Hoppa till innehållet

Ratos vd berättar om den tuffa tiden

Hon har bytt ut halva portföljen i riskkapitalbolaget Ratos och sett aktiekursen falla.
”Vill man bygga framtidens bolag kan man inte vila”, säger vd:n Susanna Campbell i lördagens avsnitt av podden Förnuft & Känsla.

GER SIN EGEN BILD. När Susanna Campbell gästar Di:s ledarskapspodd berättar hon bland annat om hur det var att bli chef över sina tidigare kolleger.
GER SIN EGEN BILD. När Susanna Campbell gästar Di:s ledarskapspodd berättar hon bland annat om hur det var att bli chef över sina tidigare kolleger.Foto: Foto: Jesper Frisk

Under maj månad har riskkapitalbolaget Ratos firat 150 år. Fyra av de åren har Susanna Campbell varit vd. När hon tillträdde hade hon arbetat på företaget i nio år, och blev chef över sina tidigare kolleger.

”Det kan vara en utmaning, men det var också en styrka att jag kunde bolaget och själv hade gjort affärer och utvecklat bolaget”, säger Susanna Campbell i Di:s ledarskapspodd Förnuft & Känsla.

Vd-posten tog hon över efter Arne Karlsson som blev styrelseordförande i stället.

”Han har lång erfarenhet och därför var det en otrolig fördel att ha honom som bollplank när det fanns svåra beslut att ta.”

Under sin tid som vd har nämligen Susanna Campbell varit med och bytt ut nästan hälften av företagets 19 portföljbolag. Dessutom tillträdde hon med skyhöga förväntningar på sig, efter att Veckans affärer hade utsett henne till näringslivets viktigaste kvinna innan hon ens hade börjat sitt nya jobb.

”Några veckor efter att jag hade tillträtt skulle jag rapportera Ratos första kvartalsrapport det året, alltså för en period då jag inte hade varit vd, och det var inget vidare siffror. Aktien rasade med 8 procent, och artiklarna den dagen hade rubriken ’Ingen rivstart för Campbell’. Så den dagen när jag åkte hem var jag ganska tom och tänkte ’Wow, jag kommer nog att ha näringslivets kortaste karriär som börs-vd’.”

För att komma vidare i det läget berättar hon att styrelsen var ett viktigt stöd, men även att en energigivare brukar vara att ta sig ut och springa.

”Men sedan när man har landat är det bara att gilla läget, och inse att jag har betalt för att lägga en plan och fixa det här utan att gnälla och då gäller det bara att börja jobba och leverera.”

Under hela sin tid som vd har Susanna Campbell brottats med en fallande aktiekurs, som periodvis har varit ned 45 procent från när hon tillträdde, samt verksamheter som inte utvecklas som det var tänkt, bland annat det norska oljeserviceföretaget Aibel.

”Men ett av de bästa råden jag har fått är att hissen går upp och hissen går ned för börsbolag, och det bär jag med mig.”

När liknande situationer uppstår i organisationer, kan det dock lätt bli oroligt på en arbetsplats. Det har Susanna Campbell försökt minimera genom att inte fästa sig för mycket vid mediebilden av Ratos.

”Jag tror att det är viktigt att ha en egen bild, internt, om hur det går. För den externa bilden är en, och hur verksamheten de facto går när man har hela bilden är en annan.”

Men trots att bolaget är 150 år gammalt intygar Susanna Campbell att väldigt lite av företagskulturen sitter i väggarna.

”Vår värdegrund, som bygger på långsiktigt och ansvarfullt ägande, sitter i stället i människorna, för vill man bygga framtidens bolag kan man inte vila och göra saker som man gjorde dem för 150 år sedan.”

Lyssna på Förnuft & Känsla med Susanna Campbell.

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera