Hoppa till innehållet

Samlarna skor sig på sneakers

Sneakersindustrin har länge varit en mångmiljardmarknad – i dollar räknat.

Nu har samlarna även fått en egen börs.

Samtidigt har de mest hängivna entusiasterna bytt strategi för sina investeringar.

FÅR KALLA FÖTTER. Trots att Richard Andersson har hemmet fullt av skor har han ofta ångest över vad han ska ha på fötterna. Dåligt väder kan förstöra samlarobjekten.
FÅR KALLA FÖTTER. Trots att Richard Andersson har hemmet fullt av skor har han ofta ångest över vad han ska ha på fötterna. Dåligt väder kan förstöra samlarobjekten.Foto: Foto: Amanda Lindgren

Sneakersindustrin värderas globalt till omkring 470 miljarder kronor. Enbart samlarmarknaden uppskattas vara värd mellan 50 och 60 miljarder kronor – och den växer.

Ett av proffsen är Richard Andersson. Han går under namnet ”The Sneaker Swede” och har varit seriös samlare i över ett decennium.

I hans trerummare på Söder i Stockholm, där han bor tillsammans med fru och två barn, finns begränsat utrymme kvar för nya inköp. Hyllor, skåp och garderober är fullproppade med skokartonger.

”Jag vet faktiskt inte hur många jag har haft som mest. Det var 200 par för ett tag sedan, men jag har börjat sälja av och koncentrerar mig på de allra mest sällsynta exemplaren nu”, säger Richard Andersson.

De flesta paren är köpta i butik. Senaste resan till Japan gav fyra nya.

”Det finns många bra affärer där man kan få tag på rariteter. Jag gillar inte att köpa på nätet.”

Nästan alla boxar innehåller skor som borde få andra samlare att dregla av avund.

Richard Andersson är till exempel sannolikt ensam i Skandinavien om att ha dubbelpaketet ”Nike NBA Allstar Force Pack”, som förutom två par Air Force 1, även innehåller ett skärp och en 18-karats guldplakett.

En annan dyrgrip är ett par ”Jordan 2 Bin23”. Det är en klassiker. Den första modellen tillverkades endast i 1 097 exemplar. Richard Anderssons par har nummer 173.

”Jag köpte dem på Sneakersnstuff för 2 500 kronor. I dag är de väl värda 12 000”, säger han.

Det stora uppsvinget för sneakerskulturen kom i samband med att basketspelaren Michael Jordan började få modeller namngivna efter sig i mitten av 1980-talet. Det var om inte annat startskottet för Richard Andersson som älskade superstjärnan Jordan, trots att han själv inte spelade basket.

Att samla på sneakers är inte bara en dyr hobby, den är en krävande sysselsättning även på andra sätt. I samband med att begränsade upplagor av nya modeller släpps brukar samlare köa som för konsertbiljetter. Entusiasmen har vid några tillfällen övergått till regelrätta slagsmål och för några år sedan sköts tragiskt nog en person ihjäl i Atlanta i USA i samband med ett släpp av Nikes ”Lebron X Denim”.

Richard Andersson värderar sin egen samling till drygt en halv miljon kronor. Han har gjort affärer som dragit in kapital för ytterligare investeringar.

Men den kommersiella delen av sneakerskulturen är egentligen något han försöker undvika.

”Förr var jag ute efter kvantitet, nu är det exklusivitet som gäller. Jag letar framför allt efter modeller som jag aldrig hade råd att köpa när jag var yngre.”

Priserna på andrahandsmarknaden når ibland fantasinivåer.

Ett par Nike ”Air Jordan IV Retro Eminem Slim Shadys” från 2005 kan kosta hisnande 221 000 kronor på Ebay.

Den febriga andrahandsmarknaden beredde i vintras vägen för en ny handelsplats: Stockx. Det är ett slags börs där samlare kan få en uppfattning om värdet på sina ögonstenar. Det går även att köpa och sälja.

Bakom Stockx står Josh Luber, en tidigare strategikonsult på IBM som nått stjärnstatus och bjudits in att hålla ett TED-föredrag om sneakers. För några år sedan startade han campless.com, numera stockx.com. Informationen han sitter på är guld värd för samlarmarknaden eftersom den även följer prisutvecklingen för olika exemplar och anger hur många par som är DS, ”dead stock”, det vill säga oanvända och i originalförpackning.

Sportjätten Nike, som omsatte drygt 30 miljarder dollar i fjol, har förstås en särställning på marknaden, tätt följd av Adidas. Båda märkena har tagit hjälp av rapparen Kanye West. När Nike släppte ”Yeezy 2 Red October” formgivna av artisten sålde de slut på 10 minuter på nätet.

Skeechers är också stora i USA och även Reebok har skohornat sig in på marknaden, bland annat med hjälp av formgivarna och tatuerarna bakom Salong Betong i Högdalen som har gjort tre modeller åt skomärket.

Flödet av nya modeller ser inte ut att sina. När nya modeller av sneakers släpps brukar de ta slut på nolltid. Andrahandsvärdet brakar i väg till många gånger dubbla inköpspriset, men värdet riskerar snabbt att plana ut och sjunka igen.

”Det är galet hur folk försöker tjäna snabba pengar på det här. En del jämför marknaden med droghandeln. Suget efter vissa modeller är knäppt”, säger Christofer Sundberg.

Han kallar sig sneakerhead och sitter själv på en imponerande samling och har även fått en egendesignad modell för Nike Air Force One ”Bulletproof”, för spelserien Just Cause i kraft av att han är grundare av och driver dataspelsföretaget Avalanche. I sin samling har han bland annat rariteterna ”Air Force One Playstation” från 2009, ”Jordan 2 Just Don” och ”Jordan IV Fear” samt de ytterst exklusiva Jordan IV ”PS4” som bara finns i tio exemplar.

Sneakers är lika mycket en livsstil som hobby, där det bland annat ingår att lägga upp bilder på sina skor i sociala medier. Richard Andersson Instagramkonto ”The Sneaker Swede” är ett av de konton som har många följare.

Det är också en sammanhållning och gemenskap. I slutet av maj hölls till exempel ett så kallat Sneakers Swap Meet i Stockholm, dels en utställning av sällsynta exemplar, dels en handelsplats för dem som ville uppgradera sin samling.

Richard Anderson har själv storlek 11, men många av hans sneakers är storlek 10–11.

Några av paren är kanske lite trånga. Men de går att gå i. Trots att han aldrig behöver oroa sig över att sakna något att ha på fötterna brukar Richard Andersson ändå känna viss ångest när han ska gå ut på stan.

”Jag brukar behöva rätt lång tid att bestämma mig för vad jag ska ha på mig. Man måste ju veta hur vädret kommer att bli, om det kanske börjar regna eller är för dammigt så att skorna blir förstörda.”

Oftast åker några av hans Adidasskor fram. Det är slit och släng-dojor, eller ”beaters” som det heter på sneakerslingo. (Äkta samlare köper för övrigt alltid två par: ”One to rock, and one to stock”.)

”Men man kan även sätta på en skyddande plastsula”, säger Richard Andersson.

Richard Andersson har svårt att välja vilka skor han gillar bäst och plockar på måfå fram en värdetransportliknande säkerhetsportfölj. Däri ligger ett par ”Jordan 1 High Silver edition”.

Oanvända förstås.

Innehåll från AdapteoAnnons

”Space-as-a-Service” en möjliggörare för accelererad omställning

Lina K Wiles, hållbarhetschef på Adapteo, och Johanna Persson, vd på Adapteo.
Lina K Wiles, hållbarhetschef på Adapteo, och Johanna Persson, vd på Adapteo.

När EU driver på för att nå klimatneutralitet år 2050 kan Sverige spela en viktig roll. I Sveriges nordligaste län finns ett epicentrum för pågående nyindustrialisering. Den storskaliga etableringen av industrier skapar nya behov i lokalsamhället som måste mötas omgående. 

Vågen av storskalig expansion av industrierna i nordligaste Sverige skapar internationellt intresse för regionens utmärkta förhållanden sett till tillgänglig energi, yta och förnybara resurser. Samtidigt sker expansionen med stora utmaningar vad gäller samhällelig beredskap och social infrastruktur. Regioner som historiskt jobbat med befolkningsbevarande insatser förbereder sig nu för en inflyttningsvåg; 100 000 nya jobb till Sveriges nordligaste län till år 2035* är en av bedömningarna. 

– Här krävs planerad flexibilitet i samhälls- och stadsutvecklingen för att fylla det tillfälliga behovet under tiden som kommunen bygger nytt eller anpassar befintliga byggnader, utan att gå emot hållbarhetsmålen, säger Lina K Wiles, hållbarhetschef på Adapteo. 

Attraktiva miljöer

Det handlar om Space-as-a-Service, eller anpassningsbara modulbyggnader. Dessa kan användas för skolverksamhet, vårdcentraler, barnomsorg eller fungera som trivsamma lägenheter. Kvalitetskraven är lika högt ställda som för nya, permanenta byggnader. 

– Vi ser det som helt väsentligt att skapa attraktiva miljöer för att människor ska trivas och må bra, och det har vi förstått från dialoger med svenska kommuner att de också tycker är viktigt, säger Johanna Persson, vd på Adapteo. 

Byggnaderna kan föras upp på kort tid, anpassas efter behov och sedan plockas ner när behovet är tillgodosett. Då återställs modulerna till nyskick och kan återvändas för nya tillfälliga lokalbehov. 

– Många företag och kommuner fokuserar just nu på att bygga nya permanenta lösningar och på den miljöpåverkan som dessa lösningar har. Man glömmer att det går att följa sina hållbarhetsambitioner även under tiden för samhällstillväxten. Delvis har det att göra med att man inte ser modulbyggnader som en strategisk resurs i kalkylen – men också för att det finns en förutfattad mening om att något som är temporärt och kortsiktigt skulle vara mindre hållbart, säger Lina K Wiles och fortsätter: 

– I vårt fall är det snarare så att klimatavtrycket är mycket mindre än för en traditionell byggnad, eftersom modulerna återanvänds, inte kräver betonggrund och har en lättare konstruktion. 

Det finns också möjlighet att välja till solpaneler till sin modulbyggnad och andra energieffektiviseringslösningar, för den som vill ta mer av ett helhetsgrepp kring hållbarhetsprestandan. 

En del av lösningen – inte hela svaret

De flexibla modulbyggnaderna fungerar som en strategisk del av lösningen på utmaningarna med snabbväxande samhällen, inte som ersättning av permanenta byggnader. 

– För att ta exemplet Norrland handlar det om många kommuner som har väldigt olika utmaningar. Oberoende om det är den växande industrin som har akuta boende- eller kontorsbehov – eller om det är det närliggande samhället som behöver utöka välfärden för att svara på de nya ökade invånarbehoven, så är vi en snabb, hållbar och kvalitativ lösning, fastslår Johanna Persson. 

*Källa: Sveriges Radio 2023. 

Nyfiken på ”Space-as-a-Service”? Läs mer här.

 

Mer från Adapteo

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Adapteo och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera