Hoppa till innehållet

Privat koncept säljer

Hur gör man för att väcka intresse för heminredning hos en hel befolkning?
Den frågan ställde sig Martin Lindström, chef för Ikea i Taiwan. Svaret blev ett unikt Ikeahus i huvudstans trendigaste kvarter.

I TRENDIGA KVARTER. Ikeahuset ligger i ett renoverat bryggeri- och fabriksområde mitt i Taipei.
I TRENDIGA KVARTER. Ikeahuset ligger i ett renoverat bryggeri- och fabriksområde mitt i Taipei.Foto: Foto: Johan Nylander

Efter att ha ätit lunch vid köksbordet tillsammans med sina föräldrar springer tvååriga Yen till vardagsrummet och dyker in i lekhuset. Där inne kastar hon sig över en hög med gosedjur, medan föräldrarna lutar sig tillbaka i soffan.

En helt vanlig familjekväll? Inte riktigt. De är nämligen inte hemma. De är i ett specialbyggt Ikeahus, beläget i centrala Taipei.

”Det är riktigt trevligt här”, säger pappan Wu Shiu Jung.

”Det är ett bra ställe att ta familjen för att äta lite mat och koppla av. Köttbullarna är toppen.”

Ikeahuset ligger vid ett av stadens trendigaste kvarter, Huashan 1914 Creative Park, ett renoverat bryggeri- och fabriksområde som i dag huserar sköna kaféer, gallerier och konsertlokaler.

Huset är i fyra våningar, varje våning snyggt inredd med möbler och olika inredningsprylar – allt från Ikeas egna sortiment förstås. Stora fönsterrutor som vetter mot gatan skänker ett naturligt ljus. Man kan beställa mat eller fika vid entrén och sätta sig var man vill. Att beställa fika är dock inget tvång. Vill man hellre ta sig en tupplur i sovrummet på tredje våningen, eller kasta sig in i lekrummet som lilla Yen, är det fritt fram.

23-åriga amerikanskan Allison Wong, som studerar kinesiska i Taiwan, säger att hon ofta kommer till Ikeahuset för att det är så ljust och fridfullt.

”I min studentlägenhet har jag inga fönster. Jag kommer hit för att träffa kompisar eller plugga. Det är en skön stämning”, säger Allison Wong, som sitter i en soffa med två studiekamrater.

”Men det är faktiskt också en konstig känsla. Det känns som att kliva in i en okänd människas hus”, tillägger hon.

Hon har onekligen en poäng. I sovrummet kan man öppna garderober och titta genom någons klänningar eller skjortor, eller dra ut lådor med strumpor och t-tröjor. I köksluckorna hittar man bordsbestick och kylskåpet är fullt av mat. Kanske framför allt på toaletten känns det som att tjuvkika när man öppnar lådorna.

En lokal bloggare ställer sig frågan om huset i själva verket inte är ett riktigt bra Airbnb.

Martin Lindström, chef för Ikea i Taiwan, förklarar att Ikea House är ett svar på det relativt låga intresset för heminredning i Taiwan. Möbelkedjan har redan fem varuhus under franchise i öriket men ser tillväxtpotential om de kan få invånarna att intressera sig mer för hur de stylar sitt boende. Tanken med huset är att få folk att själva uppleva hur ett snyggt och smart inrett boende kan se ut.

”Vi försöker använda ett annorlunda grepp för att inspirera besökarna, där Ikeahuset inbjuder kunderna att ta sig en fika, uppleva våra produkter och se sortimentet i en hemmaatmosfär”, säger Martin Lindström.

”Då vi är mitt i stan blir huset en oas i storstadsvimlet där besökarna kan varva ned en stund och förhoppningsvis få lite ny inspiration.”

Ikeahuset är unikt i världen, och inredningen byts ut regelbundet så det finns alltid något nytt att bli inspirerad av. Martin Lindström förklarar att huvudkontoret i Sverige följer utvecklingen nyfiket. Planen är att driva projektet i två år, men möjligen kommer det att leva vidare längre. Enligt Martin motsvarar driften av huset en vanlig tv-reklamkampanj som sträcker sig över några veckor.

”Vi får se hur det utvecklar sig. Vi behöver kontinuerligt förnya oss och får se vilka nya idéer vi tar fram kommande år. Ikeahuset är ingen ersättning för ett varuhus”, säger han.

Det nya Ikeahuset har fler syften än att bara vara ett skönt häng för flanörer. Exempelvis kan köket kan användas för att bjuda familj och vänner på middag, eller anordna olika evenemang. Ikea ordnar också matlagningskurser.

Det är inte första gången som Ikea i Taiwan provar nya koncept. Tidigare har de haft möblerade pop up-lägenheter som folk kunnat boka för fester eller övernattningar.

Oavsett om Ikeahuset står kvar om några år eller inte så har det onekligen väckt tankar i huvudet på några av besökarna som Di talar med.

”Jag blir så inspirerad. Jag vill genast börja inreda mitt hem. Och öppna ett eget kafé”, säger 23-årige Godwin Sison, en kinesiskastudent från Filippinerna.

”Jag vill köpa precis allting här.”

Innehåll från XledgerAnnons

Vanligaste rådet: Byt inte ditt affärssystem

Daniel Lindholm är redovisningschef på Metria.
Daniel Lindholm är redovisningschef på Metria.

Mardrömmen är ett inferno som slukar tid och pengar.

Men bytet av affärssystem behöver inte bli ett kaos.

– Det flöt på bra, projektet höll både tidplan och budget. Vi hade också ett bra stöd när det kom frågor, säger Metrias redovisningschef Daniel Lindholm om bytet till molnbaserade Xledger.

EXTERN LÄNK: Insikter om hela din verksamhet – i realtid

För två år sedan förvärvades statliga teknikbolaget Metria av norska koncernen Spir Group. I samband med detta beslutades att företaget skulle byta affärssystem.

– Tanken var att hela koncernen skulle ha samma affärssystem och man hade redan Xledger. Vi gjorde en förstudie, bedömde att det skulle gå att införa även hos oss och gick vidare med projektet, berättar Daniel Lindholm.

Att sjösätta ett helt nytt affärssystem är dock ett omfattade projekt. Inte sällan hörs skräckhistorier där projekten sliter på såväl personal som plånboken – kanske hade det varit bättre att inte byta?

– Klart det är hårt och mycket att göra, jag har varit med om det en gång tidigare. Men min erfarenhet är att det underlättar med bra projektledning och att bytet i slutändan gynnar företaget, säger Daniel.

Maria Jacobsson är projektledare hos Xledger och ansvarade för övergången till Xledger hos Metria. Hon känner igen farhågorna inför en så stor förändring som ett affärssystembyte innebär:

– Våra kunder går igenom en tuff resa med bytet, man kastar upp allt i luften. En vanlig rädsla är hur mycket tid allt kommer ta. Ofta behöver ekonomiavdelningarna klämma in detta parallellt med sina ordinarie arbetsuppgifter. Organisationerna idag är ju ganska slimmade, det är knappast så att folk sitter och rullar tummarna, säger hon och fortsätter:

– Därför trycker vi tydligt på att kunderna måste avsätta tid och prioritera projektet. Där är ledningens inställning avgörande, de måste helhjärtat stå bakom.

– Nyckeln för att lyckas är att ha en tydlig process där gemensamma målsättningar, ambitioner och enighet bidrar till bästa lösningen. Att som leverantör våga säga nej till en kund är viktigt.

För Metria tog det drygt åtta månader innan Xledger var implementerat fullt ut. I normalfallet tar det runt ett halvår.

– Det drog ut lite på tiden då en del av vår verksamhet såldes precis innan sommaren och vi behövde fokusera på den biten. Men vi fick ett bra stöd och kunde justera tidplanen tillsammans, säger Daniel.

Enligt Xledgers egna statistik håller 95 procent av deras implementationer av affärssystemet tid och budget. En av pusselbitarna är configuration tool – som gör det möjligt att i detalj följa progressen i projektet, både för kundens och Xledgers projektgrupp.

– Verktyget ger oss en tydlig bild av projektet och också hur vi ligger till utifrån estimerad tid och kostnad. Verktyget följer sedan som en röd tråd genom hela projektet, säger Maria.

Config tool är en del av Xledgers arbetsmetod, där alla uppdateras om aktuell status i realtid:

– Jag har jobbat med projektledning i andra bolag, skillnaden är att Xledger har en extremt tydlig metodik som gör det tydligt för alla att se exakt var vi befinner oss i processen. Det skapar en trygghet för alla inblandade. Jag tycker även det bidrar till en framdrift, samtliga vet vad som är nästa steg.

Så hur fungerar Xledgers affärssystem hos Metria? Daniel ser flera tydliga positiva effekter med bytet och det övergripande betyget är gott:

– Det jag hör från organisationen är att det är ett modernt system, molnbaserat och enkelt att komma åt även på distans. Uppdateringarna kommer automatiskt. Där ser jag också en vinst med att vi slipper drifta egna servrar och teknik, det gör Xledger åt oss, vilket frigör tid till annat för vår IT-avdelning, säger han och lägger till:

– Bokslut och fakturering går absolut snabbare, man kan också få ut rapportering på ett smidigare sätt. Det gör att man slipper uppfinna hjulet igen om exempelvis ledningen behöver få en rapport.

Daniel pekar även på att Xledgers uttalade ambition om self service, där kunden ska kunna sköta systemet på egen hand:

– Det är ett train the trainer-tänk som jag gillar, det blir ett naturligt sätt att lära sig på. Sedan blir det billigare i längden att inte vara beroende av konsulter.

EXTERN LÄNK: Få allt i ett system – så funkar Xledger 

 

Mer från Xledger

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Xledger och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera