Hoppa till innehållet

Så ska Björn Borg bli dubbelt så stort

En obligatorisk sporttimme och tydliga mål. I lördagens avsnitt av Di-podden Förnuft & Känsla berättar Björn Borgs vd Henrik Bunge om sina drastiska metoder för att få företaget att bli dubbelt så stort.

PULS. Som vd för Björn Borg har Henrik Bunge infört en obligatorisk sporttimme för att få anställda att orka mer.
PULS. Som vd för Björn Borg har Henrik Bunge infört en obligatorisk sporttimme för att få anställda att orka mer.Foto: Foto: Jonatan Bylars

I två år har Henrik Bunge varit vd för sportklädesföretaget Björn Borg. Men han övervägde uppdraget noga innan han tackade ja.

”Jag intervjuade styrelsen. För det viktigaste för mig är att jobba med rätt personer, som delar min syn på ledarskap, snarare än sammanhanget”, säger Henrik Bunge i ledarskapspodden Förnuft & Känsla.

När han började var bolaget ”riktningslöst”, som han kallar det, och omsättningen hade legat konstant runt 500 miljoner kronor i flera år. I dag är målsättningen att dubbla omsättningen till 2019, och för det har Henrik Bunge bland annat implementerat ett verktyg där alla medarbetare får sätta upp personliga mål för att nå företagets mål. Dessutom har han infört en obligatorisk sporttimme.

”Forskning har visat att träning hjälper oss att prestera bättre. Eftersom vi är på en förändringsresa behöver vi göra saker annorlunda, och för att orka med måste vi träna.”

Skarpast är dock kraven på målsättning och träning för honom själv och den ledningsgrupp han har bildat.

”Vi ska vara förgrundspersoner. För det går inte att bygga en bra företagskultur där ledningen inte är med.”

Men Henrik Bunges ledarskap går inte alltid hem. Något han fick känna av när han var vd på Peak Performance och han och ägarbolagets vd gick så mycket isär på den punkten att Henrik Bunge blev uppsagd.

”Känslan att få sparken var fruktansvärd. Men för mig blev det ett uppvaknande och en bra lärdom. I sådana samtal måste man ha respekt, vara försiktig och ödmjuk för att det påverkar människor och kan föra med sig sår som varar en hel livstid.”

Gör du någonting annorlunda i de samtalen i dag?

”Varje situation är unik, men det jag har tagit med mig är att jag vet hur det är att sitta på andra sidan bordet och vara den som vill göra skillnad, har huslån och småbarn.

”Det är en styrka att veta vilken personlig tragedi det kan vara att bli av med jobbet.”

Innehåll från EKNAnnons

Blekingebryggeri ska erövra Asien – med trippel hjälp från exportfrämjare

Även små svenska företag har stora möjligheter att sälja utomlands.

Ett exempel: Brygghus 19, som är ett mikrobryggeri med globala ambitioner.

Med på resan har de EKN, Almi och Business Sweden – samt en helt ny möjlighet att tappa öl på burk.

Kolla om EKN kan hjälpa er få JA från banken

Året är 2011 och en gång i månaden blockeras köket hemma hos Dan-Magnus Svensson i Karlskrona. Orsaken? Det ska bryggas öl. Tillsammans med Magnus Karlsson och Mikael Lundell experimenterar han med humle, malt och den tillhörande bryggeriprocessen. Och det går vägen: två år senare lanserar det nygrundade mikrobryggeriet Brygghus 19 sin första hantverksöl.

– Det började som en hobby, men steget till att starta bryggeriet och senare satsa på heltid kändes naturligt, och när vi sedan fick se vår första produkt hos Systembolaget gav det ytterligare mersmak, säger Dan-Magnus Svensson.

Där och då kändes Sverige stort nog, och exportplanerna långt borta. Men alla exportresor börjar inte med en uttänkt strategi, ibland räcker det med sociala medier.

– En dag fick vi ett samtal från en holländsk ölfestival som läst om oss. Och sedan satte det igång. Nästa beställning kom från Italien och efter det Hongkong. De hade också upptäckt oss via sociala medier.

Beställningarna gav energi och självförtroende.

– Numera söker vi aktivt exportmöjligheter och har sålt till flera europeiska länder. I dag står exporten för knappt 10 procent av vår omsättning, och vi ser en mycket stor potential.

Öl väger och vikt kostar

En utmaning vid export av drycker är naturligtvis vikten, som gör transporter dyra. Det i sin tur påverkar marginaler och försäljningsmöjligheter.

– Det innebär att våra produkter antingen blir dyra i utlandet eller att vi tvingas kompromissa med våra marginaler. Vi rör oss i premium- och superpremiumsegmenten, men likväl är det här en utmaning som vi måste hantera om vi vill öka våra exportvolymer.

En del av lösningen ligger i valet av förpackningsmaterial. Aluminiumburkar väger som bekant mycket mindre än glasflaskor. Men för att kunna tappa på burk krävs rätt utrustning. Med en omsättning på drygt 7 miljoner kronor fanns inte kapitalet för Brygghus 19 att investera i en paketeringsmaskin för burk.

Statliga garantin blev en smörjkanna

Som tur är fanns det hjälp att få.

– Sedan starten hade vi lån hos Almi och SEB. Almi rekommenderade att vi också skulle ta kontakt med EKN, Exportkreditnämnden. Ganska snart satt vi i ett möte med både Almi, EKN och vår bank SEB och fick ihop en riktigt bra finansieringslösning, säger Dan-Magnus Svensson.

Så här ser lösningen ut:

• Ett banklån från SEB

• En garanti från EKN som innebär att EKN delar kreditrisken med banken

• Ett statligt lån från Almi

• Riskkapital från nya och befintliga delägare

– Garantin från EKN minskade bankens risk och jag upplevde att de enklare kunde säga ja. Det känns som EKN:s deltagande gjorde att alla inblandade parter blev tryggare. EKN blev en slags smörjkanna som gjorde att allt flöt på smidigt.

2,5 miljoner öppnar upp världen

Det kan låta som att den här typen av lösningar är något som bara stora företag kan få till. Men både EKN och Almi vänder sig till bolag i alla storlekar. Det totala kapitalet i Brygghus 19:s fall uppgick till 2,5 miljoner kronor. För bryggeriet i Blekinge gör det all skillnad.

– Nu har vi kunnat köpa in en paketeringsmaskin för burkar och det sänker våra rörliga kostnader och transportvikter. Kostnaden för frakten blir mer rimlig. Maskinen har gått varm. Sedan driftsättningen i slutet av november har vi tappat över 130 000 burkar.

Framåt riktar Brygghus 19 blickarna mot Norge, Holland, Island, Italien – och österut. Just nu sitter de nämligen i möten med en annan svensk exportfrämjare, Business Sweden, om att delta i deras koncept Try Swedish och export till Singapore.

– Med stödet från EKN och de andra exportfrämjarna får vi helt nya möjligheter att nå ut med våra produkter, med bra marginaler. Stöden blir uppenbara möjliggörare av långväga export som till den stora asiatiska marknaden, säger Dan-Magnus Svensson.

Vi kan försäkra upp till 80 procent av bankens risk vid exportaffärer 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera