Få varumärken har så stark ställning att en randig tröja räcker som igenkänning. Men den bekväma sitsen har Polarn och Pyret, som fyller 40 år i år. Barnklädesbolaget i RNB-koncernen måste dock öka vinsten.
”Vi måste ha en bättre kostnadskontroll och skapa enklare strukturer och flexiblare organisation”, säger vd Nanna Hedlund.
Vad innebär det konkret?
”Den internationella strukturen med master franchising innebär en ganska komplex modell för bolagets verksamhet. Därtill har vi en fragmenterad närvaro med få butiker på ett flertal marknader. Här finns det stor potential till rationalisering, vilket vi redan har börjat realisera genom att stänga butikerna i Holland och i Kina.”
Enligt Nanna Hedlund måste Polarn och Pyret bli bättre på att hitta synergier mellan marknaderna, och det arbetet börjar med att fokusera på Sverige, Norge och Finland.
”Att finnas på många marknader, varav flera små, kan vara rätt i ett skede. Men det blir lätt så att man lägger för mycket kraft på de mindre marknaderna och inte utvecklas tillräckligt på kärnmarknaderna. I det skede vi befinner oss i har vi inte råd att ha fingrarna i alla syltburkar.”
Blir det fler butiker i Norden i stället?
”Det finns utrymme för fler butiker i Norge och i Finland medan vi är ganska nöjda med antalet butiker i Sverige. Här finns den stora tillväxtpotentialen i e-handeln.”
Att öka på nätet är dock inte gratis.
”Ska man ta en position på marknaden så behövs ett a-läge på nätet. Om man är van att betala hyra för butiker på a-lägen så kan man jämföra det med marknadsföringskostnader för e-butiken.”
Polarn och Pyrets kläder står högt i kurs på begagnatmarknaden på sajter som Tradera och Blocket. Hur ser du på det?
”I företaget finns en idé om att man ska kunna ärva eller sälja vidare våra kläder. Och ur ett hållbarhetsperspektiv kommer det alltid att vara bättre att konsumera mindre. Så det är positivt förstås.”
Nanna Hedlund tror inte att det leder till lägre försäljning av nya kläder.
”Vi ser en trend som går ut på att kunderna är beredda att kanske konsumera lite mindre, men betala mer, som en reaktion mot fast fashion.”
Enligt Nanna Hedlund kan det bli aktuellt att höja priserna.
”Det viktigaste är att kunderna upplever prisvärdhet. Och jag tycker inte att prisskillnaden mellan oss och konkurrenterna ligger på samma nivå som kvalitetsskillnaden.”
Sedan hon tog över i februari har omkring tio medarbetare fått gå eller valt att lämna bolaget.
”Lönsamheten har inte hängt med omsättningsutvecklingen. Det måste förändras och vi går igenom ett stort organisationsskifte och vi är i ett läge med lite allvarstyngd stämning. Man jag upplever att det finns en stor tilltro och förståelse för den affärsplan vi har lagt.”
RNB:s aktie har backat med omkring 40 procent i år. Hur märks det?
”Det är ett effektivt verktyg för att få insikt i vilket tempo vi måste ha i förändringsarbetet. Samtidigt har vi vår plan klar för framtiden och har redan sett en resultatpåverkan, så vi är inte bekymrade.”
Polarn och Pyret har en stark position när det gäller kläder till små barn och till barn i förskoleålder. Men i åldrarna sex–tio år ser det inte lika bra ut.
”Vi har en svag position i skolåldern, så tycker jag inte att det måste vara. Men vi måste ha kläder som är relevanta för barn i den åldern också.”
Är det rätt att tala om en högre modegrad?
”Det kan man absolut göra. Vi har bejakat vårt arv väldigt mycket men kanske inte sett potentialen av andra stilar och högre grad av förnyelse.”
När har Polarn och Pyret en vinstnivå du är nöjd med?
”Riktigt nöjd är jag om tre år.”
Klädbranschen omskrivs ibland med svarta rubriker om förhållandena i fabrikerna. Hur trygg är du med att inte råka ut för det?
”Man kan aldrig vara helt säker, men jämförelsevis känner jag mig trygg. Vi har en prisnivå som gör att vi inte behöver vara i högriskfabriker. Vi har även ett omfattande arbete där vi utvärderar, kravställer, utvecklar och följer upp alla våra leverantörer.”