Hoppa till innehållet

Prideparaderna är ett segertåg

Pridefestivalernas högsäsong står för dörren.
När Priderörelsen i Sverige växer explosionsartat blir samverkan med näringslivet en allt viktigare pusselbit för båda parter.

LÖNSAM. Stockholm Pride har efter flera år med ekonomisk berg- och dalbana gått med vinst i två år i rad. För Växjö Pride går det också bra och de har i år varit tvungna att tacka nej till sponsorer eftersom så många har hört av sig.
LÖNSAM. Stockholm Pride har efter flera år med ekonomisk berg- och dalbana gått med vinst i två år i rad. För Växjö Pride går det också bra och de har i år varit tvungna att tacka nej till sponsorer eftersom så många har hört av sig.Foto: Vilhelm Stokstad

Pride har gått från att vara ett storstadsfenomen till en rörelse som finns på både större och mindre orter. I år arrangeras regnbågsfester på över 40 platser.

Det är framför allt under de senaste åren som Pridefestivaler dykt upp lite överallt i landet. Konceptet Pride ägs inte av någon organisation och det finns ingen nationell samverkan kring festivalerna, därför skiljer de sig åt.

På RFSL har man dock uppmärksammat utvecklingen och med stöd från Postkodlotteriets kulturstiftelse lanserat projektet ”En blommande Priderörelse”, för att erbjuda stöd till enskilda festivaler. Sju utvalda arrangörer får stöd för att utveckla sitt eget kulturella innehåll och strategiska arbete kring bland annat tillgänglighet och nya målgrupper.

”Stockholm Pride är fantastiskt, men det är på de mindre orterna som festivalerna verkligen behövs. Där är kanske fobin och diskrimineringen större och därför är behovet att man synliggör så starkt”, säger projektledaren Kajsa Robin.

Hon uppskattar att det är särskilt under de senaste fem åren som antalet Pridefestivaler ökat.

”Det ploppar upp nya festivaler varje år. Man måste komma ihåg att det nästan enbart är ideella krafter som drar i det och det är ganska mycket jobb. Näringslivet är en viktig aktör och en stor del av budgeten så klart. Många företag gör bra saker lokalt, men ofta är det idrottsföreningar eller liknande som redan är etablerade som får stöd.”

I dag startar Växjö Pride som de senaste två åren har tredubblat antalet människor som gått i paraden. Förra året deltog 8 000 människor och Växjö blev Sveriges tredje största festival, efter Stockholm Pride och West Pride i Göteborg.

I år har festivalen över 120 olika programpunkter med allt från stand up till skyltfönstertävling. Det stora dragplåstret är rapparen Silvana Imam. Att en artist av den kalibern kommer till festivalen är en indikation på hur bra det gått för Växjö Pride, menar ordförande Suzanna Mocevic.

”Det bygger på ett samhällsengagemang på flera olika arenor. Det är myndigheter, företag, organisationer och näringsliv. Vi samlar egentligen bara in kraften som finns och paketerar den. Vi har fått stora företag som ställt sig bakom oss, vilket gjort det väldigt enkelt”, säger Suzana Mocevic.

Hon menar att festivalen sluppit leta sponsorer eftersom de hör av sig självmant. Festivalen har blivit en succé och det finns en lönsamhet som alla vill ta del av.

”Majoriteten ser det här som ett tillfälle att öka tillväxten genom att göra Växjö mer attraktivt genom att skapa ett öppet samhälle. Nu har det blivit en självklarhet för folk att vilja vara med och vi måste inte jaga, utan de hör av sig till oss. Det känns helt fantastiskt.”

Finansieringen av festivaler runt om i landet ser olika ut. Vissa drivs helt av kommunen, andra till större delen av sponsorer. På Växjö Pride tror man på kombinationen.

”Vi vill att näringslivet, organisationer och föreningar ska vara med. Det ska inte uteslutande vara en myndighet som betalar utan det ska vara ett ansvar på bredare front som alla känner att de gemensamt bidrar till.”

Vad får företagen ut av festivalen?
”De skriver på vår värdegrund och beroende på hur mycket de väljer att sponsra så finns det en möjlighet till kompetensutveckling på företaget. Det handlar inte bara om Prideveckan utan de som stöttar ska tro på det seriöst och långsiktigt.”

”Visma, till exempel, har en långsiktig plan. Första steget är att sponsra Pride, nästa steg är att förändra företagskulturen för mer mångfald och öppenhet”, säger Suzana Mocevic.

Växjö Pride har i dag en budget på 430 000 kronor och trots att fler sponsorer hör av sig tackar de nej.

”Vi gör en plan för året och när vi fått in de pengarna vi behöver tar vi inte in fler sponsorer. Det är inte ansvarsfullt att pumpa in pengar som inte används. En av utmaningarna är att vi inte ska växa bara för växandets skull.”

Tungviktaren i priderörelsen är Stockholm Pride, som funnits sedan 1998. Ordförande Christian Valtersson menar att den explosionsartade utvecklingen inte är en nationell företeelse – den är global.

Vad innebär utvecklingen för er?
”Vi måste locka fler människor, i dag måste man inte åka till Stockholm för att gå på Pridefestival. Många som arbetar hos oss har kanske gjort det på hemmaplan och då blir det ett bra erfarenhetsutbyte.”

Vad är nytt för i år hos er?
”Årets tema är ’Vem bestämmer?’, för att lyfta diskussionen om makt. Ironiskt nog är det mest nya att vi har en god ekonomi och en stabil kontinuitet i det. Vi står på mer stabila ben än vi gjort på länge, tidigare har det varit lite jojo-ekonomi.”

Efter flera år med ekonomisk berg-och-dalbana har Stockholm Pride gått med vinst två år i rad. Festivalen, som omsätter drygt 13 miljoner kronor, gjorde i fjol en vinst på närmre 2,5 miljoner kronor.

En av de viktigaste aspekterna i Priderörelsens utveckling, tror Christian Valtersson är attityden från medverkande aktörer. Festivalen möter mindre och mindre beröringsskräck, tidigare var många oroliga för hur konsumenter skulle reagera på deras medverkan.

”Vi har med oss samhället på ett helt annat sätt i dag. Stockholm Pride är primärt en plattform där andra aktörer får ta plats. Alla företag är inte perfekta när de kommer till oss men de deltar, får inspiration och en del ögonöppnande erfarenheter som de kan ta med till företaget.”

Vad har ni för betydelse som största festival i Sverige?
”Vi är en av få festivaler i Europa som faktiskt går runt ekonomiskt. Många är nyfikna på hur vi gör och bara genom vår storlek tror jag att vi är en inspirationskälla.”

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera