Hoppa till innehållet

Nytt kalsongmärke växer på träd

Gran och tall ska bli underkläder när modeskaparen Stefan Söderberg går från väletablerade Hope till nystartade Allvar. Nu vill han och kollegan Niklas Gilmark få fler att se värdet i svensk skog.

SERIÖST. Den tidigare Hope-grundaren Stefan Söderberg har startat Allvar tillsammans med Niklas Gilmark. Med sina produkter vill de få andra bolag att se svensk skog som en tillgång.
SERIÖST. Den tidigare Hope-grundaren Stefan Söderberg har startat Allvar tillsammans med Niklas Gilmark. Med sina produkter vill de få andra bolag att se svensk skog som en tillgång.Foto: Joey Abrait

I hundratals år har träden stått i de svenska skogarna. Men snart kan de också finnas i våra garderober, när det nya varumärket Allvar, som gör underkläder av svensk skogsråvara, lanseras.

”Det är fascinerande att man kan göra kläder av skogen som våra släktingar en gång höll till i”, säger Niklas Gilmark, en av grundarna till Allvar.

Idén fick han för två år sedan. Nyligen utexaminerad från Handelshögskolan i Stockholm ville han starta en affärsverksamhet som skulle gå att skala upp. Efter att ha läst en artikel om hur viskosmaterial tillverkades av bambu, fastnade han för tanken att göra kläder av skog från Ångermanland.

”Jag har jobbat i skogen med plantsättning och röjning, så på ett personligt plan tilltalades jag av att använda råvaran på ett annorlunda sätt. Dessutom kändes idén genomförbar, eftersom man använder samma tillverkningsprocess för både bambu och trä”, säger Niklas Gilmark.

Men att han skulle få med sig klädskaparen Stefan Söderberg, som tillsammans med Ann Ringstrand grundade det svenska modemärket Hope för 14 år sedan, var inte givet.

När Niklas Gilmark hörde av sig hade de aldrig träffats. De hade erfarenheter från helt olika branscher, och tillhörde inte samma generation. Den enda gemensamma nämnaren var att de båda kom från Härnösand.

”Och när jag var liten hade Niklas morfar en sportbutik som jag ofta var inne i för att testa fotbollar och skateboardar. Till slut undrade han om jag inte skulle köpa någonting”, minns Stefan Söderberg.

Men samtalet från Niklas Gilmark var vältajmat. Strax innan hade Stefan Söderberg valt att kliva av sin operativa roll i Hope. Stefan Söderberg är fortfarande delägare i Hope, som är ett av Modesveriges starkare varumärken, med en omsättning på över 100 miljoner kronor, flera egna butiker och visningar i Paris.

”Att lämna Hope föregicks av mycket funderande på vad jag tycker är kul och brinner för. Jag hade kommit fram till att jag inte tycker om när det blir för mycket förvaltning, och började tänka på vad jag skulle göra i stället.”

Men trots att han inte hade något nytt jobb på gång, var Stefan Söderberg inte helt lätt att övertala.

”Jag tände inte riktigt på idén med kalsonger, och jag hade erfarenhet av att viskosmaterial ofta är sladdrigt, och känns lite som en trasa, vilket inte lät så kul.”

Vad fick dig att ändra dig?
”Jag gillade att det fanns en story att berätta, att det var mer än bara design. Ingen har jobbat med ursprungsmärkt material från skogen, vad jag vet, vilket kändes bra. Dessutom kändes Niklas lite som en frisk fläkt, han kommer in från sidan, är inte förstörd av branschen och ser bara möjligheter.”

Och varför insisterade du, Niklas, så mycket på att få med Stefan på det här?
”För att han har en fin känsla för detaljer i sin design, samtidigt som han har ett mörker som har synts i Hope-plaggen, och som går igen nu.”

Även i företagsnamnet kan man säga att det finns en viss svärta. Efter att ha fått kassera flera namnförslag, landade valet på Allvar.

”Och ganska snabbt kändes det bra, det fångade väl in att vi är från mörka Norrland, och den allvarliga känslan vi har till gran- och tallskog”, säger Niklas Gilmark och får medhåll från Stefan Söderberg:

”Dessutom tyckte vi att det var roligt med en skön kontrast till Happy socks, som också gör underkläder.”

Det är inte den enda skillnaden för modeskaparen. Van vid att arbeta i en bransch där plaggen förändras mycket från säsong till säsong, har arbetsprocessen varit en annan när det gäller att skapa en basprodukt som underkläder är.

”Samtidigt är det lite av en utmaning designmässigt, eftersom vi har sett att folk är väldigt lojala sina underklädesmärken. Jag är ett levande exempel på det, och har nog haft samma leverantör i 20 år”, säger Stefan Söderberg.

När märket, som hittills har finansierats med eget kapital, samt stöd från bland annat Vinnova och Almi invest, lanserar sina första kalsonger blir det därför två olika boxermodeller, en med plan front och en med knappgylf, i färgerna vitt, svart, ljus- och mörkgrått, som kommer att säljas för omkring 300 kronor styck.

”Nästa steg blir att göra T-shirtar och en damkollektion”, säger Stefan Söderberg.

Märkets udda materialval ligger i linje med den trend som blivit allt tydligare i modebranschen de senaste åren, där nyskapande allt mindre handlar om design, och allt mer om nya material.

För Allvar sker grundproduktionen hos Domsjö fabriker, utanför Örnsköldsvik, som bland annat använder klenved och spill från sågverk för att göra cellulosamassan till viskostyger.

”Men utmaningen har egentligen inte varit tekniken, utan spårbarheten. Att veta var träden kommer ifrån, så att det verkligen är svensk skog vi använder”, säger Niklas Gilmark.

I framtiden har han en vision om att man ska kunna få veta från exakt vilket område eller hygge ens underkläder kommer ifrån. På samma sätt som det i dag går att spåra plantan kaffebönor kommer i från.

”För vi ser mer och mer att människor bryr sig om var saker och kläder kommer ifrån. Och förhoppningsvis hakar andra modemärken på, när de ser det värde vi ser i svensk skog”, säger Niklas Gilmark.

”Att lämna Hope föregicks av mycket funderande på vad jag tycker är kul och brinner för.”

Stefan Söderberg

Innehåll från Autolease DNBAnnons

Satsar tillsammans på laddning för elbilar: ”Enkelt för föraren”

Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.
Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

Smidigare att hitta laddning – med din leasingbil.

Här är satsningen som ska få fler att välja elbil.

– Tack vare samarbetet med Northe får våra kunder en helhetslösning med tillgång till ett brett publikt laddnätverk samt uppkopplade hemma och kontorsladdare, säger Anders Lindström, skandinavisk affärsutvecklare hos Autolease.

EXTERN LÄNK: Hitta din leasingbil till företaget här

Allt fler företag satsar på elbilar, både för transport och som tjänstebilar till sina anställda. Hos leasingföretaget Autolease ser man ett ökat tryck och räknar med att åtta av tio leasingbilar är fossilfria senast 2025.

– Alla, både vi och kunderna, är intresserade av hållbarhet. Det är inget vi tar lätt på och har därför ett tydligt mål gällande nollutsläppsfordon. Det driver på omställningen men det ställer också nya krav, både på oss som leverantör och för kunderna själva, säger Anders Lindström.

Samtidigt som intresset ökat för elbilar har möjligheterna att hitta laddstationer varit en utmaning för företagskunder, menar han:

– Marknaden i Sverige kring laddning har fokuserat på privatkonsumtion, det är lite olyckligt eftersom det är företagsmarknaden som har kraften att ta investeringarna. Dessutom har man missat kring komplexiteten när det kommer till den administrativa delen för laddning hos företagskunder.

Northes vd David Fauné  och Autoleases Anders Lindström.
Northes vd David Fauné och Autoleases Anders Lindström.

Därför inleder nu Autolease ett samarbete med svenska techbolaget Northe, vars plattform möjliggör för Autolease kunder att ladda publikt, på arbetsplatsen eller i hemmet. I tjänsten finns en betallösning som är skräddarsydd för företag som även inkluderar möjligheten till återbetalning för elförbrukning i hemmet.

– Samhället vill göra det självklart att välja elbil framför andra bilar, men då behövs det även tekniska lösningar som gör att laddning inte blir en administrativ börda oavsett om du laddar hemma eller på en annan plats, säger Northes vd David Fauné och fortsätter:

– För oss är samarbetet med Autolease superviktigt, vi har båda innovation som fokus och vill se en utveckling på elbilsmarknaden. Det finns en efterfrågan att förenkla laddning av bilen och då svarar vi gemensamt upp på den.

Anders Lindström pekar på just enkelheten som en avgörande faktor för kunderna:

– Det blir en enkelhet för företaget att göra en omställning och hantera administrationen, det blir enkelt för föraren att ladda då man får fler laddpunkter att tillgå. Man ska inte behöva känna ”laddångest”.

Båda företagen ser partnerskapet som ett startskott och ser gärna att fler aktörer ansluter:

– Från vårt perspektiv handlar det mycket om hur vi gemensamt kan hitta lösningar i branschen. Förflyttningen från bensinbilar till laddbart har gått oerhört snabbt, men vi ser också att det behövs en större samsyn och samarbete mellan olika aktörer. Det vi kan erbjuda är en teknik som underlättar det, säger Fauné.

Lindström lyfter fram att gemensamma satsningar skapar förutsättningar till att alla på elbilsmarknaden blir nöjda. Plattformen möjliggör även för Autolease att fördjupa samarbetet med redan existerande leverantörer samt komplettera med nya, påpekar han:

– Marknaden har inte varit konsoliderad till en lösning. Istället har olika aktörer haft sina egna lösningar, vi har biltillverkare som byggt sina egna nätverk eller distributörer av laddnätverk som gått sin egen väg.

Det har funnits en ”protektionism” som vi nu ser luckras upp, säger han och lägger till:

– Vi är övertygade att ju fler som samarbetar, desto större möjligheter till en bra affär för alla.

EXTERN LÄNK: Så väljer du rätt bil – ta hjälp av experterna 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera