Hoppa till innehållet

Per Gessle förlorade mot Tylösun

Patent- och registreringsverket avslår Hotel Tylösands protest mot att ett annat bolag vill registrera varumärket Tylösun. Det lönsamma hotellet ägs av Per Gessle och finansmannen Björn Nordstrand.

Per Gessles Hotel Tylösand har förlorat en varumärkestvist i Halmstad. Trots protester från Hotel Tylösand får ett annat bolag behålla varumärket Tylösun.
"Vi har ett starkt varumärke och anser att detta inkräktar på vårt namn", säger Elisabeth Haglund, vd för Hotel Tylösand, som ägs av Tylösands Kompaniet.


Patent- och
registreringsverket anser dock inte att varumärket Hotel Tylösand är "väl ansett" eller att det genom användning skulle ha fått förstärkt känneteckenskraft. Därmed har deras prövning enbart avsett huruvida det finns risk för förväxling av varumärkena.


Enligt företrädare
för Patent- och registreringsverket finns det ingen risk för att varumärkena kan förväxlas på grund av att de ger olika associationer. De håller dock med om att orden låter lika.

Enligt Elisabeth Haglund finns det risk för missförstånd bland kunderna eftersom Hotel Tylösands befintliga och Tylösuns tilltänkta verksamhet omfattar skönhetsbehandlingar.
"Vi har ett stort spa som är en viktig del av vårt varumärke", säger hon.

Hotel Tylösands höga lönsamhet beror på konferenser, spa och en stark sommarsäsong. Tylösands Kompaniet ägs, genom bolag, till 50 respektive 40 procent av Per Gessle och finansmannen Björn Nordstrand. Under 2014 omsatte bolaget nära 180 miljoner kronor.


Under 2015
firade ägarduon 20 år som hotellägare med en utdelning på 20 miljoner kronor. Den totala utdelningen för de senaste tio åren uppgår till 148 miljoner kronor.


I dagsläget
är Tylösun inte ett registrerat varumärke. Företagaren som har vunnit rätten till namnet, och som avser öppna en skönhetssalong, har ännu inte bestämt sig för om varumärket ska registreras trots att Patent- och registreringsverket har sagt sitt.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera