Hoppa till innehållet

Sätter Scania i första rummet

Fordonsexperten Martin Skölds nya bok innehåller en oblyg hyllning till Scania. Han anser att lastbilstillverkarens affärsmodell borde vara en förebild för bolag i alla branscher.

RULLAR UT TEXTEN. I en ny bok hyllar docenten vid Handelshögskolan, Martin Sköld, fordonsjätten Scania som han anser borde vara en förebild för företag i alla branscher.
RULLAR UT TEXTEN. I en ny bok hyllar docenten vid Handelshögskolan, Martin Sköld, fordonsjätten Scania som han anser borde vara en förebild för företag i alla branscher.Foto: Foto: Evelina Carborn

En kväll på Restaurang Prinsen i Stockholm började Martin Sköld, forskare vid Handelshögskolan, förklara en tanke för Scanias dåvarande vd Martin Lundstedt. De känner varandra från Haldex-bolaget Concentrics styrelse och brukar äta middag ihop ibland. Martin Sköld hade i flera år sökt ett bättre sätt att beskriva effektivitet i företag.

”Jag märkte att han förstod vad jag pratade om, även om jag inte riktigt kunde beskriva det. Han sa att jag kunde komma till Scania och träffa några kolleger till honom.”

Hos Scania hittade Martin Sköld de pusselbitar som han saknat i sin analys. Resultatet är den nya populärvetenskapliga boken ”Dubbelt effektiv”. I den kallar Martin Sköld Scania för en svart svan; något otänkbart som blir till verklighet.

Enligt honom har Södertäljebolaget lyckats med något som få företag mäktar med: att kombinera hög volym med hög variation.

Det är hemligheten bakom att Scania haft en oavbruten lönsamhet i över 60 år. Bolaget genererar en vinst dubbelt så hög som konkurrenternas trots att det är en tredjedel så stort.

Bokens grundidé är att det finns två sorters effektivitet. Är ett företag effektivt i volym producerar man mycket av samma sak och får på det sättet ned kostnaden per producerad enhet. Ett företag som är effektivt i variation erbjuder däremot en stor mängd individuella alternativ till sina kunder. Enligt Martin Sköld brukar industriföretag vara bra på volym medan tjänsteföretag är bra på variation.

Ett bolag som lyckas kombinera båda kallar han dubbelt effektivt. Scania uppnår det genom modularisering: att utveckla ett antal basmoduler och variationsmoduler som kan kombineras på väldigt många olika sätt.

”Scania har lyckats med att kundanpassa lastbilen. De kan producera över en miljon unika lastbilar som passar varje åkares unika behov.”

Eftersom modulerna är standardiserade blir det inte för dyrt för Scania att ta fram produkter till så många olika behov. Gränssnittet mellan de olika delarna behålls under en lång tid, så att man kan utveckla en del i taget men ändå få den att passa ihop med de övriga delarna. Dessutom anser Martin Sköld att modularisering är en klimatsmart strategi, då man kan skapa stor variation utifrån ett begränsat antal delar som produceras på det effektivast möjliga sättet.

Att kombinera volym och variation genom moduler fungerar i alla branscher, hävdar Martin Sköld. I boken använder han legobitar och garderobens basplagg som exempel. Även utbildning kan enligt honom bestå av moduler som kan kombineras till att passa individuella behov.

Bokens målgrupp är bred, men framför allt anser han att den passar ledningsgrupper som vill skapa samsyn i organisationen. Och han har redan en egen idé som kombinerar volym och variation: olika vd:ar kan få skriva sitt eget förord till ”Dubbelt effektiv”, som sedan säljs som utbildningsmaterial till bolagens personal.

Martin Skölds pappa ägde ett företag som tillverkade delar till tunga lastbilar. I boken berättar Martin Sköld att han växte upp där, på lagret och i verkstaden i Hässleholm. Han började med att städa i verkstaden, lärde sig köra truck som tolvåring och arbetade på företaget under både helger och lov.

Även på den akademiska banan har han fortsatt med lastbilar. Martin Sköld är känd som fordonsexpert som brukar uttala sig i bland annat Dagens industri om både Scania och Volvo.

Hur påverkar det ditt förtroende som expert att du i boken hyllar ett företag som också medverkat till idén?

”Jag tycker att det är berättigat. Det är ingen studie som de har bekostat. Ja, jag kanske hyllar dem som ett mönsterexempel, men aktiemarknaden och analytikerna gör ju det också.”

Han säger att ingen tidigare riktigt kunnat sätta fingret på vad som gjort Scania så framgångsrikt.

I april 2015 lämnade Martin Lundstedt Scania för att bli vd för Volvo. Samarbetet kring boken har fortsatt med nya vd:n Henrik Henriksson, som även han bidragit med synpunkter.

Martin Sköld säger att det inte är mycket som skiljer den nuvarande och tidigare vd:n åt. Båda har en lång bakgrund på Scania och de sätter alltid kunden först.

I augusti släppte Scania en helt ny lastbil för första gången på 21 år. Tidigare har receptet varit att förnya en del i taget och att aldrig göra två stora förändringar samtidigt.

Man kan alltså säga att Scania avvikit från den modell som Martin Sköld lovordar i boken. Men han är inte orolig, tvärtom.

”När Scania en gång frångår sin princip är jag övertygad om att de har benkoll.”

Innehåll från RiksbyggenAnnons

Snart dags för årsstämma – fem tips för att säkra ekonomin i din BRF

Elin Rydbäck är Riksbyggens specialist på ekonomisk förvaltning.
Elin Rydbäck är Riksbyggens specialist på ekonomisk förvaltning.

Höjda räntor och stigande energipriser har slagit brett mot ekonomin. Även många bostadsrättsföreningar genomgår just nu ett stålbad. Men enligt Elin Rydbäck, Riksbyggens specialist på ekonomisk förvaltning, finns det flera sätt att ta kontroll över föreningens ekonomi under 2024.

– Det är verkligen inte för sent att börja nu – tvärtom, säger hon.

EXTERN LÄNK: Så kan Riksbyggen underlätta ekonomin i er BRF. 

Att sitta i en BRF-styrelse har varit mer utmanande än vanligt de senaste åren. Räntorna har stigit, elpriserna har varit volatila och de generella kostnadsökningarna har märkts på alltifrån städavtalet till hissjouren. Dessutom kanske lokalhyresgästerna har haft problem med att betala en hyra som föreningen egentligen skulle behöva höja.

– Ingen har nog missat att det varit extra tufft för många av Sveriges bostadsrättsföreningar. Och även om inflationen nu är på väg ner så innebär det inte att kostnaderna sjunker, bara att de inte stiger lika snabbt, säger Elin Rydbäck.

Hög tid att börja nu

Med 2023 i ryggen är det snart dags för årsstämma för Sveriges bostadsrättsföreningar. Enligt SCB har den genomsnittliga utlåningsräntan till svenska bostadsrättsföreningar långt mer än fördubblats på mindre än två år. Och även om räntetoppen kan vara nådd, sitter många föreningar med bundna lån som snart ska omförhandlas – till klart högre nivåer än för några år sedan.

– Kostnaderna kommer med andra ord att fortsätta öka kommande år, särskilt räntekostnaderna om man har lån som ska omförhandlas. För de föreningar som inte redan tagit ett långsiktigt grepp på sin ekonomiska planering så är det hög tid. Men det är verkligen inte för sent, tvärtom är det här arbetet extra värdefullt just nu.

Riksbyggen sköter den ekonomiska förvaltningen åt nästan 3 000 bostadsrättsföreningar i Sverige. Enligt Elin Rydbäck har dessa föreningar i allmänhet stått starka i turbulensen. Och det beror på att man arbetat väldigt långsiktigt med ekonomin.

– En bostadsrättsförening är på många sätt som vilket företag som helst. Föreningen har utgifter och inkomster och måste planera hållbart och långsiktigt. I de föreningar som vi hjälper så gör vi det på flera olika sätt, och kan se att föreningarna har gått in med en stabil ekonomi – ett långsiktigt sparande, god likviditet och fortsatt amortering.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Riksbyggens fastighetsförvaltning. 

EXTERN LÄNK: Här finns Riksbyggens fastighetsförvaltning – hitta din ort 

 

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera