Hoppa till innehållet

Nya kontoret liknar ett hem

Ungas definition av vad som är en arbetsplats har förändrat kontorslandskapet.

Kontoret liknar mer och mer ett vardagsrum och kontorsstolen kan snart ersättas av ett löpband.

TRADITIONER HÄNGER LÖST. Nya generationer jobbar på ett annat sätt och håller ergonomi lika högt som en bra lön. Något Margareth Dahlqvist, Catarina von Matern och Jens Persson, inredningsarkitekter och grundare av Kontorstrapetsen, har tagit fasta på.
TRADITIONER HÄNGER LÖST. Nya generationer jobbar på ett annat sätt och håller ergonomi lika högt som en bra lön. Något Margareth Dahlqvist, Catarina von Matern och Jens Persson, inredningsarkitekter och grundare av Kontorstrapetsen, har tagit fasta på.Foto: Foto: Jonatan Bylars
TRADITIONER HÄNGER LÖST. Nya generationer jobbar på ett annat sätt och håller ergonomi lika högt som en bra lön. Något Catarina von Matern och Jens Persson, inredningsarkitekter och grundare av Kontorstrapetsen, har tagit fasta på.
TRADITIONER HÄNGER LÖST. Nya generationer jobbar på ett annat sätt och håller ergonomi lika högt som en bra lön. Något Catarina von Matern och Jens Persson, inredningsarkitekter och grundare av Kontorstrapetsen, har tagit fasta på.Foto: Jonatan Bylars
EGEN HÖRNA. Få känner sig kreativa i kontorslandskap och enligt undersökningar vill de flesta jobba i en biblioteksmiljö.Foto: Jonatan Bylars
PÅ SPRÅNG. Marcus Westdahl, vd för EFG, ser att intresset för kontorsanpassade löpband ökar.Foto: Jonatan Bylars
DOLD FUNKTION. Mats Rydsund, vd för Artex, producerar soffor och skrivbordsskärmar som renar luften där de anställda sitter och jobbar.Foto: Jonatan Bylars
ROSA MOLN. Kuddar i luften dämpar ljud som studsar upp mot taket och sedan vänder ned i gen. Dessa så kallade hang overs har blivit populära.
ROSA MOLN. Kuddar i luften dämpar ljud som studsar upp mot taket och sedan vänder ned i gen. Dessa så kallade hang overs har blivit populära.Foto: Jonatan Bylars

För första gången någonsin jobbar medarbetare ur fyra olika generationer på samma kontor. Det innebär stora skillnader i hur anställda ser på arbetsplatsen och vad som är viktigt på jobbet.

Det visar en undersökning från möbelföretaget Kinnarps anser den yngre generationen att ergonomi är lika viktigt som hög lön. Det betyder att tiden på jobbet värderas högre än den primära anledningen till varför de flesta jobbar, alltså för att få lön.

”Man kan säga att det var Google som startade den här trenden. Vi vill vara glada och må bra på jobbet och en kreativ miljö föder kreativitet”, säger Johan Götesson, vd för möbelföretaget Götessons.

Den klassiska ergonomin på kontor har gått från att handla om hur ett monotont arbete kan bli så oskadligt som möjligt till att helt och hållet få bort det monotona.

Det förklarar varför rörelse och möbler som stärker kroppen är en av de stora trenderna inom kontorsmiljö. Ett exempel är olika typer av pallar, med inspiration från pilatesbollen, som genom form och rörelse stärker bålen.

Mest hälsosamt är det att stå vid skrivbordet och den som gör det varje dag i ett helt år har förbrukat lika mycket energi som det krävs för att springa fyra maratonlopp. Med hjälp av en app i skrivbordet kan de anställdas energiförbrukning mätas. Många stora företag använder sig av statistiken för att veta hur hälsosam arbetsplatsen är och för den anställde har tekniken lett till att träning, som vanligtvis tillhör fritid, har blivit arbetstid.

Den mest extrema formen av rörelse på kontoret är löpband framför skrivbordet. Från arbetsgivarens sida är det en uppmaning till aktivitet och ett sätt att visa att man bryr sig om sina anställdas hälsa. Trenden är stor i USA sedan cirka fyra år tillbaka, och har nu nått Sverige.

För att öka graden av rörlighet och yteffektivitet har allt fler kontor, och inte minst banker, övergått till aktivitetsbaserade arbetsplatser.

”Förr hade man kontors- och arbetsrum oavsett arbetsuppgift. I dag ställer man sig frågan: ’Vad gör vi?’ och skapar miljöer utifrån det. När kontoret anpassas utifrån olika arbetsformer och uppgifter kan de anställda välja arbetsplats utifrån graden av samarbete, koncentration och kreativitet”, berättar Marcus Westdahl på European Furniture Group, EFG.

Unga ställer högre krav på arbetsplatsens kreativa miljö och har andra definitioner av vad som är en arbetsplats. Arbetsgivare måste sluta tänka skrivbord, anser Marcus Westdahl.

”Förr gjorde man sina läxor vid skrivbordet och det var helt självklart. Den generation som kommer ut på arbetsmarknaden nu är inte främmande för att arbeta i sängen eller soffan. Det har lett till att vi har fått en mer och mer hemlik miljö på jobbet. I dag säljer vi till exempel mer mjuka möbler än förvaring”, säger han.

”Alla arbetsgivare bör eftersträva en bättre och mer kreativ miljö än den som finns hemma. Många drömmer om att jobba hemma och för att konkurrera med det måste arbetsgivaren skapa en stämning och kultur som inte går att få någon annanstans”, säger Marcus Westdahl.

Många av skälen till att 60 procent vantrivs i klassiska kontorslandskap bottnar i trötthet på grund av dåligt ljus, dålig luft och hög ljudnivå.

”Ytterligare ett skäl är att man upplever att det är svårt att vara privat”, säger Johan Götesson.

Det har lett till att det produceras fler skräddarsydda, avskilda miljöer för stora kontor.

I förhållande till ljud och ljus är luft ett förhållandevis eftersatt ergonomiskt område, enligt Mats Rydsund, vd för Artex som producerar soffor och skrivbordsskärmar som renar luft.

”Det är lite konstigt att luft inte betraktas som viktigare eftersom bra luft leder till 4–10 procent bättre produktivitet och mindre sjukfrånvaro”, säger han.

Luften i systemet Pure Air Zone renas genom ett panelfilter och kommer ut genom ryggstödet i soffan respektive genom en skärm som sitter framför skrivbordet. I soffan stabiliseras bubblan av ren luft med hjälp av två ljudisolerande sidoskärmar.

Luftföroreningar påverkar upplevelsen av temperatur och är ofta orsaken till att anställda fryser eller tycker att det är för varmt på kontoret.

”Att rena luften där den anställde sitter och jobbar är dragfritt och energisnålt eftersom inte all luft i hela byggnaden behöver renas i denna omfattning”, säger Mats Rydsund.

Förändringen av kontorslandskapet verkar främst bero på de anställdas nya krav på rörlighet och kreativitet. Detsamma gäller personalrummet där den fysiska aktiviteten har gjort entré.

Ett exempel på innovation är kontorstrapetsen som är en kontorsanpassad variant av det klassiska gymnastikredskapet.

”Redskapet är till för aktiva mikropauser. När man står vid kaffeautomaten och har tryckt på knappen kan man ta chansen att sträcka ut kroppen”, säger Margreth Dahlqvist, inredningsarkitekt och grundare av Kontorstrapetsen.

Pusha CV:t på flera jobbsidor med KarriärPush (Extern tjänst)

Innehåll från QuickbitAnnons

Snabba betallösningar får kryptobolaget att växa snabbt

Svenska fintechbolaget Quickbit växer just nu snabbt tack vare sina lösningar för e-handlare som vill ta betalt i kryptovaluta eller endast nyttja fördelarna med blockkedjan i sina betalningar.

– Vi har en stark produktportfölj som är mycket konkurrenskraftig även internationellt, säger Daniel Sonesson, vd för Quickbit.

Läs mer på Quickbit.com 

Globaliseringen och den ökande e-handeln har skapat en växande efterfrågan på betalningar och överföringar som dels är säkra, men också snabba och smidiga. För att möta framtidens efterfrågan grundades Quickbit 2016 och man har nu byggt upp ett ekosystem av lösningar som underlättar för människor och företag att använda kryptovaluta i sin vardag.

– Vi är duktiga på att utnyttja fördelarna med blockkedjan som ger trygga och hackningsfria betalsätt. Blockkedjan möjliggör omedelbara internationella överföringar mellan människor till låga kostnader, och växling mellan olika valutor till minimala avgifter. Det är även möjligt att följa hur kryptovalutan har bytt ägare, säger Daniel Sonesson.

Snabba överföringar

Quickbits produkter hjälper handlare att kunna få pengarna på kontot i samma ögonblick som de säljer sin vara, understryker Daniel Sonesson.

– Våra lösningar innebär att handlarna inte ens behöver hålla på med kryptovalutan själva. Vi kan sköta det ”jobbiga” som kryptovaluta kan innebära och sköta växlingen till deras nationella valuta.

Hela sex procent av svenskarna har investerat i kryptotillgångar, enligt Finansinspektionens rapport ”Hushållens ekonomi” (2023). Globalt växer antalet kryptoägare kraftigt. För Quickbit märks det ökande intresset tydligt - bolaget befinner sig just nu i en stark tillväxtperiod. 

– Vi har genomgått ett intressant år där vi har fortsatt att utveckla vårt erbjudande. Vi ser att en allt större bredd av företag blir mer och mer nyfikna på att jobba med oss eftersom de ser att våra produkter fungerar.

Daniel Sonesson, VD för Quickbit
Daniel Sonesson, VD för Quickbit

Många marknader ger tillväxt

– Vi satsar på en fortsatt stark, global tillväxt. Vi rör oss i en riktning nu där vi ser att intresset för vår produktportfölj bara ökar. Inom några år kommer Quickbit att vara en av de stora dominanterna internationellt som hjälper allt fler branscher och stora globala kunder att förse sina slutkunder med ännu smidigare och säkrare betalningssystem.

En viktig nyckel till framgången är att bolaget jobbar mot många olika marknader, framhåller Daniel Sonesson:

– Våra lösningar begränsas inte av landsgränser vilket gör att vi kan expandera geografiskt i hög takt till alla marknader där kryptovaluta är tillåtet.

– Vi har unika produkter som hjälper handlarna att kunna nå en alltmer växande kundgrupp av människor som förfogar över digitala tillgångar, som till exempel kryptovaluta. Det gör att de plötsligt kan nå en marknad som de inte tidigare har nått.

Förutom att erbjuda en produktportfölj riktad mot handlare i alla branscher som vill ta betalt i kryptovaluta har Quickbit även utvecklat lösningar riktade mot konsumenter.

Skalbar affärsmodell

– För oss innebär det ökade möjligheter för tillväxt när allt fler människor och handlare på fler marknader använder våra lösningar.

Daniel Sonesson säger att tillväxt visserligen kan vara utmanande, men att han känner en trygghet även under det höga tempot framåt tack vare Quickbits affärsmodell. 

– Den är skalbar och lönsam i grunden. Det innebär att vi kan växa i hög takt utan att göra större investeringar, vilket gör att vi kan fortsätta vara lönsamma trots stark tillväxt.

Läs mer på Quickbit.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quickbit och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera