Vår hemmamarknad är viktig för oss, men en av de största utmaningarna vi står inför är att bli riktigt globala. Där har vi tur just nu, eftersom det skandinaviska designintresset varit stort under en lång tid. Vi måste skala upp verksamheten och inte vara kvar i historien för mycket. Vi vill växa rejält och växa globalt”, säger hon.

Eva-Lotta Sjöstedt är själv utbildad textildesigner i grund och botten. Efter att ha arbetat med design och inköp i Hongkong inledde hon en lång karriär på Ikea med flera ledande positioner bland annat på varuhusen i Japan och Holland. Senast kommer hon från positionen som vd på den krisdrabbade tyska varuhusjätten Karstadt, där hon bara var ett knappt halvår.

Hur är du som ledare?

”Jag är nog känd för att vara en engagerad, nyfiken person, som lämnar stor frihet under eget ansvar. Resultatorienterad och ruff och kravfylld när det gäller, men jag tror på individen och gruppen.”

Georg Jensen är långt ifrån ett renodlat danskt märke och många svenska designers har präglat produkterna under åren. Bland svenskarna har Sigvard Bernadotte och Vivianna Torun Bülow-HübeI varit särskilt tongivande. I februari relanserades en exklusiv barkollektion formgiven av Sigvard Bernadotte 1938, som bara gjordes i sex exemplar. Lyxsegmentet är en liten del av den totala försäljningen, men viktig och med högt anseende bland samlarna. Priset för en coctailshaker ligger på 21 500 amerikanska dollar, drygt 190 000 kronor.

”Det är nischade produkter, men väldigt viktiga för oss. Den yngre generationen börjar få upp ögonen och tycker det är intressant med silver. Men den stora businessen för oss är premiumsegmentet som är juveler och hem. Det är fortfarande fantastisk design, men den är tillgänglig för betydligt fler människor.”

Hur pass nära arbetar du med era designers?

”När det är lämpligt arbetar jag nära designteamet. Jag förstår hur man ska prata och hur man ska kunna leda en designorganisation.”

Alla silverprodukter i Georg Jensens sortiment görs för hand av någon av de 28 silversmeder som arbetar i smedjan på huvudkontoret i Köpenhamn. Förutom en stor smedja finns även Georg Jensens gigantiska mönsterarkiv, med extremt restriktiva regler om vem som får komma in.

”Det jag kan säga är att det är en skattkista med 30 000–50 000 originalskisser.”

Innehåll från EKNAnnons

Vändningen: Rekordhög framtidstro bland många exportföretag

Carl-Johan Karlsson, chef för affärsområdet SME & Midcorp på EKN.
Carl-Johan Karlsson, chef för affärsområdet SME & Midcorp på EKN.

Så sent som i november i fjol visade en undersökning från EKN på rekordlåga exportförväntningar bland små och medelstora företag. Nu är det precis tvärtom.

– De här företagen är viktiga för ekonomin, så det är goda nyheter för Sverige, säger Carl-Johan Karlsson på EKN.

EKN:s garantier kan vara det som behövs för att en satsning ska bli av

Optimismen har återvänt bland Sveriges små och medelstora bolag, SME – åtminstone om man ser till en ny undersökning från Exportkreditnämnden, EKN.

Vid sex tillfällen med start i november 2021 har EKN ställt samma frågor till exporterande små och medelstora företag.

I november 2023 låg exportörernas förväntningar i botten. Bara 43 procent av företagarna trodde då på ökad export det kommande året medan 23 procent i stället väntade sig att exporten skulle minska. I den senaste undersökningen är läget ett helt annat: Nu tror 68 procent på ökad export – och bara 7 procent på en minskad sådan.

– Det är inte så ofta man kan säga att siffrorna talar sitt tydliga språk, men så är det nu: Framtidstron är tillbaka. Sedan bottennoteringen under senhösten har vi fått lägre inflation och signaler om en ny räntebana från Riksbanken – och SME reagerar direkt, säger Carl-Johan Karlsson, chef för affärsområdet SME på EKN.

40 procent av exporten

Enligt SCB fanns det i Sverige vid årsskiftet drygt 45 000 exporterande SME, det vill säga företag med 1 till 249 anställda. Det kan jämföras med de drygt 1 000 exporterande företag som har 250 anställda eller fler.

– SME är så många att de står för hela 40 procent av Sveriges totala export. Det gör den här sektorn mycket viktig för ekonomin och sysselsättningen i landet. Alla orter har inte storföretag, men de har små eller medelstora företag. Därför betyder det något när SME tror på ökad export, säger Carl-Johan Karlsson och fortsätter:

– Förenklat kan man säga att när större företag ökar sin produktion kan det innebära en rad saker, som att de flyttar sin produktion utomlands eller köper in fler robotar. När små företag ökar sin produktion så anställer de lokalt.

Röda havet påverkar kortsiktigt

Ser man till förväntningarna som enbart rör det kommande kvartalet och inte helåret visar EKN:s senaste undersökning också på stärkt optimism. Här ligger exportförväntningarna nära toppnoteringen i slutet av 2021. Då hade effekterna av pandemin klingat av och Ryssland hade inte ännu invaderat Ukraina.

– Vi hade nog sett ännu högre förväntningar för det kommande kvartalet om det inte varit för situationen i Röda havet. På kort sikt påverkar det företagens transporter i och med att de nu måste gå runt Afrikas horn, vilket innebär minst tolv dagar längre färd till och från Asien. Men på lite längre sikt ser det ut som om företagen räknar med att det är löst, säger Carl-Johan Karlsson.

Exporten avgörande

I EKN:s undersökning säger 42 procent av de tillfrågade företagen att de troligen eller absolut inte skulle överleva utan sin export.

– Vår undersökning visar hur avgörande exporten är för de här bolagen. Därför är det av största vikt att de får den finansiering de behöver för att fortsätta växa, oavsett om de exporterar lingonsylt eller enormt avancerade styrsystem till gruvindustrin. Och där har vi på EKN en viktig roll att spela, säger Carl-Johan Karlsson.

EKN kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera