Hoppa till innehållet

Nya kontoret liknar ett hem

Ungas definition av vad som är en arbetsplats har förändrat kontorslandskapet.

Kontoret liknar mer och mer ett vardagsrum och kontorsstolen kan snart ersättas av ett löpband.

TRADITIONER HÄNGER LÖST. Nya generationer jobbar på ett annat sätt och håller ergonomi lika högt som en bra lön. Något Margareth Dahlqvist, Catarina von Matern och Jens Persson, inredningsarkitekter och grundare av Kontorstrapetsen, har tagit fasta på.
TRADITIONER HÄNGER LÖST. Nya generationer jobbar på ett annat sätt och håller ergonomi lika högt som en bra lön. Något Margareth Dahlqvist, Catarina von Matern och Jens Persson, inredningsarkitekter och grundare av Kontorstrapetsen, har tagit fasta på.Foto: Foto: Jonatan Bylars
TRADITIONER HÄNGER LÖST. Nya generationer jobbar på ett annat sätt och håller ergonomi lika högt som en bra lön. Något Catarina von Matern och Jens Persson, inredningsarkitekter och grundare av Kontorstrapetsen, har tagit fasta på.
TRADITIONER HÄNGER LÖST. Nya generationer jobbar på ett annat sätt och håller ergonomi lika högt som en bra lön. Något Catarina von Matern och Jens Persson, inredningsarkitekter och grundare av Kontorstrapetsen, har tagit fasta på.Foto: Jonatan Bylars
EGEN HÖRNA. Få känner sig kreativa i kontorslandskap och enligt undersökningar vill de flesta jobba i en biblioteksmiljö.Foto: Jonatan Bylars
PÅ SPRÅNG. Marcus Westdahl, vd för EFG, ser att intresset för kontorsanpassade löpband ökar.Foto: Jonatan Bylars
DOLD FUNKTION. Mats Rydsund, vd för Artex, producerar soffor och skrivbordsskärmar som renar luften där de anställda sitter och jobbar.Foto: Jonatan Bylars
ROSA MOLN. Kuddar i luften dämpar ljud som studsar upp mot taket och sedan vänder ned i gen. Dessa så kallade hang overs har blivit populära.
ROSA MOLN. Kuddar i luften dämpar ljud som studsar upp mot taket och sedan vänder ned i gen. Dessa så kallade hang overs har blivit populära.Foto: Jonatan Bylars

För första gången någonsin jobbar medarbetare ur fyra olika generationer på samma kontor. Det innebär stora skillnader i hur anställda ser på arbetsplatsen och vad som är viktigt på jobbet.

Det visar en undersökning från möbelföretaget Kinnarps anser den yngre generationen att ergonomi är lika viktigt som hög lön. Det betyder att tiden på jobbet värderas högre än den primära anledningen till varför de flesta jobbar, alltså för att få lön.

”Man kan säga att det var Google som startade den här trenden. Vi vill vara glada och må bra på jobbet och en kreativ miljö föder kreativitet”, säger Johan Götesson, vd för möbelföretaget Götessons.

Den klassiska ergonomin på kontor har gått från att handla om hur ett monotont arbete kan bli så oskadligt som möjligt till att helt och hållet få bort det monotona.

Det förklarar varför rörelse och möbler som stärker kroppen är en av de stora trenderna inom kontorsmiljö. Ett exempel är olika typer av pallar, med inspiration från pilatesbollen, som genom form och rörelse stärker bålen.

Mest hälsosamt är det att stå vid skrivbordet och den som gör det varje dag i ett helt år har förbrukat lika mycket energi som det krävs för att springa fyra maratonlopp. Med hjälp av en app i skrivbordet kan de anställdas energiförbrukning mätas. Många stora företag använder sig av statistiken för att veta hur hälsosam arbetsplatsen är och för den anställde har tekniken lett till att träning, som vanligtvis tillhör fritid, har blivit arbetstid.

Den mest extrema formen av rörelse på kontoret är löpband framför skrivbordet. Från arbetsgivarens sida är det en uppmaning till aktivitet och ett sätt att visa att man bryr sig om sina anställdas hälsa. Trenden är stor i USA sedan cirka fyra år tillbaka, och har nu nått Sverige.

För att öka graden av rörlighet och yteffektivitet har allt fler kontor, och inte minst banker, övergått till aktivitetsbaserade arbetsplatser.

”Förr hade man kontors- och arbetsrum oavsett arbetsuppgift. I dag ställer man sig frågan: ’Vad gör vi?’ och skapar miljöer utifrån det. När kontoret anpassas utifrån olika arbetsformer och uppgifter kan de anställda välja arbetsplats utifrån graden av samarbete, koncentration och kreativitet”, berättar Marcus Westdahl på European Furniture Group, EFG.

Unga ställer högre krav på arbetsplatsens kreativa miljö och har andra definitioner av vad som är en arbetsplats. Arbetsgivare måste sluta tänka skrivbord, anser Marcus Westdahl.

”Förr gjorde man sina läxor vid skrivbordet och det var helt självklart. Den generation som kommer ut på arbetsmarknaden nu är inte främmande för att arbeta i sängen eller soffan. Det har lett till att vi har fått en mer och mer hemlik miljö på jobbet. I dag säljer vi till exempel mer mjuka möbler än förvaring”, säger han.

”Alla arbetsgivare bör eftersträva en bättre och mer kreativ miljö än den som finns hemma. Många drömmer om att jobba hemma och för att konkurrera med det måste arbetsgivaren skapa en stämning och kultur som inte går att få någon annanstans”, säger Marcus Westdahl.

Många av skälen till att 60 procent vantrivs i klassiska kontorslandskap bottnar i trötthet på grund av dåligt ljus, dålig luft och hög ljudnivå.

”Ytterligare ett skäl är att man upplever att det är svårt att vara privat”, säger Johan Götesson.

Det har lett till att det produceras fler skräddarsydda, avskilda miljöer för stora kontor.

I förhållande till ljud och ljus är luft ett förhållandevis eftersatt ergonomiskt område, enligt Mats Rydsund, vd för Artex som producerar soffor och skrivbordsskärmar som renar luft.

”Det är lite konstigt att luft inte betraktas som viktigare eftersom bra luft leder till 4–10 procent bättre produktivitet och mindre sjukfrånvaro”, säger han.

Luften i systemet Pure Air Zone renas genom ett panelfilter och kommer ut genom ryggstödet i soffan respektive genom en skärm som sitter framför skrivbordet. I soffan stabiliseras bubblan av ren luft med hjälp av två ljudisolerande sidoskärmar.

Luftföroreningar påverkar upplevelsen av temperatur och är ofta orsaken till att anställda fryser eller tycker att det är för varmt på kontoret.

”Att rena luften där den anställde sitter och jobbar är dragfritt och energisnålt eftersom inte all luft i hela byggnaden behöver renas i denna omfattning”, säger Mats Rydsund.

Förändringen av kontorslandskapet verkar främst bero på de anställdas nya krav på rörlighet och kreativitet. Detsamma gäller personalrummet där den fysiska aktiviteten har gjort entré.

Ett exempel på innovation är kontorstrapetsen som är en kontorsanpassad variant av det klassiska gymnastikredskapet.

”Redskapet är till för aktiva mikropauser. När man står vid kaffeautomaten och har tryckt på knappen kan man ta chansen att sträcka ut kroppen”, säger Margreth Dahlqvist, inredningsarkitekt och grundare av Kontorstrapetsen.

Pusha CV:t på flera jobbsidor med KarriärPush (Extern tjänst)

Innehåll från MazdaAnnons

Hyllar fyrhjulsdriften – på el: ”Får lite V8-känsla när jag kör”

Ulf Jonsson gör långresor med tungt släp minst två helger i månaden på de mest krävande svenska vägarna.

Med Mazdas flaggskeppsmodell, laddhybriden CX-60, har han aldrig stött på bekymmer.

– Vi har aldrig gått bet. Fyrhjulsdriften i kombination med den starka motorn gör att jag inte ens behöver slå på offroad-läget, säger han.

EXTERN LÄNK: Mer om Mazda CX-60 – se erbjudandet här

Just den här helgen är stockholmaren Ulf Jonsson i Stora Blåsjön och åker skoter. Han och frun brukar regelbundet åka hit eller till Edsbyn i Hälsingland. På vägarna till Stora Blåsjön som ligger i norra Jämtland, krävs det en stark och pålitlig bil.

– Fyrhjulsdriften måste vara väldigt bra. Man vill inte börja sladda i backar med skotersläp. Dessutom behövs en stark motor, vilket Mazda CX-60 med sina 327 hästkrafter definitivt har.

Samtidigt upplever Ulf Jonsson att bilen är bränslesnål sett till sin storlek.

– Nu när jag körde upp till Stora Blåsjön mitt i vintern med dubbdäck och skoter på släpet drog den 0,8 liter per mil. Han behöver inte jobba så mycket i uppförsbackar, och jag får lite V8-känsla när jag kör.

Till vardags driver Ulf Jonsson eget företag i byggbranschen och han tar ofta bilen till jobbet. Han köpte Mazda CX-60, sin tredje Mazda, i oktober. När det blev dags att köpa nytt letade han efter en stark laddhybrid som skulle passa hans körmönster.

– Att köra helt på el var inte aktuellt för våra vanor. Jag tittade på tre modeller från andra tillverkare men den starka motorn, fyrhjulsdriften och dragvikten på 2500 kg gjorde valet enkelt till slut. Vi är dessutom väldigt trygga med Mazda.

Mazdas generösa garanti på tio år känns väldigt bra, tycker Ulf Jonsson.

– Att köpa en ny bil kostar ganska mycket pengar. Mazda CX-60 är prisvärd, men det är ändå en stor investering. För oss har allting bara fungerat hittills, men skulle det vara något på en ny modell känns det tryggt att Mazda står för kostnaderna vid en återkallelse, säger han.

En annan anledning till att valet föll på Mazda CX-60 är körkänslan.

– Man blir ett med bilen. Den är extremt rolig att köra.

I normalläget gör Mazda CX-60 0–100 på 5,8 sekunder.

– Trots bilens storlek tycker jag att den går som en Mazda Miata. Kurvtagningen är galant och den är så sportig att köra att det nästan är larvigt.

– Ibland drar jag ut och kör bara för att det är roligt. Och dessutom på el, vilket gör att mina nöjeskörningar alltid är fossilfria.

I Stockholm kör Ulf Jonsson de allra flesta milen på el.

– Vi tankar aldrig i Stockholm och kör 90 procent av våra resor i stan utan utsläpp. Jag kör sällan mer än fyra mil per dag. En laddhybrid passar verkligen våra behov perfekt.

Mazda CX-60 har en räckvidd på 63 kilometer enligt WLTP*. Möjligheten finns att köra upp till 140 km/h på el. Ulf Jonsson lyfter fram en annan funktion som han gillar med laddhybriden.

– En fiffig grej är att man kan ladda den genom att trycka in en knapp när man kör på bensin. När vi åker norrut brukar jag använda funktionen under slutdelen av resan. Det drar lite mer bränsle, men det är knappt märkbart, säger han.

– När vi kommer fram har vi fem mil el till bilen. Det lilla jag kör här uppe kör jag därför på el.

Elmotorn är monterad mellan bränslemotorn och växellådan, vilket gör att alla fyra hjulen kan drivas elektriskt. Ulf Jonsson är glad över att slippa kallstarta bensinmotorn för att köra två kilometer uppe i norr.

– Det är helt suveränt. Vi slipper slitaget på motorn och gör ett miljövänligt val på samma gång.

EXTERN LÄNK: Skräddarsy din Mazda CX-60 direkt här 

 

Mer från Mazda

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mazda och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera