Hoppa till innehållet

”Oerhört lustfyllt att skriva fiktion”

Större delen av sitt yrkesliv har Per Schlingmann arbetat med politisk kommunikation. Men nu är den före detta moderatchefen i stället aktuell som romanförfattare. I boken ”I maktens öga” vill han avslöja tjuvknepen och maktstriderna i rikspolitiken.

FÖRFATTARE. Att skriva en skönlitterär bok har varit lärorikt, säger Per Schlingmann. ”Det ställer krav på ens egen disciplin.” Med romanen ”I maktens öga” vill han avslöja tjuvknepen och maktstriderna i rikspolitiken.
FÖRFATTARE. Att skriva en skönlitterär bok har varit lärorikt, säger Per Schlingmann. ”Det ställer krav på ens egen disciplin.” Med romanen ”I maktens öga” vill han avslöja tjuvknepen och maktstriderna i rikspolitiken.Foto: Foto: Amanda Lindgren

I nära tio år tillhörde Per Schlingmann den innersta kretsen av Moderaterna. Inte sällan beskrevs han som arkitekten bakom partiets nylansering och valvinst 2006, samtidigt som många meningsmotståndare kallade honom för Alliansens propagandaminister.

Nu berättar han själv om rikspolitikens cyniska intriger i boken ”I maktens öga”. Men det handlar inte om en självbiografi – utan en ren spänningsroman.

”Det är oerhört lustfyllt att skriva fiktion. Men det ställer också krav på ens egen disciplin. Vid ett tillfälle tog jag bort de hundra första sidorna i boken. Det har varit en otroligt lärorik resa”, säger Per Schlingmann om sin skönlitterära debut.

Handlingen är centrerad kring en prestigefylld maktkamp mellan två ministrar, med den fiktiva näringsministern David Ehrling som huvudkaraktär. Konflikten utspelar sig bakom kulisserna, långt från den polerade yta som presenteras för väljarna.

”När man har läst boken kommer man att fråga sig om det verkligen är så här det går till inom makten och politiken. Är det så här mycket intriger? Tänker man så kyligt och cyniskt? Är man så beräknande? Mitt svar på frågorna är ja, att varje enskild del i boken hade kunnat hända i verkligheten”, säger Per Schlingmann.

Han drar paralleller mellan handlingen i ”I maktens öga” och den situation som nu blossat upp inom Liberalerna, där Birgitta Ohlsson utmanar Jan Björklund om partiledarposten.

”En konflikt inom ett parti går mycket mer in på skinnet. Det blir genast personligt, vilket passar bra för skönlitteratur. Sedan finns det också en väldigt komplex lojalitetsstruktur inom partierna som jag också försöker gestalta i min bok”, säger han.

Boken är skriven i korta sekvenser där hela händelseförloppet utspelar sig under Almedalsveckan i Visby. Valet av just denna skådeplats har betydelse för att visa på det komplicerande förhållandet mellan medierna och politikerna, menar Per Schlingmann.

”Almedalsveckan är ett oerhört romantiserat fenomen. Men när jag har var där i rollen som makthavare så upplevde jag det snarare som en väldigt knepig och jobbig plats. Det går inte att styra kommunikationen som man vill, med tanke på att journalisterna har större tillgång till makthavarna.”

Per Schlingmann har redan nu sålt filmrättigheterna till sin roman till Fundament Film. Samtidigt förs diskussioner med flera tv-bolag om att få sända filmatiseringen, berättar Schlingmann. Han hoppas dessutom på att skriva fler böcker i samma serie, vid sidan av sitt jobb som fristående konsult inom kommunikationsbranschen.

Men Per Schlingmann har inga planer på att i närtid ge sig in i politiken igen. Från distans kan han i stället konstatera att läget för hans gamla parti Moderaterna är ”allvarligt” med sviktande opinionssiffror och interna avgångskrav mot partiledare Anna Kinberg Batra.

”Hittar man tillbaka till en politik som står stark på egen hand finns möjlighet att överraska positivt, i och med att förväntningarna är så lågt ställda och att sökarljuset är riktat mot partiet”, säger Per Schlingmann, och tillägger:

”Men då gäller det för Moderaterna att tydligare visa för väljarna att man drivs av ett mål att göra gott, precis som huvudkaraktären i min bok kämpar med.”

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera