”Jag älskar tanken på den här skölden av pingviner där man tar in alla och skyddar dem som behöver mest hjälp. Pingvinpriset är en fin metafor för vad vi måste göra för att stötta varandra.”
Årets pristagare av chefsnätverket Klara K:s Pingvinpris, den kanadensisk-amerikanska mediekritikern och bloggaren Anita Sarkeesian har under de senaste fyra åren levt med hat, trakasserier och mordhot.
Allt på grund av hon vill belysa kvinnliga stereotyper i populärkulturen.
Det var när Anita Sarkeesian gick sin masterutbildning i social och politisk teori 2009 som hon bestämde sig för att starta den icke-vinstdrivande stiftelsen Feminist Frequency.
”Feministisk teori var fången i de här akademiska rummen och du var tvungen att vara väldigt privilegierad för att förstå den typen av texter. Jag ville skapa ett sätt att uttrycka feministisk teori för en större publik, på ett mer tillgängligt sätt.”
Anita Sarkeesian bestämde sig för att göra videobloggar, i ambitionen att nå unga människor. Hon startade en Youtubekanal – idén var att det skulle vara underhållande samtidigt som det var bildande.
Hon lånade kamerautrustning från vänner, hängde upp ett grönt skynke på väggen och drog i gång. Hon fick ett par tusen visningar per film och såg det till en början mest som ett hobbyprojekt.
Men för fyra år sedan förändrades Anita Sarkeesians liv drastiskt. Hon lanserade en Kickstarterinsamling för att finansiera videoprojektet ”Tropes vs. Women in Video Games”, som skulle belysa hur kvinnor framställs i tv-spel. I en serie i fem delar ville hon visa exempel på hur kvinnor ofta blir sexualiserade, dödade eller ges som belöning i tv-spel.
Projektet genererade stor uppmärksamhet och Sarkeesian drog in långt mycket mer pengar än hon hade trott. Nästan 7 000 personer bidrog med totalt över 1 Mkr, ursprungsmålet var satt till drygt 40 000 kronor.
Men Anita Sarkeesians projekt drog även i gång en hatstorm av massiva proportioner, långt innan hon gjort den första delen. Hon fick våldtäktshot och mordhot, hennes webbsidor blev hackade och hon fick bilder skickade till sig där hon blev våldtagen av spelkaraktärer – för att nämna några av alla trakasserier.
”Jag tror att vissa pojkar och män ser spelvärlden som sin domän, och ser det som en förolämpning att en kvinna vill göra något för att förändra den. De tycker att spelvärlden bara är för män, och jag tror att det är mycket av den ilskan som driver trakasserierna. Det absurda är att kvinnor har gjort och spelat spel sedan början, så deras inställning är bara helt fel.”
Hatet mot Anita Sarkeesian har fortsatt – för två år sedan mottog två olika arrangörer både bomb- och skolskjutningshot i samband med att hon skulle framträda.
Händelserna har förändrat hela Anita Sarkeesians liv och hur hon interagerar med omvärlden. I dag har hon gardinerna fördragna till sitt hus, är försiktig med var hon sitter på restauranger och tänker konstant på sin omgivning. Det har hänt att folk tagit bilder på henne, postat på olika forum och skrivit var hon är.
”Det låter som paranoia, men det är på riktigt. Kvinnor tenderar att inte prata om hur mycket emotionellt trauma som kommer med att bli uthängd, för det får oss att låta svaga eller rädda. Jag tror det är viktigt att prata om, för det påverkar både ens privatliv och arbetsliv enormt mycket.”
Den här skyddande skölden som Pingvinpriset representerar, har du känt av den i andra sammanhang sedan 2012?
”Det fanns och fortsätter att finnas så mycket stöd för mig och mitt arbete. Det blir ofta överskuggat för att det finns så mycket hat och trakasserier, men jag tror att både stödet jag får offentligt och av personer i mitt liv har varit avgörande för att hantera angreppen.”
Skönjer du någon förändring i spelindustrin?
”Det har blivit mycket mer diskussion kring representationen i spel både i medier och hos spelutvecklare. Men det är lite som att man tar ett steg fram och två steg tillbaka. Samtidigt som det kan komma en stark kvinnlig huvudperson i ett spel, kommer det flera spel som framställer kvinnor hemskt – eller så har de inga kvinnor alls”, säger Anita Sarkeesian.
Har du fått några direkta reaktioner från spelutvecklare?
”Jag har haft många samtal med spelutvecklare i industrin som vill göra ett bättre jobb och funderar över hur det ser ut. ’Du kritiserade ett spel jag jobbade med, tack för att du gjorde det’.”
Förutom recensioner av spel, och en ny säsong av ”Tropes vs. Women in Video Games”, lanserade Feminist Frequency nyligen serien ”Ordinary Women”, som belyser förbisedda kvinnor i historien. I dag arbetar ett helt team med filmerna.
”Det är riktigt viktigt att kämpa för social rättvisa. Media har sådan stor inverkan på vår värld och vår förståelse för oss själva. Att skapa förändring i medier kan på längre sikt förändra samhället och kulturen. Det tar lång tid och det är hårt arbete, men det är värt det.”