Hoppa till innehållet

Rejäl revansch för ratat rosé

Svenskarna älskar rosévin. På sex år har konsumtionen fördubblats och utbudet exploderat.
Nu hoppas många vinimportörer på en solig säsong. Och Systembolagets prognoser är positiva:
”Marknaden är inte mättad.”

Även om vädret inte direkt bjuder in till rosédrickande så har helsidor i dagspressen redan börjat fyllas med reklam för det rosa ”semestervinet”. Vinimportörerna laddar inför högsäsongen: I Sverige säljs cirka 15 miljoner liter rosévin per år, det motsvarar 20 miljoner flaskor och merparten säljs under sommarmånaderna. På bara sex år har försäljningen av rosévin på Systembolaget fördubblats.

”Det är en väldigt stor ökning, och det står i dag för 7–8 procent av det vin vi säljer totalt. För tio år sedan var andelen väldigt liten jämfört med andra länder, så vi har jobbat oss i kapp till en mer kontinental nivå”, säger Fredrik Arenander, inköpschef på Systembolaget.

Svenskarna dricker generellt mer vin än för fem år sedan, men ökningen för rosé och mousserande viner är större och snabbare än för andra sorter.

Efter att 1980-talets hallonröda rosévin länge dragits med ett dåligt rykte om att vara billigt och smaka sött, började det ljusa, krispiga rosévinet som producerades i franska regionen Côte de Provence för tio år sedan sprida sig som en löpeld, inte minst till andra sidan Atlanten.

”Man hade hört talas om det europeiska lyxvinet, och ville dricka det även i The Hamptons”, säger vinskribenten Anders Melldén, som inför årets rosésäsong har gett ut boken ”Rosévin – historien, vinerna och maten därtill”.

Trenden kom till Sverige runt 2010 och förstärktes av att kändisar och kungligheter syntes i medierna drickandes ljusrosa rosévin i St Tropez.

I dag har Systembolaget fem gånger fler roséprodukter än för tio år sedan. Runt hälften av rosésortimentet kommer från Provence, som flera andra försöker efterapa.

”Man ser globalt att de flesta roséviner utanför Provence som kommer med nya årgångar, har en ljusare färg än tidigare, likt Provence-vinet, för att det är så populärt. Det hallonröda går inte hem på samma sätt längre”, säger Fredrik Arenander.

En som tidigt upptäckte rosétrenden var Fredrik Gustafsson, som under en semesterresa på Rivieran noterade att alla drack det ljusa rosévinet. Tillsammans med två kompisar startade han importföretaget Contemporary Wines som 2011 lanserade vinet Cuvée Madame.

Det som från början var ett ”passionsprojekt”, är i dag ett bolag som omsätter cirka 27 miljoner kronor, och erbjuder en handfull olika produkter, däribland vinet Perfect Day, som lanserades i samarbete med medieprofilerna Amanda Schulman och Hannah Widell, men som numera ägs helt av Contemporary Wines.

”Projektet gick bortom våra fantasier. Vi kom in helt rätt och surfade rakt in i den krispiga rosévågen. I år kommer vi att öka försäljningen med 20 procent, det betyder att folk fortfarande tar till sig produkten”, säger Fredrik Gustafsson.

Att konkurrensen hårdnar råder det inget tvivel om, men Fredrik Gustafsson ser inga tecken på att marknaden är mättad.

För att möta konkurrenternas efterfrågan har bolaget utökat sin portfölj med en enklare variant, och en lite mer exklusiv.

En annan möjlighet till fortsatt tillväxt ser han i att den svenska roséperioden är förhållandevis kort.

”När folk kommer tillbaka efter semestern slutar de dricka rosé. Här ser vi en chans att förlänga säsongen, vilket innebär att vi kan fortsätta växa. Vi kan även ta upp kampen mot det mousserande, så att folk dricker rosé vid fler tillfällen.”

Rosévinet betraktas fortfarande som ett semestervin, något man dricker på sommaren när man är ledig, eller på mingel under sommarevent som Almedalen. Det har också blivit ett after ski-vin som för många har ersatt ölen efter en dag i skidbacken.

Men allt fler upptäcker rosévinet som matvin, något som påverkat Systembolagets prognoser om fortsatt tillväxt, och som Anders Melldén lyfter fram i sin nyutkomna bok.

”Jag vill ändra synen på rosévinet från att vara pratvin till matvin. Det är klart att det fortfarande förknippas med semester och sommar, vilket är trevligt. Men jag tycker även att man ska prova det till maten”, säger han.

Från att ha varit ett billigt vin av låg kvalitet, och betraktat av vinkännare som ”oseriöst”, har rosévinet under denna nästan tioåriga renässans, utvecklats även utanför Provence, i regioner som Tavel och Bordeaux.

Här är vinerna något rödare, men för den sakens skull inte sötare, och passar utmärkt till kött och grillat, förklarar Anders Melldén.

”Rosé funkar där många andra viner går bet, till exempel till heta kryddningar, och till sälta och syra, som i asiatisk mat. Rosévin passar också väldigt bra till grönsaker, som vi äter mer av än någonsin.”

Importföretaget Ward Wines säljer det populära rosévinet M de Minuty, som står för 15 procent av bolagets försäljning. För dem har den lyckade kombinationen med mat haft stor påverkan på försäljningen.

”Viner från Côtes de Provence är utmärkta till mat. De är torra, eleganta roséviner, långt ifrån de söta roséviner som var populära för ett par år sedan”, säger produktchef Malin Keyser.

M de Minuty var 2015 ett av de mest sålda rosévinerna på Systembolaget. Den karaktäristiska kurviga flaskan gjorde att den stack ut i mängden och blev en bidragande faktor. I år har konkurrenterna tagit efter.

”Många andra har tagit efter den kurviga flaskan och även den ljusa färgen på vinet. Från årgång 2015, som precis har börjat rullas ut, så har M de Minuty därför en ny flaskdesign och en ny uppdaterad etikett.”

Sverige ligger fortfarande efter länder som Storbritannien och USA försäljningsmässigt. En av anledningarna är det osäkra svenska sommarvädret, menar Fredrik Arenander.

”Förra året minskade försäljningen något, men dessförinnan hade vi haft två jättefina somrar på raken. Blir det en fin sommar i år tror vi att försäljningen kommer att fortsätta öka.”

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera