Hoppa till innehållet

Rockelitens gitarrer bjuds ut på auktion

Världens gitarrsamlare riktar ögonen mot New York. Instrument som har ägts av gitarr­virtuoser som George Benson, Eric Clapton och Eddie Van Halen säljs på auktion nu på lördag.
Huvudnumret är Stevie Ray Vaughans Fender Stratocaster, värderad till nära 4 miljoner kronor.

MÄSTARINSTRUMENT. Gitarrer av märkena Fender Stratocaster, Gibson, Charvel och Bjarton, säljs på auktion i New York i helgen. Kändisar som Eric Clapton har spelat på dem.
MÄSTARINSTRUMENT. Gitarrer av märkena Fender Stratocaster, Gibson, Charvel och Bjarton, säljs på auktion i New York i helgen. Kändisar som Eric Clapton har spelat på dem.Foto: AP

Auktionshuset Guernsey’s har dragit ihop en spretig samling på över 300 instrument. Tjugo av dem är hämtade direkt från oraklet George Bensons egen samling, bland annat en Ibanez L5 Copy, som användes i låten ”On Broadway”. Värdet i dag bedöms vara omkring 25 000 kronor.

Något dyrare lär en Gibson från 1998 bli. Den har tillhört B B King och har hans signatur i guld. Givetvis sitter även namnet Lucille – vilket bluesmästaren kallade alla sina gitarrer – i pärlemor
i gitarrhalsen. 
Betydligt mer måste rockentusiasterna langa upp om de ska kunna lägga vantarna på ett exklusivt exemplar som tillhört Eddie Van Halen. Det är en gul- och svartrandig historia tillverkad av Charvel. Mönstret hade de emellertid snyltat från Eddie Van Halen, som själv byggde ihop sina guror. Pikant nog beställde Van Halen det aktuella exemplaret innan han bussade sina advokater på Charvels ägare Grover Jackson för varumärkesintrång. Han fick det gratis som plåster på såren. I dag väntas gitarren vara värd närmare 630 000 kronor.

Juvelen i samlingen är en Fender Strato­caster som ägdes av Stevie Ray Vaughan från 1966–67. Den uppges fungera perfekt, men lär ha sett sina bästa dagar i mitten av 1970-talet när den då­varande ägaren spelade med Paul Ray and the Cobras. Värdet uppskattas ligga på upp­emot en halv miljon dollar, eller drygt 4,2 Mkr.
Bland auktionsobjekten finns instrument som har turnerat med Led Zeppelin, och Gene Simmons basgitarr som ser ut som en gigantisk yxa, samt elgitarrer signerade av Jon Bon Jovi och gitarristen Richie Sambora.
En riktig dyrgrip är specialtillverkad för, och delvis formgiven av, Eric Clapton. Det är den tredje av fyra Bellezza Bianca-prototyper, värderad till över en kvarts miljon kronor.  Utställnings­katalogen torde för övrigt vara ren poesi för gitarrfrälsta. Di bad en äkta gitarrvirtuos välja en personlig favorit i samlingen.
”Den jag blir mest intresserad av är förstås Stevie Ray Vaughans gitarr. Den vore kul att spela på”, säger Janne Schaffer.

Han har själv ”gitarrernas Stradivarius”, en Gibson Les Paul Sunburst 1959. Den tillverkades bara i 2 000 exemplar och det finns inte många kvar numera. Den är förmodligen hans livs bästa affär och klenoden förvaras säkert inlåst.
”Jag betalade 1 200 kronor 1966, nu är den värd ett sjusiffrigt belopp”, säger Janne Schaffer.
Auktionen i New York innehåller även en tolvsträngad Bjärton – tillverkad i Skåne – en gåva från Ringo Starr till Klaus Voorman, som formgav skivomslaget till albumet ”Revolver”. Instrumentet uppges vara
i utmärkt skick och påstås ha trakterats ett par gånger av ingen mindre än John Lennon. Möjligen kan det motivera en prislapp på uppemot 420 000 kronor.

Innehåll från HörmannAnnons

Här är tekniken som gör transporterna säkrare

Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.
Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.

Lastning och lossning är farliga moment inom transport.

Nu finns dock teknik som gör arbetet tryggare – och ökar effektiviteten.

– Med våra lösningar minskar risken för olyckor och driftstopp, säger Pär Odén, teknisk chef hos Hörmann Svenska AB.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmanns industriprodukter här

1,8 procent. Så mycket beräknas godstransporterna öka årligen fram till 2040, enligt en tidigare prognos från Trafikverket. I dess fotspår följer samtidigt en stor belastning på landets logistikcenter och olyckan kan lätt vara framme.

– Jag skulle säga att incidenter sker ganska frekvent. Många situationer är farliga, det blir ingen olycka men det kunde ha blivit det, säger Pär Odén och fortsätter:

– En typisk situation kan vara att en truck står inne i släpet och lastar det sista när chauffören startar lastbilen och rullar iväg. Den stannar oftast som tur är efter några meter, men personen i trucken kan skadas allvarligt.

Därför har Hörmann utvecklat ett mekaniskt hjulblockeringssystem där lastbilen backar in mellan två stålprofiler, sedan låser föraren fast en balk mot hjulet.

– Balken måste vara i kontakt med hjulet och vara spärrad för att lastbilen ska få tillträde till dockningen, det går inte att börja lasta förrän bilen är fastlåst, vilket indikeras till föraren med ett signalljus som skiftar från rött till grönt.

Konstruktionen tryggar inte bara lastbilens position under lastning och lossning. Den säkerställer även att lastbilen är i rätt position i dockningen samt minimerar risken för påbackningsskador, menar Odén:

– Du får en säker hantering från början till slut. För att kunna lossa blockeringen och köra iväg måste lastporten vara stängd.

Han lyfter även att hjulblockeringen ska kunna användas av alla chaufförer – oavsett språkkunskaper:

– Vi strävar efter att göra processen så användarvänlig som möjligt, då import och export ökat kraftigt där internationella chaufförer kör.

Efter en mängd uppmärksammade olyckor på arbetsplatser runtom i landet noterar Odén ett ökande intresse hos logistikföretagen för en säkrare arbetsmiljö:

– Marknaden tar sig an de här frågorna på ett helt annat sätt än tidigare. Det påkallas från myndigheter, regelverk och andra instanser att säkerställa lastning och lossning på ett bättre sätt. På så sätt är våra produkter helt rätt i tiden.

Mathias Ek är försäljningschef inom industri hos Hörmann.
Mathias Ek är försäljningschef inom industri hos Hörmann.

Mathias Ek, försäljningschef inom industri hos Hörmann, pekar på två faktorer som påverkat logistikbranschen:

– Dels den mänskliga, man vill ha en trygg och säker arbetsplats för sina medarbetare och andra personer som befinner sig på arbetsplatsen. Dels den ekonomiska, då en olycka eller incident skapar driftstopp där alla inblandade blir stressade och försenade.

– Med hög säkerhet kan man garantera kvalitet i utförandet, en bra arbetsmiljö gör även att man håller tidtabellen. Det ena ger det andra.

Och det är här Hörmanns styrka ligger, anser Ek:

– Våra produkter håller en hög kvalitet och har en lång livslängd. Våra kunder investerar i produkter som är gjorda för att klara av den höga belastningen på arbetsplatsen. Det är en långsiktig investering som lönar sig över tid.

EXTERN LÄNK: Vill ni veta mer om Hörmanns lastningstekniska lösningar? Läs mer här

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera