Hoppa till innehållet

Nyamko Sabuni får nytt toppuppdrag

Den tidigare jämställdhets- och integrationsministern Nyamko Sabuni tar plats i utbildningsföretaget Alpha Ces styrelse.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Den tidigare borgerliga ministern Nyamko Sabuni går in i styrelsen för utbildningsföretaget Alpha Ce. Företaget har flera tjänster som riktar sig särskilt till nyanlända, bland annat undervisning i svenska och en samhällsorienterande utbildning där nyanlända får lära sig om att leva i Sverige.

Nyamko Sabuni säger att hon ser uppdraget som en fortsättning av hennes arbete som statsråd, då hon bland annat var integrationsminister i den borgerliga regeringen mellan 2006 och 2010.

”Ju fler nyanlända svenskar vi får desto större utmaningar finns kring att se till att de kommer ut på arbetsmarknaden och får lära sig svenska med en gång”, säger Sabuni.

På sikt finns också planer på att expandera verksamheten internationellt.

”Det är inte bara i Sverige som vi ser hög arbetslöshet”, säger Nyamko Sabuni. ”Framgång i Sverige kan lika gärna bli framgång någon annanstans.”

Alpha Ces vd och grundare Maria Mattson Möhl säger att hennes och Nyamko Sabunis vägar korsades redan på 1990-talet och att de inte alltid haft samma åsikter i sakfrågor.

”Hon var till exempel väldigt tidigt ute med språkkravet för att vara svensk medborgare i valet 2002. Där höll jag inte med henne alls men jag har väldigt stor respekt för hennes argument och hon är påläst”, säger Maria Mattson Mähl.

Att ha en exminister i styrelsen har givetvis sina fördelar, precis som att Nyamko Sabuni är tillbaka i det privata näringslivet som hållbarhetschef i teknikkonsultbolaget ÅF:s koncernledning. Att hon dessutom själv invandrat till Sverige ser Mähl som ett plus.

”Det är en styrka att hon själv faktiskt har gjort resan. Hon kom som nyanländ till Sverige när hon var 12 år och har en egen kunskapsbas att plocka ifrån”, säger hon.

Nyamko Sabuni lämnade regeringen och posten som jämställdhetsminister i januari 2013 efter ett drygt decennium om heltidspolitiker i dåvarande Folkpartiet, numera Liberalerna.

Följ Di Weekend på Facebook!

Innehåll från AudiAnnons

Tekniken som ger nya bilen ett försprång

Räckvidd på 623 kilometer och en verklighet där varje bromstillfälle omvandlas till energi – tack vare smart regenerativ bromsning.

Tekniken bakom den nya generationens elbilar som bidrar till längre körsträckor genom att återvinna och ladda batteriet banar ny väg i fordonsbranschen.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

Audi Q6 e-tron markerar starten på en ny era för elbilar, där effektivitet och lång räckvidd går hand i hand.

Den nya modellen från det tyska premiummärket är utrustad med ett litiumjonbatteri på 100 kWh (94,9 netto) och erbjuder en körsträcka på upp till 623 kilometer.

– Genom att använda vår erfarenhet har vi förbättrat både batteriet och drivsystemet för längre räckvidd. De nya egenutvecklade motorerna är ännu mer effektiva med ny teknik som hårnålslindning och torrsumpsmörjning, säger Alexander Garcin, chef för produktavdelningen på Audi.

Batteriet är utrustat med ett avancerat system som reglerar temperaturen, vilket säkerställer att det hålls kylt eller uppvärmt under färden. Allt för att batteriet ska kunna fungera optimalt.

– Under en resa kan batteriet förkonditioneras om laddstation valts via ruttplaneraren eller val i navigationssystemet.

Ny laddteknik

Audi Q6 e-trons 800-voltsteknik med en laddeffekt på 270 kW möjliggör snabbladdning där upp till 255 kilometer räckvidd kan uppnås på bara tio minuter vid en HPC-laddningsstation. Dessutom stiger laddningsnivån från tio till 80 procent på ungefär 21 minuter.

Med 400-volts laddare kan Q6 e-tron använda bankladdning för att dela och snabbladda batteriet. 800-voltsbatteriet delas då automatiskt upp i två batterier med samma spänning som sedan kan laddas parallellt med upp till 135 kW. Beroende på laddningsnivå utjämnas först båda batterihalvorna och laddas sedan samtidigt.

För att laddningen ska vara så smidig som möjligt ingår ett pro-abonnemang i Audis laddningstjänst Audi charging under det första året.

– Det ger access till mer än 660 000 laddpunkter i 29 länder via laddkortet eller myAudi-appen. Vid exempelvis Ionity går det även att ladda genom att direkt genom att ansluta kabeln via Plug & Charge – förutsatt att man har ett Audi charging-abonnemang, berättar Alexander Garcin.

Energi som omvandlas

Audi Q6 e-tron utnyttjar ett avancerat regenereringssystem som ökar effektiviteten och räckvidden.

– Vid de flesta inbromsningarna återanvänds energin tack vare systemet, och energin går direkt tillbaka till batteriet istället för att de fysiska bromsarna används. Under ideala förhållanden kan så mycket som 220 kW återvinnas.

Föraren i Q6 e-tron har möjlighet att välja mellan olika lägen, beroende på preferenser: antingen en traditionell setup med inbromsning via bromspedalen som möjliggör frirullning för optimal effektivitet eller en one-pedal-funktion om så önskas.

– Oavsett vilket läge som används återladdas batteriet i de flesta inbromsningarna.

Cirkulärt kretslopp

Audis devis är ”Vorsprung durch teknik” (försprång genom teknik), och enligt Alexander Garcin pekar mycket mot att utvecklingen i framtiden går snabbt framåt med ännu effektivare batteriteknik.

– Vi investerar också stora resurser för att på sikt återvinna det mesta av batterierna för att skapa cirkulära kretslopp, avslutar Alexander Garcin.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera