Hoppa till innehållet

Saftig dansk tillväxt

Svenska pengar och ett danskt recept göder Joe & The Juice. Efter ett segertåg i Skandinavien och lanseringar i Hongkong, Singapore och Seoul, expanderar kedjan snabbt på Manhattan.

GRABBIGT. ​​Joe & the Juice lockar unga män som hoppas att karriären ska lyfta i kapp med Kaspar Basses snabbväxande kedja.
GRABBIGT. ​​Joe & the Juice lockar unga män som hoppas att karriären ska lyfta i kapp med Kaspar Basses snabbväxande kedja.Foto: Foto: Orjan F. Ellingvag

Både musiken och priserna är rejält upptrissade när Di kliver in på Joe & The Juices första lokal i New York, på Spring Street i trendiga Soho.

Det verkar inte avskräcka, stället är fullt och namnet på törstiga kunder ropas upp i takt med att deras färskpressade juice blivit färdig.

”Vi öppnar åtta eller nio nya butiker här bara i år. Jag har alltid väntat mig att USA skulle omfamna oss”, berättar Kaspar Basse, grundare och vd i bolaget.

Han glider in med en axelryckning 45 minuter efter utsatt tid. Det han saknar i social grace tycks kompenseras av en ihärdighet när det gäller en blomstrande affärsrörelse. Till det kan läggas stenhårda karatesparkar.

Kaspar Basse grundade Joe & The Juice 2002, efter en lång tid som hängiven utövare av kampsport. Han är flerfaldig dansk mästare i karate, och utvecklade tidigt ett intresse för hälso- och näringsfrågor. Det ledde i sin tur till besvikelser, eftersom utbudet inom mat och dryck var så begränsat.

”Allting som har något med hälsa att göra har inneburit en kompromiss”, säger han.

Vid sidan av drivkraften att erbjuda någonting nyttigt som inte var tråkigt, inspirerades han tidigt av en amerikansk jätte.

”Jag har alltid varit en stor beundrare av Starbucks”, säger han om den amerikanska kaffekedjan, som visat prov på att kunna växa snabbt.

Nu hoppas Kaspar Basse kunna öppna omkring 50 juicebarer om året. Efter starten i Danmark var Sverige en tidig marknad. I dag finns ett tjugotal juicebarer i landet.

”Det är kanske vår bästa marknad”, säger han och förklarar det suget med en kulturskillnad gentemot hans hemland.

”Svenskar går ut och äter lunch på ett annat sätt än i Danmark. Kanske är det mer av en utåtgående kultur. Det har i alla fall fungerat väldigt bra.”

Andra länder i juiceimperiet är Tyskland, Storbritannien, Island, Norge, Hongkong, Singapore, Seoul och Sydney i Australien.

Enligt Kaspar Basse har bolaget varit lönsamt trots snabb expansion.

”Vi har haft tur, det har varit väldigt rock n’ roll redan från start.”

Bland de faktorer som förklarar framgångarna finns en omsorg om atmosfär.

”Det är inte menyn som får dig att vilja komma tillbaka till en restaurang, det är miljön och stämningen.”

Till det kan läggas ett starkt engagemang i företagets ekonomi.

”Vi har alltid varit väldigt intresserade av den monetära sidan av verksamheten.”

Till sin hjälp har han fått kapital, först från en dansk baron och godsägare vid namn Johan Wedell-Wedellsborg.

Så småningom gick den svenska riskkapitalfonden Valedo, som grundades av bröderna Nils och Per Forsberg, in som investerare.

”Vi värdesätter Valedos förmåga att anpassa sig till oss”, säger den danske entreprenören och fortsätter.

”Vi är inte de enklaste att ha att göra med. Vi har svårt att ta råd ifrån andra.”

Kapitalet tar han däremot gärna emot, eftersom det används till att finansiera intåget i USA, där den första juicebaren, den högljudda lokalen på Spring Street, snabbt blev både välbesökt och lönsam. En andra har öppnat bara ett kvarter bort, och flera är på väg. Till det kommer tre eller fyra i Miami, och kanske någon i San Francisco.

En expansion i USA kommer att göra inköp lättare. Men framför allt smittar ett starkt varumärke av sig på kunderna, säger Basse.

”Den största förtjänsten finns nog i att igenkänningsfaktorn för varumärket blir större.”

Någon oro för att aptiten för färskpressade men dyra juicer ska mattas av känner inte Kaspar Basse. Potentialen är dessutom stor i världens största ekonomi, där invånarna älskar att konsumera.

Tur är väl det. För att nå det slutgiltiga målet krävs nämligen en fortsatt expansion från dagens 150 juicebarer, till över 24 000 stycken.

”Jag har arbetat med det här under nästan hela min karriär och vill gärna fortsätta med det till dess att Joe & the Juice blivit lika stort som Starbucks.”

Innehåll från EKNAnnons

Svenska bolaget räddar amerikanska tak – växer så det knakar

Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.
Moa Mossberg är kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

När orkanerna river taken av Floridas villor får Nyköpingsföretaget ABECE fullt i orderboken. Så här rodde de hem en affär värd 100 miljoner kronor med hjälp av statliga EKN, Exportkreditnämnden.

EKN finns till för alla svenska företag, stora som små, i alla branscher – läs mer

Florida innehar rekordet som USA:s mest orkandrabbade delstat; av de 301 orkaner som slagit mot USA mellan 1851 – då man började räkna – och 2022, har 120 träffat Florida. För de flesta är orkanerna synonyma med allvarliga skador och stora förluster. För tillverkare av takpannor är de en guldgruva.

– Florida har i många år varit en ”sold out market”, vilket innebär att takpanneproducenterna säljer slut på allt de hinner tillverka. Orkanerna bidrar absolut till det, liksom faktumet att det byggs så många villor här. Det finns helt enkelt gott om tak som kan flyga av, säger Moa Mossberg, kundansvarig på svenska ABECE som gör maskinsystem för tillverkning av takpannor i betong.

Från smedja till storspelare

Efter orkanen Ians härjningar år 2022 bestämde sig ägaren till en av dessa takpanneproducenter, Crown Roof Tiles, att det var dags att expandera. Ägaren ville fördubbla sin produktionskapacitet med en ny fabrik, och för produktionslinjen vände han sig till just ABECE – ett företag som startade som smedja i Nyköping 1919 och började utveckla sina maskinsystem på 60-talet. Affären skulle landa på drygt 100 miljoner kronor, mer än hälften av ABECE:s omsättning.

– För utomstående kan det låta konstigt att Crown Roof Tiles vände sig till oss med en så stor affär. Men vi har hållit på med det här så länge och drivit utvecklingen så pass att vi idag har en världsledande marknadsposition. Det är främst vi och ett italienskt företag som levererar de här systemen globalt – och jag vågar säga att vi är mycket bättre än italienarna, säger Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Erik Lindeberg, vd för ABECE.
Erik Lindeberg, vd för ABECE.

Samarbetar med EKN

ABECE:s storaffär med Florida innefattar att bygga en hel produktionslinje, skeppa den över Atlanten, montera den på plats och utbilda personalen. Sedan ska det gå som på löpande band: I en produktionslinje från ABECE kommer sand, cement och vatten in – och härdade, målade och paketerade betongpannor kommer ut. Maskinsystemet producerar 140 pannor per minut – det blir 50 000 pannor på ett skift – och automationsgraden är hög.

– Vi har varit på plats sedan i augusti 2023 och är nu i slutskedet: Vi trimmar in systemet och snart är de uppe i full produktion. Då har de en av de bästa produktionslinjerna i världen, säger Erik Lindeberg.

Eftersom investeringen var så pass stor ville kunden i Florida köpa produktionslinjen på avbetalning, något som hade varit svårt för ABECE att erbjuda på egen hand. Därför ansökte de om en garanti från statliga EKN, Exportkreditnämnden, vars uppdrag är att stötta svensk export.

– Med garantin kunde vi erbjuda kunden en avbetalningsplan på tre år samtidigt som vi får betalt direkt av vår bank, detta genom ett lån med EKN:s garanti som säkerhet. Kunden betalar i praktiken sedan av till vår bank via oss – och skulle de av någon anledning inte kunna betala är det EKN som tar risken, säger Moa Mossberg.

95 till 98 procent av ABECE:s omsättning kommer från export och därför är den här typen av samarbeten vanliga för företaget. Kunden får en attraktiv finansieringslösning samtidigt som ABECE direkt kan återinvestera betalningen i sin nästa affär.

– Vi håller redan på att bygga nästa linje som ska till England – det är så vi kommer att gå från 175 till 200 miljoner kronor i omsättning i år, avslutar Erik Lindeberg.

Kolla om EKN kan hjälpa er att få JA från banken

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera