Efter att ha ätit lunch vid köksbordet tillsammans med sina föräldrar springer tvååriga Yen till vardagsrummet och dyker in i lekhuset. Där inne kastar hon sig över en hög med gosedjur, medan föräldrarna lutar sig tillbaka i soffan.
En helt vanlig familjekväll? Inte riktigt. De är nämligen inte hemma. De är i ett specialbyggt Ikeahus, beläget i centrala Taipei.
”Det är riktigt trevligt här”, säger pappan Wu Shiu Jung.
”Det är ett bra ställe att ta familjen för att äta lite mat och koppla av. Köttbullarna är toppen.”
Ikeahuset ligger vid ett av stadens trendigaste kvarter, Huashan 1914 Creative Park, ett renoverat bryggeri- och fabriksområde som i dag huserar sköna kaféer, gallerier och konsertlokaler.
Huset är i fyra våningar, varje våning snyggt inredd med möbler och olika inredningsprylar – allt från Ikeas egna sortiment förstås. Stora fönsterrutor som vetter mot gatan skänker ett naturligt ljus. Man kan beställa mat eller fika vid entrén och sätta sig var man vill. Att beställa fika är dock inget tvång. Vill man hellre ta sig en tupplur i sovrummet på tredje våningen, eller kasta sig in i lekrummet som lilla Yen, är det fritt fram.
23-åriga amerikanskan Allison Wong, som studerar kinesiska i Taiwan, säger att hon ofta kommer till Ikeahuset för att det är så ljust och fridfullt.
”I min studentlägenhet har jag inga fönster. Jag kommer hit för att träffa kompisar eller plugga. Det är en skön stämning”, säger Allison Wong, som sitter i en soffa med två studiekamrater.
”Men det är faktiskt också en konstig känsla. Det känns som att kliva in i en okänd människas hus”, tillägger hon.
Hon har onekligen en poäng. I sovrummet kan man öppna garderober och titta genom någons klänningar eller skjortor, eller dra ut lådor med strumpor och t-tröjor. I köksluckorna hittar man bordsbestick och kylskåpet är fullt av mat. Kanske framför allt på toaletten känns det som att tjuvkika när man öppnar lådorna.
En lokal bloggare ställer sig frågan om huset i själva verket inte är ett riktigt bra Airbnb.
Martin Lindström, chef för Ikea i Taiwan, förklarar att Ikea House är ett svar på det relativt låga intresset för heminredning i Taiwan. Möbelkedjan har redan fem varuhus under franchise i öriket men ser tillväxtpotential om de kan få invånarna att intressera sig mer för hur de stylar sitt boende. Tanken med huset är att få folk att själva uppleva hur ett snyggt och smart inrett boende kan se ut.
”Vi försöker använda ett annorlunda grepp för att inspirera besökarna, där Ikeahuset inbjuder kunderna att ta sig en fika, uppleva våra produkter och se sortimentet i en hemmaatmosfär”, säger Martin Lindström.
”Då vi är mitt i stan blir huset en oas i storstadsvimlet där besökarna kan varva ned en stund och förhoppningsvis få lite ny inspiration.”
Ikeahuset är unikt i världen, och inredningen byts ut regelbundet så det finns alltid något nytt att bli inspirerad av. Martin Lindström förklarar att huvudkontoret i Sverige följer utvecklingen nyfiket. Planen är att driva projektet i två år, men möjligen kommer det att leva vidare längre. Enligt Martin motsvarar driften av huset en vanlig tv-reklamkampanj som sträcker sig över några veckor.
”Vi får se hur det utvecklar sig. Vi behöver kontinuerligt förnya oss och får se vilka nya idéer vi tar fram kommande år. Ikeahuset är ingen ersättning för ett varuhus”, säger han.
Det nya Ikeahuset har fler syften än att bara vara ett skönt häng för flanörer. Exempelvis kan köket kan användas för att bjuda familj och vänner på middag, eller anordna olika evenemang. Ikea ordnar också matlagningskurser.
Det är inte första gången som Ikea i Taiwan provar nya koncept. Tidigare har de haft möblerade pop up-lägenheter som folk kunnat boka för fester eller övernattningar.
Oavsett om Ikeahuset står kvar om några år eller inte så har det onekligen väckt tankar i huvudet på några av besökarna som Di talar med.
”Jag blir så inspirerad. Jag vill genast börja inreda mitt hem. Och öppna ett eget kafé”, säger 23-årige Godwin Sison, en kinesiskastudent från Filippinerna.
”Jag vill köpa precis allting här.”