Di Weekend NYHETER

Så ska vinstmaskinen ”Blondinbella” bli Di-Gasell

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VÄXKRAFT. Isabella Löwengrips och Pingis Hadenius Care & Color har åttafalidigat vinsten.

Isabella ”Blondinbella” Löwengrips bolag Löwengrip Care & Color inom hudvård och kosmetik växer så det sprakar.

Omsättningen steg i fjol med 70 procent till 17 miljoner kronor – med bibehållen bruttomarginal på 60 procent, och vinsten nära åttafaldigades, enligt det nya bokslutet för 2015.

”Vi ska bli en gasell – en Di-gasell. Vi lär kvala in redan i år”, säger Isabella Löwengrip till Di.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Hon och radarpartnern Pingis Hadenius, med bakgrund som detaljhandelsanalytiker, äger hälften var av Care & Color.

Isabella Löwengrip står för produktutvecklingen och marknadsföringen av varor som ansiktskräm, mascara, schampo och balsam. Vd:n Pingis Hadenius står för försäljning och ekonomi.

Försäljningen sker både on-line och via cirka 500 fysiska apotek och 200 frisörsalonger.

”Vårt varumärke är störst på hårvård på Kronans apotek, och totalt säljer vi 4.000 deodoranter – i månaden. Min målgrupp är inte längre tonåringar. Jag är själv gift och har två barn och vill som alla andra kvinnor ha bra och säkra produkter i mellanprisklassen, som inte krånglar utan verkligen funkar”, fortsätter Isabella Löwengrip.

”Allt går att mäta, vare sig det gäller kronor eller kommentarer”, inflikar vd Pingis Hadenius.

”Företaget har nu sju heltidsanställda och lika många deltidsanställda säljare. Alla har tydliga roller, vilket gör att vi inte springer på samma boll och slipper tjafsa om vem som ska göra vad. Det låter kanske flummigt, men det är det som syns i siffrorna.”

Bolagets systematiska användning av sociala medier – Isabella Löwengrips blogg är Skandinaviens största, populär e-handel och ägarduons ständiga besök bland verklighetens kunder och återförsäljare för att få höra vad som efterfrågas och vad som saknas är de främsta framgångsfaktorerna.

Resultatet efter skatt har på ett år nära åttafaldigats, från 349.000 kronor 2014 till cirka 2,7 miljoner kronor 2015. Och bruttomarginalen, intäkter minus kostnader, ligger stadigt runt 60 procent.

Blondinbella samarbetar med konkurrent

”H&M-nivå”, säger Isabella Löwengrip.

”Bruttomarginalen är A och O inom retail och varför skulle vi som är så effektiva inte kunna ha liknande marginaler som Hennes & Mauritz.”

Bolaget grundades 2012 och försäljningen tog fart året därpå. Vad är ni särskilt stolta över?

”Att våra egenutvecklade produkter fungerar så bra att många kunder säger sig inte vilja använda något annat, att all tillverkning sker i Sverige och bygger på bra, närproducerade ingredienser, och att forna kommentarer som att jag inte omsätter mer än en ordinär korvkiosk nu kommer på skam”, säger Isabella Löwengrip.

”Att vi kunnat expandera 70 procent samtidigt som personalen mår bra är en fantastisk kombination av hårda och mjuka värden. Många varumärken och världsföretag som L’Oréal lägger kanske 40 procent av sin omsättning på marknadsföring och 1-3 procent på produktutveckling. Vi gör tvärtom.”, tillägger Pingis Hadenius.

Hur ser prognosen för 2016 ut?

Lyx­industrin vill rädda medel­klassen

”Lysande! Vi har flera nya produkter på gång, bland annat en Sensitive-serie, och räknar med att öka omsättningen ytterligare, till 24 Mkr. Det känns inte svårt att nå. Så har vi också fokus på det som vi vill göra”, svarar Isabella Löwengrip.

…och det är?

”Att bli en Di-Gasell. Jag har suttit på de galorna sedan jag var 16 år och sett många gruvbolag och gubbar. Jag tror att vi under 2016 uppfyller alla kriterier, och det vore kul att bidra med lite kvalitativ deo till den scenen.”

Låt bankerna slåss om dina fakturor! (Extern tjänst)