Hoppa till innehållet

Popikonen ska fylla Liseberg

Tre gånger har Göteborgssonen lyckats fylla Ullevi. Nu är det dags för Håkan Hellström att dra massorna till Liseberg.
Snart invigs ”Klubbland” – en utställning om Håkan Hellströms liv som artist.

MÖTTE FANSEN. Håkan Hellström på scen på Ullevi i Göteborg 2014.
MÖTTE FANSEN. Håkan Hellström på scen på Ullevi i Göteborg 2014.Foto: Foto: TT
MÖTTE FANSEN. Håkan Hellström på scen på Ullevi i Göteborg 2014.
MÖTTE FANSEN. Håkan Hellström på scen på Ullevi i Göteborg 2014.Foto: TT
IDOLPORTRÄTT. Isse Samie vid en bild på Håkan Hellström som barn. Oscar Wallblom och Per Alexanderson står framför en större bild på bandet Broder Daniel som Håkan Hellström tidigare spelade i.Foto: Cicci jonson
EGNA VÄSTEN. Håkan Hellströms jeansväst är ett av många plagg som ingår i utställningen.Foto: Cicci Jonson
BACKSTAGEPASS. Mängder av Oscar Wallbloms backstagepass hänger inramade i ett av utställningens rum.Foto: Cicci Jonson
BREVEN. Även fansen har fått bli en del av utställningen genom de mängder med brev som de skickat till sin idol.Foto: Cicci Jonson
LIRAREN. Att Håkan gillar Gais är ingen hemlighet, men alla kanske inte har sett honom i klubbtröjan förut.
LIRAREN. Att Håkan gillar Gais är ingen hemlighet, men alla kanske inte har sett honom i klubbtröjan förut.Foto: Cicci Jonson

”När man kommer in möts man av en två och en halv minuter lång film”, säger Per Alexanderson som är nöjeschef på Liseberg.

”Det är mycket musik och lite Monty Python-touch på det hela”, fyller skivbolagsprofilen Isse Samie i.

”Och så är det en massa animationer och små passningar till sådant som rör Håkan”, påpekar Oscar Wallblom som spelat bas i Håkan Hellströms band sedan starten.

De har alla tre haft ett finger med i spelet när utställningen om Håkan Hellström har växt fram. Själva lokalen är belägen alldeles intill Lisebergs stora scen och inrymde fram till i höstas en utställning om Evert Taube.

Ingen av de inblandade verkar särskilt sugen på att diskutera att den gamle vissångaren och kompositören fått lämna plats för den mer nutida Håkan Hellström, som dessutom är en stor beundrare av Taube.

”Evert Taube-utställningen var fantastisk, men tyvärr drog den inget folk trots att den var gratis. Vi tittar på lösningar för hur den kan leva vidare”, säger Per Alexanderson.

Vi kliver raskt vidare in i nästa rum.

”Här börjar resan 1974, när Håkan föds. Den sträcker sig fram till år 2000 då Håkan debuterar som soloartist”, berättar Isse Samie.

Väggarna pryds både av glamrock- och punkreferenser, samt bilder på band som Håkan Hellström spelat i.

Var har ni fått alla saker ifrån?

”Vi har samlat in dem från nära och kära, gamla bandmedlemmar och Håkan själv”, säger Isse Samie och pekar på en välanvänd Union Carbide Productions T-shirt som är Håkan Hellströms egen.

Oscar Wallblom beskriver det som att de haft en hel hög med objekt att välja från, och sedan plockat guldkornen ur den.

Utställningen är ett samarbete mellan Liseberg och skivbolaget Woah Dad!, som Håkan Hellström både deläger och har kontrakt med. Isse Samie är en av huvudpersonerna i bolaget, som startades för drygt två år sedan. De båda har följts åt på flera olika skivbolag sedan Isse Samie en gång i tiden gav Håkan Hellström hans första skivkontrakt.

Woah Dad! ingår i Telegram Studios. De största aktieägarna är Isse Samie och festival- och skivbolagsrävar som Joel Borg, Klas Lunding och Niklas Lundell. Förra året gick även sponsorbyrån Håkanson United in som delägare. I koncernen ingår bland annat även Isse Samies och Klas Lundings gamla skivbolag Dolores Records, samt Telegram Bokförlag och Telegram Digital Studio.

Vi tågar vidare in i ett rum som är en referens till Göteborgsklubbarna Lolita och Gump som huserade på Jazzhuset i Göteborg vid tiden för Håkan Hellströms genombrott. Isse Samie var med och drev dem båda.

Det var även han som fick idén till utställningen. Han var på Liseberg med sina barn för två år sedan och träffade på Per Alexanderson som han känt sedan länge.

”Förhandlingarna inleddes under hösten. Det gick ganska smärtfritt”, konstaterar Per Alexanderson.

Uppbyggnaden står Liseberg för, medan Isse Samie och Oscar Wallblom bestämmer vad som ska visas. För att finna inspiration har de tittat på liknande utställningar i London och Paris. Till exempel om Velvet Underground.

”Vi har snott massor”, säger Per Alexanderson.

Hur mycket har Håkan Hellström varit med och utformat utställningen?

”De flesta idéerna kommer från Isse”, säger Oscar Wallblom.

”Det är en av Håkans styrkor att han litar på folk. Vi har spelat i samma lag, men på olika positioner, i väldigt många år. Men han har så klart kommit med inspel”, fyller Isse Samie i.

Intäkterna från utställningen delas mellan Liseberg och Telegram, enligt en modell som kallas split med stege. Det innebär att man delar lika upp till ett visst belopp. Inträdet ingår inte i det vanliga åkpasset, utan biljetter får besökarna köpa separat. Då får man dessutom en speciell tid bokad. 75 kronor kostar biljetterna.

Utställningens sista anhalt är en liten arena där man kan sjunka ned och titta på en videoupptagning av Håkan Hellströms senaste konsert på Ullevi.

Skulle Håkan kunna gå tillbaka och spela på en mindre scen som till exempel Lisebergs stora scen?

”Varje skivsläpp lever sitt eget liv. Man börjar inte från noll, men varje turné är unik”, säger Oscar Wallblom.

”Men som det ser ut just nu så skulle det bli tufft att göra med tanke på antalet människor som vill se Håkan”, säger Isse Samie.

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera