”Uppkopplingen är positiv för säkerhet, hållbarhet och trafikflöde, men vad som inte uppmärksammas är att den här utvecklingen kan få negativa följder för konkurrensen, det fria valet och den personliga integriteten”, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
En undersökning som gjorts av den tyska konsumentorganisationen ADAC visar att en stor mängd datainformation samlas in av bilarna. Informationen är till för att skapa förarprofiler, utifrån vilka billtillverkarna gör individanpassade tjänsteerbjudanden.
”Det kan innebära att det blir dyrare att underhålla bilen, att man blir hackad eller att man får oönskade kommersiella erbjudanden utifrån sin förarprofil”, säger Erik Kjellin.
Motormännen kräver därför lagstiftning som ger bilägarna äganderätten till sin data, och att denna inte får användas utan informerat samtycke.
”Det är väldigt få som vet att de här uppgifterna samlas in, och man vet heller inte hur de används. I dag kontrollerar fordonstillverkaren de här uppgifterna, och data är den nya valutan. Det pågår en kapplöpning för att kontrollera data”, säger Erik Kjellin.
De undersökta bilarna, en vanlig bil och en elbil, samlade in data över de 100 senaste platserna som de parkerats på, de senaste platserna som skrivits in i dess gps:er, var och hur ofta elbilen laddats, samt kontaktuppgifterna i telefonerna.
Dessutom hämtades information om bilens skick och behov av service. Att tillverkarna har kontroll över den informationen utan att uppgifterna görs tillgängliga för andra serviceaktörer får effekter på den fria konkurrensen och bilägarnas möjlighet att välja det bästa serviceerbjudandet, varnar Motormännen.
”Då kan de styra underhåll och reparationer till sina märkesverkstäder. Som konsument blir det då svårare att ta del av de bästa erbjudandena. De som äger datan får ett enormt försprång”, konstaterar Erik Kjellin.
Han konstaterar att många fordonstillverkare som kontrollerar data strävar efter att bli huvudleverantör av tjänster för andra bilrelaterade behov, och att den affärsmodellen bygger på exklusiv kontroll av informationsflödet. Man vill därför att datan avseende fordonens tillstånd ska göras tillgänglig för flera tjänsteleverantörer.
Motormännen ser positivt på utvecklingen mot mer uppkopplade bilar, men man betonar att lagstiftningen måste följa med i utvecklingen.
”Den fria konkurrensen måste värnas, och det är viktigt att vi inte kompromissar med den personliga integriteten”, säger Erik Kjellin.
Vad är DIN bil värd? Kolla med ditt regnummer! (Extern tjänst)