Hoppa till innehållet

Priskrig inom e-sport

De största e-sportturneringarna tävlar om att bjuda över varandra med stora prispotter. För spelarna är det guld värt.
Den nya sporten lockar nu fler tittare än ishockey.

MER I POTTEN. Det svenska laget Fnatic har vunnit flera majortävlingar. En turneringsvinst kan nu ge 4,2 Mkr till kassan.
MER I POTTEN. Det svenska laget Fnatic har vunnit flera majortävlingar. En turneringsvinst kan nu ge 4,2 Mkr till kassan.Foto: Foto: Rikard Söderberg

Prispengarna inom e-sporten har ökat kraftigt på kort tid. Häromdagen kastades ytterligare bränsle på brasan. Speldistributören och utvecklaren Valve, som står bakom spelet Counter-Strike, CS:GO, höjde prispotten i så kallade major­turneringar från 250 000 dollar till 1 miljon dollar, 8,5 miljoner kronor.

För de svenska topplagen Fnatic och Ninjas in Pyjamas är det jackpott. De har tidigare vunnit majortävlingar och framöver kan en turneringsvinst ge hela
4,2 Mkr.

”Det är ett blodigt krig mellan turneringsarrangörerna att ha den största pris­potten. De här höjningarna speglar populariteten och det stora intresset för tävlingarna i Counter-Strike”, säger Gustav Käll på e-sportagenturen Clutch.

E-sporten är fragmenterad med många olika tävlingar, som går att se framför allt på webb-tv-plattformen Twitch. De största turneringarna som får mest uppmärksamhet är Major League Gaming, MLG, Electronic Sports League, ESL, samt den svenska arran­gören Dreamhack.

MTG gick i fjol på offensiven och investerade närmare 1 miljard kronor för att skaffa sig en maktposition på e-sportmarknaden. Dels köptes 74 procent av ESL, dels svaldes Dreamhack som håller tävlingar i framför allt Skandinavien och Europa och är på väg att bryta sig in på den amerikanska marknaden.

Majortävlingar kan jämföras med grand slam i tennis, eller golfens mest prestigefulla evenemang. Normalt hålls tre majors om året. ESL och Dreamhack brukar arrangera en vardera.

”Att prisprispengarna fyrfaldigas är ett kvitto på att e-sporten växer. För oss som arrangör är det också bra. Pris­pengarna är en motor som ger extra ­status och ökar professionalismen i branschen”, säger Tomas Lyckedal, affärs­utvecklingschef på Dreamhack.
Höjningen av prispotterna har varit väntad. En konkurrerande turneringsarrangör pumpade nyligen in 1,2 miljoner dollar i en tävling.

”Insatserna börjar höjas nu och det är oerhört spännande. Alla aktörer följer utvecklingen noga”, säger Tomas Lyckedal.

Även Arnd Benninghoff, vd på MTGx Digital Ventures, ser ökningen av prispengar som naturlig med tanke på hur snabbt sporten växer.

“Den drar nu globalt till sig fler tittare än ishockey och är på väg att bli större än amerikansk fotboll. Ökningen av prispengarna speglar den kommersiella utvecklingen av e-sporten och den kommer att fortsätta”, säger han.

Att Valve skjuter till mer pengar kan tolkas som ett sätt att höja ribban för eventuella konkurrenter som vill ta sig in på marknaden.

I slutet av maj sparkar en ny turnering för CS:GO i gång i USA under namnet Eleague.
Bakom står Time Warner-bolaget TBS tillsammans med WME/IMG. Eleague ska livesändas under tio veckor och bland annat ha maratonsändningar på fredagskvällar i sitt kabel-tv-nätverk.

Traditionella tv-bolag är också med på ett hörn. SVT sänder till exempel ­Dreamhacks alla tävlingar i år. I USA startade sportkanalmastodonten ESPN så sent som i januari en egen avdelning för e-sport.

Kampen om e-portspelarna – och dess publik – kommer att späs på ytterligare. Speljättar som Electronic Arts, EA, ­har aviserat att de ska starta turneringar för ett par av dess sportspel, inklusive det svenskutvecklade actionspelet Battlefield. Ärkefienden Activision/Blizzard köpte å sin sida i fjol MLG för 40 miljoner dollar, drygt 342 Mkr. Activision vill utöka och utveckla turneringar för spel de redan har i sin portfölj, som till exempel Call of Duty.

Stämningen inom e-sporten påminner allt mer om en pirayaattack där alla försöker svälja så mycket som möjligt av marknaden.

Samtidigt är det en kaka som blir allt större. Enligt undersökningsföretaget Newzoo växer den globala marknaden för e-sport med 43 procent till 4 miljarder kronor i år. Inom tre år spås omsättningen nå 9,4 miljarder kronor.

Antalet regelbundna tittare beräknas redan uppgå till 131 miljoner världen över, majoriteten av dem i åldern 14–35 år.

Det rör sig om flitiga tittare. Enbart i USA uppskattas de ägna upp till sex timmar i veckan åt att titta på e-sport.

Innehåll från ÅlandsbankenAnnons

Undvik fallgroparna – så lämnar du över familjeföretaget till nästa generation

De senaste åren har regelverket för att överlåta företag inom familjen blivit mer gynnsamt. 

Men en generationsväxling kommer sällan utan utmaningar. Genom att planera och börja i tid kan du ändå undvika de största fallgroparna, förklarar Ålandsbankens expert.

EXTERN LÄNK: Ålandsbankens experter hjälper dig i komplexa frågor 

Plötsligt är den här – dagen då du känner att det är läge att ta ett steg åt sidan. Kanske har insikten kommit smygande: En dag måste ju företaget överlåtas till någon annan. Antingen till familjens yngre förmågor, eller via ett externt ägarskifte.

Genom att planera och göra rätt saker vid rätt tidpunkt har du möjlighet att stärka ditt företags förutsättningar och bygga en stabil grund för både kontinuitet och tillväxt – och inte minst att skapa så bra förutsättningar som möjligt för nästa generations ledarskap – konstaterar Fredrik Benson som är finansiell planerare på Ålandsbanken.

– Ett generationsskifte i ett familjeföretag väcker en rad olika juridiska frågeställningar, men det är också mjuka värden och känslor involverat i ett sådant beslut. Därför är det viktigt att ta ett helhetsgrepp som innefattar de ekonomiska, juridiska och de familjemässiga aspekterna, säger han.

Fredrik Benson, finansiell planerare på Ålandsbanken.
Fredrik Benson, finansiell planerare på Ålandsbanken.

Generationsskiftet tar 1-3 år

Fredrik Benson berättar att det viktigaste råd han kan ge är att börja planera i tid. 

– Ett lyckat generationsskifte tar oftast mellan ett och tre år, kanske till och med längre. Men många tror att det räcker med att prata igenom det över en söndagsmiddag. Vid ett ägarskifte måste du ta hänsyn till allas viljor, behov och kunskap – och det tar betydligt längre tid än så.

Gemensamt för många av de mest framgångsrika generationsskiftena ser han i att den tilltänkta efterträdaren har kommit in i verksamheten tidigt och fått lära sig hur det fungerar inifrån. På så sätt förbereds de för uppgiften och får praktisk erfarenhet samtidigt som deras kunskap och ledarförmåga kan sättas på prov. Detta är speciellt viktigt om företaget är centrerat runt den nuvarande ägaren. 

– Vissa företag är uppbyggda kring en enda person och om nästa generation inte har någon erfarenhet från verksamheten kan det snabbt gå utför efter ett ägarskifte. Om det inte finns någon naturlig efterträdare kan det vara bättre att sälja företaget till en extern part, och att göra det när företaget fortfarande har ett högt värde, säger Fredrik Benson.

Bortse inte från mjuka värden

Ingen familj är den andra lik och därför är också varje generationsskifte unikt. En vanlig situation är att det finns flera syskon i familjen, men att enbart ett av dem är intresserat av att ta över familjeföretaget efter föräldrarna. Ska de övriga syskonen kompenseras för det på något sätt? Och i så fall hur? 

Det behöver inte röra sig om företag i hundramiljonersklassen för att en sådan fråga ska skapa irritation och konflikt i en familj, framhåller Fredrik Benson. Därför betonar han att mjuka värden som dessa är viktiga att fundera över, och att det är angeläget att processen fram till skiftet är tydlig och formaliserad så att det inte kvarstår några frågetecken.

– Det finns ingen universallösning utan varje företagarfamilj måste hitta den lösning som passar just deras situation och förutsättningar. Det är också därför vi verkligen betonar vikten av att börja i tid, säger Fredrik Benson.

EXTERN LÄNK: Att välja Ålandsbanken kan göra skillnad 

Nya fördelaktigare regler

Ekonomiskt har det blivit mer fördelaktigt med generationsskifte inom familjen de senaste åren. Fram till 2019 beskattades, något förenklat, överlåtelser inom familjen nämligen högre än försäljningar till en extern part. Därefter ändrades lagstiftningen och nu gäller samma skatteregler i båda fallen. Överlåtelsen behöver dock uppfylla en rad kriterier för att få beskattas på det här sättet.

– De nya reglerna gjorde systemet betydligt mer rättvist, men reglerna är stenhårda med en rad kriterier som måste vara uppfyllda. Det är således fortsatt viktigt att planera ordentligt. Det här kräver specialistkunskap. Uppfyller du inte alla kriterier går det inte att göra ägarskiftet med de mer gynnsamma skattereglerna och det påverkar hur mycket pengar du får kvar att leva på efteråt, säger Fredrik Benson. 

EXTERN LÄNK: Ålandsbanken hjälper dig att projektleda din ekonomi 

 

Mer från Ålandsbanken

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ålandsbanken och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera