Hoppa till innehållet

Oscarsgalan kan bli svensk succé

Natten mellan söndag och måndag äger Oscarsgalan rum i Los Angeles. Sverige har med fyra nomineringar fler vinstchanser än på över 30 år.
Vad skulle en vinst innebära ekonomiskt för vinnaren – och i förlängningen hela den svenska filmindustrin?

PRISADE. Alicia Vikander (till höger), som vann en Oscar för Bästa kvinnliga biroll förra året. Brie Larson (till höger) som vann Bästa kvinnliga huvudroll för rollen Joy ”Ma” Newsome i filmen ”Room”.
PRISADE. Alicia Vikander (till höger), som vann en Oscar för Bästa kvinnliga biroll förra året. Brie Larson (till höger) som vann Bästa kvinnliga huvudroll för rollen Joy ”Ma” Newsome i filmen ”Room”.Foto: Foto: TT

Söndagens Oscarsgala, Academy Awards, är den 89:e i ordningen och Sverige har med fyra nomineringar flera vinstchanser. Bakom kulisserna har galan föranletts av ett intensivt kampanjarbete. Svenska Sara Vahabi arbetar på pr-byrån Karen Fried & Associates i Los Angeles och driver kampanjer för att få filmerna nominerade, och därefter för att få de drygt 6 500 jurymedlemmarna att rösta på just filmerna de företräder.

”Jag brukar säga att vi är Oscarslobbyister. Dels arbetar vi med pressbearbetning för att se till att det skrivs om våra filmer. Utöver det anordnar vi till exempel specialvisningar där vi bjuder in akademimedlemmarna och har en frågestund med skådespelarna. Helt enkelt se till att så många som kan rösta får se filmerna”, säger Sara Vahabi.

Sara Vahabi och hennes team var en av de bidragande faktorerna till att Alicia Vikander plockade hem en Oscar förra året, eftersom ”The Danish Girl” var en av filmerna firman kampanjade för. Fler vinnare på Sara Vahabis cv är bland annat Christopher Plummer, Matthew McConaughey, Jared Leto och Eddie Redmayne. I år har hon kampanjat för ”En man som heter Ove”.

”Responsen har varit jättebra. Jag måste säga att av alla utländska filmer jag har arbetat med, har responsen varit fantastisk för Ove. Alla är tagna när de kommer ut från biograferna. Och då ska man komma ihåg att det är ett svårflörtat gäng. De ser utländsk film hela tiden.”

Senast Sverige hade fler nomineringar än fyra var 1983. Då var ”Fanny och Alexander” nominerad i sex tunga kategorier och vann fyra av dem, vilket fortfarande är rekordet i både svenska nomineringar och vinster. Det var även då Sverige senast vann en Oscar i kategorin Bästa utländska film och Bästa filmfoto..

”Det var för en och samma film, vilket är fantastiskt och något annat än att ha fyra stycken spridda nomineringar. Å andra sidan visar det här att vi har en bredd i Sverige som vi inte hade då”, säger Anna Serner, vd för Svenska Filminstitutet.

Enligt Anna Serner innebär nomineringarna i förlängningen att det blir lättare att sälja svensk film utomlands och att komma in på internationella festivaler. Hon tycker att för stort fokus ligger på hur det går för svensk film på bio under ett år. Sommaren 2016 var den sämsta sommaren för svensk film under hela 2000-talet och antal biljettköp till svenska filmer förra året var det sämsta på fem år.

”2015 och 2016 var dåliga bioår, men hade ett stabilt antal biobesökare. 2017 och 2018 ser mycket bättre ut redan”, säger Anna Serner och fortsätter:

”Vi glömmer bort hur bra det går internationellt för svensk film. Internationella festivaler fungerar som en marknadsplats och om ett festivalår är starkt kan man sälja allt möjligt. Det är ungefär som med en svensk nobelprisförfattare, det får upp ögonen för andra svenskar.”

Har Alicia Vikanders vinst genererat några synergieffekter för svensk film?

”Absolut har det gjort det internationellt. När man har några sådana stjärnpersoner så gör det att folk helt plötsligt har mycket bättre koll på hela det svenska utbudet. Alicia Vikander ger goodwill för Sverige som varumärke. Nu har vi till exempel en film som Alicia går in som producent i och som genererat mycket internationell finansiering. Hon attraherar externa pengar.”

Vad skulle en vinst betyda rent ekonomiskt för ”En man som heter Ove”?
”I USA så skulle den direkt ses av många fler. Ove har redan haft en stor publik, vilket är fantastiskt. En Oscarsvinnande film säljs till jättemånga länder och det skapar intäkter på alla håll.”

Skulle ”En man som heter Ove” vinna en statyett blir den stora vinnaren rättighetsinnehavarna, i det här fallet Music Box Films som köpte rättigheterna av SF Studios. För en framgångsrik film tippar Anna Serner att biografen tar 55 procent av vinsten för biointäkterna, distributören 25–30 procent för marknadsföringskostnader och arvode, och produktionsbolaget 10–20 procent.

För skådespelarnas del har flera studier visat de senaste åren att det finns en så kallad ”Oscar bump”, i form av att deras löner går upp när de vinner en Oscar. I alla fall för de manliga skådespelarna. En studie gjord vid Colgate University i New York, visade att männens löner steg med i genomsnitt 81 procent efter en Oscar.

För kvinnorna ser det tyvärr inte lika ljust ut. En manlig skådespelares lön kan öka med upp till 3,9 miljoner dollar, 35 Mkr, efter att de har tagit hem statyetten. För den som tar hem Bästa kvinnliga huvudroll innebär vinsten en löneökning på i snitt 500 000 dollar, 4,5 Mkr.

En annan het potatis i Oscars-sammanhang är antalet biljetter och vilka som får gå på galan. ”En man som heter Ove” har fått fyra platser, vilka regissören Hannes Holm, Hannes Holms fru Malin Holm som är regiassistent och B-fotograf, samt två producenter kommer att ta. Något som har fått huvudrollsinnehavaren Rolf Lassgård att gå i taket. Han kommer i stället att gå tillsammans med maskörerna Eva von Bahr och Love Larson som är nominerade för samma i film i kategorin Bästa smink och hade en biljett över.

Ett liknande biljettjafs blossade upp 2004, när ”Ondskan” var nominerad för bästa icke-engelskspråkiga film. Regissören Mikael Håfström gav en av de två biljetterna till sin fru, vilket ledde till att Jan Guillou, författaren bakom succéromanen, kände sig snuvad på sin biljett.

Anna Serner beskriver det som extremt svårt att få en biljett till galan. Svenska Filminstitutet får inga biljetter, utan arrangerar en mottagning för alla som inte får gå på galan.

”I grunden får en nominering två eller fyra biljetter. Det beror på att det är så fruktansvärt många kategorier och nominerade. Om du betalar jättemycket pengar kan du köpa loss biljetter. Men det är inte några rimliga summor. Jag har förstått att det ligger på ett par 100 000 kronor per biljett”, säger Anna Serner.

Rolf Lassgård i ”En man som heter Ove”. Ingmar Bergman och Ewa Fröling under inspelningen av ”Fanny och Alexander”. Musikalfilmen ”La La Land” har 13 Oscarsnomineringar.

Den animerade filmen ”Trolls”, med musik av Max Martin.

Eva von Bahr som är nominerad för Bästa smink i ”En man som heter Ove”. ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”, var nominerad för Bästa smink förra året.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera