Under maj månad har riskkapitalbolaget Ratos firat 150 år. Fyra av de åren har Susanna Campbell varit vd. När hon tillträdde hade hon arbetat på företaget i nio år, och blev chef över sina tidigare kolleger.
”Det kan vara en utmaning, men det var också en styrka att jag kunde bolaget och själv hade gjort affärer och utvecklat bolaget”, säger Susanna Campbell i Di:s ledarskapspodd Förnuft & Känsla.
Vd-posten tog hon över efter Arne Karlsson som blev styrelseordförande i stället.
”Han har lång erfarenhet och därför var det en otrolig fördel att ha honom som bollplank när det fanns svåra beslut att ta.”
Under sin tid som vd har nämligen Susanna Campbell varit med och bytt ut nästan hälften av företagets 19 portföljbolag. Dessutom tillträdde hon med skyhöga förväntningar på sig, efter att Veckans affärer hade utsett henne till näringslivets viktigaste kvinna innan hon ens hade börjat sitt nya jobb.
”Några veckor efter att jag hade tillträtt skulle jag rapportera Ratos första kvartalsrapport det året, alltså för en period då jag inte hade varit vd, och det var inget vidare siffror. Aktien rasade med 8 procent, och artiklarna den dagen hade rubriken ’Ingen rivstart för Campbell’. Så den dagen när jag åkte hem var jag ganska tom och tänkte ’Wow, jag kommer nog att ha näringslivets kortaste karriär som börs-vd’.”
För att komma vidare i det läget berättar hon att styrelsen var ett viktigt stöd, men även att en energigivare brukar vara att ta sig ut och springa.
”Men sedan när man har landat är det bara att gilla läget, och inse att jag har betalt för att lägga en plan och fixa det här utan att gnälla och då gäller det bara att börja jobba och leverera.”
Under hela sin tid som vd har Susanna Campbell brottats med en fallande aktiekurs, som periodvis har varit ned 45 procent från när hon tillträdde, samt verksamheter som inte utvecklas som det var tänkt, bland annat det norska oljeserviceföretaget Aibel.
”Men ett av de bästa råden jag har fått är att hissen går upp och hissen går ned för börsbolag, och det bär jag med mig.”
När liknande situationer uppstår i organisationer, kan det dock lätt bli oroligt på en arbetsplats. Det har Susanna Campbell försökt minimera genom att inte fästa sig för mycket vid mediebilden av Ratos.
”Jag tror att det är viktigt att ha en egen bild, internt, om hur det går. För den externa bilden är en, och hur verksamheten de facto går när man har hela bilden är en annan.”
Men trots att bolaget är 150 år gammalt intygar Susanna Campbell att väldigt lite av företagskulturen sitter i väggarna.
”Vår värdegrund, som bygger på långsiktigt och ansvarfullt ägande, sitter i stället i människorna, för vill man bygga framtidens bolag kan man inte vila och göra saker som man gjorde dem för 150 år sedan.”