Hoppa till innehållet

Nystart för samlaren

Han fick smak för konstsamlande på 1980-talet, bestämde inriktning på 1990-talet och blev en av de stora doldisarna på 2000-talet.
Nu säljer Bo Ahlstrand merparten av sina över 200 verk inom nordisk samtidskonst – för att börja om på nytt.

REDO FÖR UPPBROTT. Bo Ahlstrand säljer över 130 av sina 200 konstverk inom samtidskonst för att börja på ny kula. I bakgrunden: Meta Isæus-Berlins ”Dröm-Geten-Miami” och ”Last night under the parasol” av Ulrika Wärmling.
REDO FÖR UPPBROTT. Bo Ahlstrand säljer över 130 av sina 200 konstverk inom samtidskonst för att börja på ny kula. I bakgrunden: Meta Isæus-Berlins ”Dröm-Geten-Miami” och ”Last night under the parasol” av Ulrika Wärmling.Foto: Foto: Oskar Omne

”Nej, nej, det är ingen auktion utan fasta priser”, säger Bo Ahlstrand på sitt lågmälda vis medan han berättar historien bakom några av verken som hängs upp till försäljning i CF Hills lokaler i Stockholms city.

Som mångårig skattejurist på revisionsbyrån KPMG tycks han hysa en viss förtjusning i förutsägbar systematik.

Utställningen Bo Ahlstrand Collection öppnar i morgon torsdag, men har vip-vernissage i kväll och kommer tre veckor framåt att visa 32 av samlarens runt 200 konstverk. Ytterligare ett hundratal verk är till salu, och det kan bli aktuellt med ännu fler – om köparen är tillräckligt intresserad och ihärdig.

”Konst ska visas, inte samla damm i källare eller lagerlokal. Men det är inte lätt att ta farväl. Jag har starka känslor för många av verken”, fortsätter Bo Ahlstrand medan vi kryssar fram mellan skapelser av Tal R, Jan Håfström, Charlotte Gyllenhammar, Ernst Billgren, Andreas Eriksson, Ylva Ogland och Bjarne Melgaard.

Vi dröjer oss kvar framför ägarens personliga favorit: oljemålningen ”Klassrum”, som Karin Mamma Andersson skapade år 2000.

Egentligen var det tur i oturen att Bo Ahlstrand köpte verket. Gallerier har vanligtvis vernissage på lördagar, men när han och hustrun Margareta klev in i Magnus Karlssons galleri hade vernissagen ägt rum torsdagen innan.

”När vi kom dit fanns det bara två verk kvar: ’Klassrum’ och en mindre tavla.”

Det tog inte många minuter för paret att slå till.

”Margareta är lågstadielärare så vi behövde varken prata eller övertyga den andre. Det var klockrent från båda håll.”

Vad i ”Klassrum” talade till dig?
”Statyerna, att det finns både inne och ute och de svarta maskerna – inte bara den här utan den där också. Varför är maskerna där?”, funderar Bo Ahlstrand högt, pekar och vidgar betraktarens blick.

”Jag uppskattar bärande idéer i skapelseprocessen – när någon ser något, tar det genom hjärna och hjärta och ut genom fingret – och teknisk skicklighet. Jag har haft ”Klassrum” i 16 år och tröttnar aldrig på att titta på den.”

Varför säljer du merparten av din samling just nu?
”Det som triggade försäljningen var att KPMG ska flytta till nya lokaler med öppna ytor och glas och färre vita väggar. Det fick mig att se över samlingen och tänka att det kanske är dags för mig att gå vidare.”

Bo Ahlstrand har genom åren lånat ut ett sjuttiotal konstverk till revisionsjättens stora reception och många vita konferensväggar.

”Det började med att byrån ville att jag skulle hjälpa till med att köpa in konst, men vad jag än släpade dit ansågs de ha för mycket färg, vara alltför abstrakta eller vågade. Cecilia Sikströms tavla med en äldre Munch och hans unga väninna ansågs till exempel alldeles för provocerande. Några år senare såg jag tavlan hänga i dåvarande kulturminister Leif Pagrotskys tjänsterum.”

Bo Ahlstrand skrattar gott åt minnet.

Lösningen blev att köpa egna verk och hänga dem på byrån, utan att fråga. En del verk köptes från konstelever på Kungliga konsthögskolan i huset intill.

Resan in i konstvärlden började på 1980-talet när vänner tog med honom och hustrun till Beijers, Stockholms Auktionsverk och Bukowskis.

”Vi hade vi inte en krona på den tiden, men köpte några litografier på kul-kontot och för att ha något att hänga upp där hemma. Med tiden blev vi nyfikna på riktigt. Att besöka auktionshus är en jättebra plantskola.”

Men liksom i affärer är det bra att ha inriktningen klar för sig innan man shoppar loss.

”Jag grubblade mycket på vad jag ville med konsten och en natt kom insikten om att det var ung konst som vi skulle satsa på. Det var nästan som en uppenbarelse.”

Vad är konst?
”Det som inte är juridik.”

”Som jurist måste jag hela tiden förhålla mig till siffror, paragrafer, rättsfall och domslut. Du måste inte älska eller avsky ett konstverk, du behöver bara förhålla dig till det.”

Vad är bra konst?
”För mig är det det som känns i magen, även om det jag ser är skrämmande eller obehagligt i sig. Ju äldre man blir desto mindre vill man gå utanför sin komfortzon, men samtidskonst ska ju reflektera den tid som vi lever i här och nu, och det har öppnat upp och utvecklat mig som människa. För mig har konst aldrig varit en ekonomisk investering.”

Rundvandringen närmar sig sitt slut och vi står åter framför Karin Mamma Anderssons ”Klassrum.”

Bo Ahlstrand vill inte avslöja vad han köpte den för, men nu är priset 4,5 miljoner kronor. Det är utställningens dyraste föremål, men det finns verk från 10 000 kronor och uppåt. Bo Ahlstrand sålde ett tjugotal verk i fjol och den nu stundande försäljningen väntas inbringa 10–15 miljoner kronor.

”Pengarna möjliggör början till något nytt. Vad det blir ockuperar min tanke mycket. Förmodligen blir det både att fortsätta som förut och att börja om, kanske inom digital samtidskonst”, säger han.

Bo och Margareta Ahlstrand är kända i konstkretsar för sin utsökta samling av svensk och nordisk samtidskonst.

Få vet om att skattejuristen för internationella koncerner tecknar själv, och har så gjort sedan barnsben.

”Som liten såg jag ofta ritningarna på alla kopplingar och kablar på mammas ritbord på Televerket, och blev intresserad av det systematiska.”

Bo Ahlstrand har aldrig visat sina egna alster offentligt – förrän nu.

”Enligt önskemål kommer här ett försök till ’självporträtt’”, mailar han några timmar efter intervjun.

”Inte så värst likt, men ändå... Jag ser lite sur ut, men är inte det. Jag vet däremot hur svårt det är med munnar.”

Innehåll från HörmannAnnons

”Hög kvalitet lönar sig alltid i längden”

Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.
Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

Deras garageportar är en hyllad säljsuccé sedan många år.

Här avslöjar marknadsledaren hemligheten bakom framgången.

– Hög kvalitet lönar sig alltid i längden, säger Richard Thomsen, vd för Hörmann Sverige.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Hörmann och deras produktutbud här

”Ett gott rykte måste man förtjäna”. Så sa August Hörmann, grundare av Hörmann i tyska Bielefeld 1935. Citatet är fortfarande något av en paroll för tillverkningsföretaget, som numera är en koncern på flera kontinenter.

– För mig betyder det att vi som leverantör lever upp till vad man kommit överens om med kunden. Sedan kan saker alltid gå fel, då gäller det att snabbt rätta till det, säger Richard Thomsen och fortsätter:

– Vi har inte särskilt mycket reklamationer och det tror jag har att göra med varifrån företaget kommer. Tyskland har alltid haft en hög kvalitetsstämpel, det mest kända exemplet är förmodligen deras bilindustri.

Enligt honom är Hörmann inget undantag, rötterna i den tyska industritraditionen borgar för kvalitet:

– Produktens kvalitet är en sak, den är outstanding. Våra komponenter är tillverkade av högkvalitativa material för att klara av den höga belastningen och den ständiga hanteringen på arbetsplatsen. Samtidigt ser vi på kvalitet som en helhetsaspekt som sträcker sig från leveranssäkerhet, tillgänglighet och support för våra kunder och vidare till förebyggande underhåll av våra produkter. Allt för att fortsätta skapa den bästa kundupplevelsen.

Och kunderna verkar hålla med. Företagets garageportar är marknadsledande i Europa sedan många år tillbaka, trots att de kostar en slant mer än många konkurrenter.

– Vi är ett premiummärke, vi är inte billigast. Man kan köpa en billigare port, men det är inte säkert att den blir billigare i längden om saker går sönder eller behöver reklameras, säger Thomsen.

Han menar på att samma princip kan tillämpas på företagets industriprodukter, där exempelvis portar, pollare och lastbryggor ingår.

– Vår egen produktutveckling befinner sig i en konstant process av vidareutvecklingar och detaljförbättringar. Vi kompletterar sedan produktens resa med installation och vidare till förebyggande underhåll i egen regi, allt för att skapa de bästa förutsättningarna för en lång och hållbar produktlivslängd. Det är vad kvalitet betyder för oss.

Tuffa ekonomiska tider har präglat omvärlden de senaste åren och företagen vänder på varenda slant. I det läget är det bra att luta sig mot ett känt varumärke, tycker Thomsen:

– Det är mer prispressat än någonsin, alla sliter med att få in affärer. För oss blir det extra viktigt att vi kan skapa en trygghet för våra kunder och visa att vi är en tillförlitlig leverantör, som främjar verksamhetens säkerhet och effektivitet. Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service. Ska vi vara på plats på måndag ser vi till att vara i tid.

”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.
”Vi jobbar ständigt med att bibehålla våra kunders förtroende och att förbättra vår service” säger Richard Thomsen.

En viktig pusselbit i Hörmanns kvalitetsarbete är företagets 40 högspecialiserade fabriker främst i Europa, men även i Nordamerika och Asien. Det gör att man hela tiden kan säkerställa att produkterna håller den nivå man vill, påpekar Thomsen:

– Det är solklart att kvalitet är en konkurrensfördel för Hörmann, jag tror inte man skulle vara där man är idag utan den noggrannheten. Är det nära till fabrikerna kan man hela tiden följa upp tillverkning och utveckling.

Han lyfter även fram andra positiva aspekter med ett utbrett fabriksnät:

– Det korta geografiska avståndet medför lägre transport mellan fabriker och våra lager, vilket minskar utsläppen och blir en miljöfördel. Från vårt huvudkontor och vårt eget lager distribueras sedan våra produkter och reservdelar.

Ända sedan starten har Hörmann ägts av familjen med samma namn, något Thomsen tror är avgörande för just kvaliteten:

– Skulle en produkt inte fungera som önskat tar familjen det personligt, man vill inte att namnet ska förknippas med något negativt. Man löser problemet så snabbt det går och gör allt för att förbättra produkten. Det är en kultur som sitter i väggarna och förs vidare i den femte generationens ledning.

EXTERN LÄNK: Vill ni veta mer om Hörmanns hållbarhetsstrategi? Läs vidare här   

 

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera