Dånet av hundratals glasflaskor som krossas i sopbilen är öronbedövande. Det är måndag och de sista resterna från helgens festligheter på Trädgården städas bort. En vanlig sommarhelg besöker runt 4 000 människor nattklubben under Skanstullsbron i Stockholm, och det sätter sina spår.
Vd:n Johan Wiklund räcker över ett par hörlurar innan han visar runt.
”Man kan låna dem i infodesken, det är för de som har barn med sig.”
Småbarn på en klubb låter som rena rama skräckkonceptet för en förälder, men det speglar Trädgårdens förändring över de senaste åren. I dag kan man gå på loppmarknad, spela pingis och boule, kolla på fotbolls–EM eller äta på restaurangen Växthuset. Trädgården är inte enbart en nattlig företeelse längre.
”Vår vision är att det ska bli en destination som är öppen dygnet runt, vi vill bredda vår produkt och addera saker hela tiden. Exakt vad det ska bli vet vi inte, vi har ju en kyrka, det kanske kan bli vigslar i den till exempel. Den yngre generationen vill dessutom festa på ett annat sätt, och på andra tider.”
Huset under bron AB har på några få år vuxit och blivit en bubblande klubbjätte i ständig förändring. I dag har bolaget runt 40 heltidsanställda och 2014 omsatte bolaget 56 Mkr och gjorde en vinst på 3 Mkr före skatt. De två största delarna i verksamheten är Trädgården och vinterklubben Under bron, som beskrivs som Trädgårdens elaka syskon.
Grundarna Johan Wiklund och Jakob Grandin växte upp på samma gata i Mälarhöjden, men var bara bekanta. Jakob Grandin hade drivit klubben Trädgården sedan 2003, då låg den på bakgården till restaurang Flemings på Kungsholmen. Samtidigt drev Johan Wiklund ett klädföretag, men när den största kunden gick i konkurs la han projektet på hyllan.
Tillsammans bestämde de sig för att flytta på klubben, och efter en lyckosam sökträff på Blocket hittade Johan Wiklund ett hus under Skanstullbron från 1800-talet. Huset, med en gård på 2 000 kvadratmeter, hade tillhört en gammal nedlagd rörfirma och stod tomt.
”Vi satsade 100 000 kronor och byggde lite barer av bildäck, allt var väldigt spartanskt. Första kvällen trodde vi att det skulle komma typ 800 personer, men vi landade på närmare 3 500. Det var en chock för alla inblandade”, säger Johan Wiklund.
Tillsammans startade de Huset under bron AB och 2011 togs Jon Birgne in i bolaget i samband med starten av restaurangen. I år har de satsat på större liveframträdanden, en bio, en pissoar för tjejer och festbåten M/S Trädgården. Dessutom har de bytt ut halva vaktstyrkan mot så kallade servicevärdar.
”Vi har få incidenter och vill utveckla servicebiten med människor som är kommunikativa och förstår Trädgården”, säger Johan Wiklund.
Vad skulle du själv säga är anledningen till er framgång?
”Dels är det nog att jag och Jakob kompletterar varandra bra. Han är väldigt energisk och jag är mer pragmatisk och långsiktig. Vår relation har varit helt avgörande, och att vi har samma visioner. Sedan har vi byggt hela organisationen som ett bolag snarare än som en restaurangbusiness”, säger Johan Wiklund.
Det största intäktsbenet är öl, på ett år säljer Huset under bron närmare 150 000 liter. Men utan inträdet hade de inte gått runt, berättar Johan Wiklund. Under de kvällar Trädgården har klubb är det gratis fram till klockan åtta, sedan är det en prisstege som gäller. Går man in efter klockan 24 ligger entrépriset på 185 kronor.
Tycker folk att inträdet är för högt?
”Många kan tänka sig att betala för bio, men inte för att gå på en nattklubb. Det är nog ett gammalt tänk som ligger kvar om vad en nattklubb är. De tycker det är dyrt, men det jag tror många inte ser är att man betalar för en upplevelse.”
Den största svårigheten för Trädgården är att de är väderberoende – en regnig kväll minskar antalet besökare med drygt 30 procent. Evenemang som Way Out West i Slottsskogen i Göteborg, som drar en liknande publik, gör också att antalet besökare minskar.
”Det gäller att lokalisera datum vi måste pressa på lite mer, som att boka in större evenemang och akter. En lördag i juli behöver vi kanske inte ösa på lika mycket som en kväll i maj.”