Hoppa till innehållet

»Öppna plånboken för AI-forskning«

AI har tidigare varit något av den fula ankungen i den akademiska världen, skriver Peter Lundegårdh, reporter på Di Weekend, i en krönika.

VINNARE. Google är ett av de företag som satsar enorma pengar på artificiell intelligens. Nyligen lyckades dess dotterbolag DeepMind konstruera ett AI-program som besegrade världens kanske bästa Go-spelare, Lee Sedol.
VINNARE. Google är ett av de företag som satsar enorma pengar på artificiell intelligens. Nyligen lyckades dess dotterbolag DeepMind konstruera ett AI-program som besegrade världens kanske bästa Go-spelare, Lee Sedol.Foto: Foto: TT

I dag startar kursen DD2427 på Kungliga Tekniska högskolan i Stockholm. Den handlar om ”metoder för klassificering av data med speciell inriktning mot igenkänning av objekt i bilder”. Eller enklare: en del i artificiell intelligens, AI.

Att 110 blivande civilingenjörer anmält sig avslöjar att suget är stort att lära sig mer om AI. Fjolårets kurs lockade 70. Många av dem har dessutom inte datavetenskap som huvudämne utan läser exempelvis maskinteknik.

För Stefan Carlsson, professor i datavetenskap vars doktorander håller i undervisningen, är det förstås fantastiskt. Men när vi åt lunch tidigare i våras satt han med rynkad panna och undrade om lokalerna skulle rymma alla och om lärarkapaciteten var tillräcklig.

Det ser ut att vara ett generellt problem på de tekniska skolorna i landet. Efterfrågan är större än tillgången.

AI har tidigare varit något av den fula ankungen i den akademiska världen. Det har inte lockat finansiering i någon större utsträckning från vare sig näringslivet eller forskningsråd som Vetenskapsrådet.

Stiftelsen för strategisk forskning är undantaget som utlyst anslag för projekt om ”Smarta system” och ”Big data” på sammanlagt en halv miljard kronor. Som jämförelse kan nämnas att Sydkorea nyligen satsade drygt 7 miljarder kronor på AI-forskning.

Krasst uttryckt är Sverige inte med i AI-matchen. Det finns några få stjärnspelare, men vi harvar på fotbollsspråk i division 1 norra. Champions league pågår inom Google, Facebook och Baidu som i fjol pumpade in närmare 70 miljarder kronor i AI, enligt The Economist.

Det förvånar att svensk AI-forskning inte står högre i kurs i näringslivet och i de akademiska finrummen. Eller som Fredrik Heintz, docent i datalogi på Linköpings universitet, formulerar det:

”AI är ett område där det finns stort utrymme för tillväxt och som har stor potential. Det är viktigt för svensk industri att hänga med i den snabba utvecklingen.”

Innehåll från AudiAnnons

Så har världens bildesign förändrats i och med elektrifieringen

Elbilar förnyar bilvärlden med sina slanka former och smarta interiörer.

Nu kommer en ny suv som visar en ny väg med innovativ design och ny teknik.

– Det ska vara snyggt men också funktionellt, säger Audis kommunikationschef Irene Bernald.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

I takt med elektrifieringens framfart i bilindustrin har designens spelregler omdefinierats.

Från de skulpterade linjerna som skär genom vinden till de rymliga och innovativa interiörerna har elbilarna inte bara förändrat vår syn på mobilitet – de har revolutionerat själva sättet vi ser på och upplever bilar.

Enligt Irene Bernald, kommunikationschef på Audi, är det inte bara formen som förändras med elektrifieringen, utan även bilens själ och funktion.

– Eftersom lång räckvidd är ett av de viktigaste kraven på elbilar har aerodynamiken ökat ännu mer i betydelse, och mycket av utvecklingsarbetet sker i vindtunneln. Ibland kan det vara små detaljer som gör att luftflödet ändras och blir mer effektivt, säger Irene Bernald.

Exempelvis har ytan på undersidan av Audis elbilar samma mönster som en golfboll med små urgröpningar för att luften ska flöda på bästa sätt.

– Märkets identitet är viktig. Man ska känna igen att det är en Audi och alla elbilar har element i designen som visar att det är elbilar.

Unik elbilsplattform

Audis nya elektriska suv, Q6 e-tron, sticker ut med både sitt utseende och sin prestanda, med upp till 623 kilometers räckvidd och snabbladdning tack vare 800-voltsteknik.

– Bilen bygger på en helt ny unik elbilsplattform, Premium Platform Electric (PPE), där batteriet ligger i bottenplattan. Fördelen är att innerutrymmet kan optimeras, och det blir rymligare utan kardantunnel. PPE är också designad för att vara flexibel så att den kommer att kunna användas för många kommande modeller, både högre suvar och lägre bilar som till exempel kommande A6 Avant e-tron, berättar Irene Bernald.

Hur har övergången till elbilar påverkat ert designspråk?

– Teknik och design går hand i hand, det ska vara snyggt men också funktionellt. Audi leder utvecklingen inom belysningsteknik och har visat att strålkastare och bakljus både kan vara en integrerad del av bilens design och identitet, samtidigt som de har funktionerna som ökar säkerheten.

”Levande” bakljus

Q6 e-trons OLED-bakljus har 360 digitala delar som visar nya bilder var tionde millisekund genom en specialalgoritm. Det gör att de uppfattas som levande.

– Samtidigt är de uppkopplade mot molnet så att de kan visa varningstrianglar för att varna bakomvarande trafik om det behövs. De kan också öka i styrka om en bakomliggande bil kommer för nära för att uppmärksamma föraren, säger Irene Bernald.

Nya ikoniska modeller

I framtiden tror Audis kommunikationschef att interiören kommer få allt större betydelse.

– Vi tillbringar mycket tid i bilen och har krav på att det både ska vara effektivt och avkopplande. Interiören blir alltmer digital.

Nya Q6 e-tron har en stor panoramadisplay som kan kompletteras med en skärm för passageraren. Där samlas all viktig funktionalitet och där går det också att göra mängder av individuella inställningar.

– Samtidigt ser vi en motsatstrend där den övriga inredningen som kontrast blir mer ombonad med trä och mjuka, stoppade och återvunna material. I takt med att vi ställer om och elbilar blir det nya normala ser jag fram emot ännu fler unika och ikoniska modeller.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera