Hoppa till innehållet

Science fiction för miljoner

I en tid då bokförsäljningen i butik stadigt minskar sticker Science Fiction-bokhandeln ut ur mängden.
Tack vare en ökad försäljning av tryckt litteratur omsatte kedjan i fjol nära 100 miljoner kronor.

BOKNÖRDAR. ”I dag ses vi som snudd på affärsgenier, men vi är precis likadana förr. Vi är fortfarande nördar som älskar science fiction-romaner”, säger vd:n Jörgen Forsberg, till vänster, och Maths Claesson, butikschef i Gamla stan.
BOKNÖRDAR. ”I dag ses vi som snudd på affärsgenier, men vi är precis likadana förr. Vi är fortfarande nördar som älskar science fiction-romaner”, säger vd:n Jörgen Forsberg, till vänster, och Maths Claesson, butikschef i Gamla stan.Foto: Foto: Hampus Andersson

De digitala abonnemangstjänsterna för litteratur växer snabbt i storlek. Tjänster som Storytel, Nextory och Bookbeat ökade i fjol sin försäljning med hela 61 procent, enligt gemensam statistik från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Samtidigt minskade försäljningen i de fysiska bokhandlarna med 4,9 procent under 2016. Men Science Fiction-bokhandeln, eller SF-bokhandeln, tycks vara undantaget som bekräftar regeln.

”Det är ganska otroligt egentligen. Vi går mot strömmen och säljer mer böcker än någonsin. Jag är faktiskt lite stolt”, säger Maths Claesson, butikschef i Gamla stan och medgrundare till SF-bokhandeln.

Den nischade bokhandelskedjan – med tre butiker i Stockholm, Göteborg respektive Malmö – ökade sin omsättning med nära 16 miljoner kronor under 2016, till sammanlagt 97 Mkr.

”Eftersom omsättningen steg och proportionerna av det vi säljer är konstanta så har vi ju faktiskt ökat bokförsäljningen, till skillnad från branschen i övrigt. Det är väldigt intressant”, säger vd och medgrundaren Jörgen Forsberg.

Under 1980-talet var Jörgen Forsberg färdigutbildad civilingenjör och Maths Claesson aspirerande författare. Tillsammans med ett par kamrater, som alla delade ett brinnande intresse för science fiction, började de importera böcker från USA som inte fanns på den vanliga svenska marknaden.

”Till slut hade verksamheten växt sig så stor att vi inte längre kunde ha det som en hobby, rent tidsmässigt. Det tyckte vi att det var dags att ge det en chans kommersiellt, för att se om man kan leva på det. Men det var verkligen inte lätt i början och det gick många år innan vi kunde ta ut någon lön”, säger Jörgen Forsberg.

Under flera år i mitten av 2000-talet stod verksamheten och ”stampade”, som duon beskriver det. Men sedan fick man en rejäl skjuts framåt av populärkulturen.

”I början sågs vi som ufon och folk misstänkte att vi faktiskt trodde på att det vi läste var verklighet. Men sedan dess har ju tiden och trenderna vänt. Nuförtiden kan man ju mycket väl säga att man läser science fiction och komma undan med det i hedern i behåll”, säger Maths Claesson.

Stjärnornas krig, Harry Potter och Sagan om ringen nämns som tre exempel på stora bok- och filmserier som i modern tid gjort reklam för genren till den breda massan. Under de senaste åren har den omåttligt populära tv-serien Game of Thrones fyllt samma funktion.

”Det är ju populärkulturen som har omfamnat oss, snarare än tvärtom”, konstaterar Jörgen Forsberg.

I takt med att acceptansen för science fiction och fantasy ökat i samhället har SF-bokhandeln själva behövt göra vissa investeringar. Flera gånger har butikerna växt ur sina kostymer och letat sig till större butiksytor.

”Större lokaler har skjutsat utvecklingen framåt och det blir en trappstegseffekt”, säger vd Jörgen Forsberg.

Maths Claesson är inne på samma spår.

”Våra butiker har gått från lite dammiga och inkrökta till betydligt mer välkomnande miljöer. De flesta, även turister, vågar sig numera in och titta.”

På den stora marknaden är dock SF-bokhandeln en mindre spelare. Enligt den senaste kartläggningen från Svenska Bokhandlareföreningen, aktuell per våren 2015, ägde jättekoncernen Akademibokhandeln 65 procent av marknadsandelarna.

Men SF-bokhandeln konkurrerar i första hand inte med de stora bokhandlarkedjorna, menar Maths Claesson. Detta med tanke på att de förutom böcker även säljer brädspel, filmer och andra kringprodukter i genren.

”Det vi bygger, vad jag kommit fram till, är små varuhus. Jag tycker det är jättekul att allt finns på samma plats, det skapar en upplevelse för kunden. Vår affärsidé har alltid varit att sälja allt som inte är verkligt. Hade vi gjort avkall från det och tagit in lite vad som helst i sortimentet hade vi inte funnits kvar i dag.”

I stället identifierar de näthandeln som det största hotet mot verksamheten. Men SF-bokhandeln driver sedan länge egen nätförsäljning, som i dag står för ungefär en sjättedel av den totala försäljningen i bolaget.

”Försäljningen på nätet har varit ett sätt att hålla kontakt med kunderna. Vi vill släppa dem efter att de besökt våra fysiska butiker. Men det är helt klart butikerna vi lever på”, säger Jörgen Forsberg.

När vi besöker SF-bokhandeln på Västerlånggatan i Stockholm är klientelet blandat. Allt från barnfamiljer, par till skolungdomar trängs i den drygt 600 kvadratmeter stora butiken.

”Man vill nog gärna tänka sig att vår typiska kund är en klassisk kuf. Men det är inte så längre. Vi har helt klart fler yngre än äldre kunder. Och de flesta har nog någon form av eftergymnasial utbildning eftersom så många av våra böcker är skrivna på engelska”, säger butikschefen Maths Claesson.

För SF-Bokhandeln är planen att fortsatt försvara den fysiska bokhandeln. Bolaget har byggt upp en trogen kundkrets som föredrar direkt interaktion med kunnig personal, menar vd Jörgen Forsberg.

”Hade vi varit lite mer visionära, eller rent krasst affärsmässiga, kanske vi för länge sedan hade gett upp och bara satsat på webbförsäljning. Det hade kanske också varit framgångsrikt, men det är ju inte vår idé.”

Butikschefen Maths Claesson väljer också att stå kvar med fötterna på jorden.

”I dag ses vi som snudd på affärsgenier, men egentligen är vi precis likadana förr. Det är bara omgivningen som har förändrats. Vi är fortfarande nördar som älskar science fiction-romaner.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera