Hoppa till innehållet

Ny trojka ska styra upp Fashion Week

Fashion Week i Stockholm växlar upp med två nya resursstarka partners: Xperience Group och fastighetsjätten Unibail-Rodamco. Målet är att hela Stockholm ska andas mode den sista veckan i augusti.

MODE FÖR ALLA. Patrick Walldén, Xperience Group, Emma Ohlson, ASFB, och Lars-Åke Tollemark, Unibail-Rodamco, har som uttalat mål att bredda Fashion Week i Stockholm med fler evenemang för den modeintresserade allmänheten.
MODE FÖR ALLA. Patrick Walldén, Xperience Group, Emma Ohlson, ASFB, och Lars-Åke Tollemark, Unibail-Rodamco, har som uttalat mål att bredda Fashion Week i Stockholm med fler evenemang för den modeintresserade allmänheten.Foto: Foto: Jack Mikrut

”Det här skapar fantastiska förutsättningar för modeveckan. Tillsammans är vi ett riktigt dream team”, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för branschföreningen Association of Swedish Brands, ASFB, som ensamt drivit modeveckan i Stockholm det senaste året.

Nu tar man in Xperience Group, som omsätter cirka 375 miljoner kronor och består av eventfirman PS Communication och elva andra specialistbyråer inom kommunikation, som medarrangör. Xperience Group, som sedan tidigare arbetar med evenemang som Volvo Ocean Race, Smaka på Stockholm och Everest Challenge, kommer att ta hand om de kommersiella bitarna runt modeveckan och ansvara för samtliga partnerskap.

”Historiskt har vi jobbat mycket med sport. Nu vill vi balansera portföljen med modebranschen och de andra kreativa näringarna. Vi ser en enorm potential i Fashion Week. Många vill associeras till svenskt mode, så det är en bra plattform att bygga från”, säger Xperience Groups vd, medgrundare och huvudägare Patrick Walldén.

Det uttalade målet är att Fashion Week, som nästa gång anordnas den 29–31 augusti, inte bara ska vara en branschangelägenhet utan även nå ut till den modeintresserade allmänheten.

”Hela Stockholm ska pulsera av trender och mode under Fashion Week”, säger Patrick Walldén.

Med på tåget är även Mall of Scandinavia och dess ägare Unibail-Rodamco, som går in som strategisk partner till Fashion Week.

”Tillsammans tillför vi resurser och kompetens. Med våra gallerior (förutom Mall of Scandinavia även Täby Centrum, Nacka Forum, Solna Centrum och Arninge Centrum) är vi den enskilt största återförsäljaren av mode i Stockholmsregionen, så för oss är det viktigt med en stark svensk modebransch”, säger Lars-Åke Tollemark, nordisk vd för Unibail-Rodamco, världens näst största fastighetsbolag.

Ska modevisningarna flytta ut till Mall of Scandinavia nu?
”Nej, inte alls. Stockholm city kommer fortsatt att vara kärnan för de branschinterna modevisningarna. Men samarbetet med Mall of Scandinavia hjälper oss att förlänga veckan och komma ut till konsument. Samtidigt som vi skapar de bästa förutsättningarna för branschen kommer vi nu kunna erbjuda riktigt bra evenemang för allmänheten”, säger Emma Ohlson.

”Det kommer garanterat att synas och höras att det är modevecka i Stockholm i augusti”, säger Lars-Åke Tollemark.

Den nya modeveckantrojkan har nu bildat en styrgrupp ”som ska ta Fashion Week i Stockholm till nästa nivå”. Tidigare sponsorer till veckan har varit SAS, Amex, Lenovo, Zalando och Berns, där SAS och Berns redan är klara för en fortsättning och flertalet andra dialoger är i gång. Dagens industri är så kallad mediepartner.

Innehåll från AudiAnnons

Tekniken som ger nya bilen ett försprång

Räckvidd på 623 kilometer och en verklighet där varje bromstillfälle omvandlas till energi – tack vare smart regenerativ bromsning.

Tekniken bakom den nya generationens elbilar som bidrar till längre körsträckor genom att återvinna och ladda batteriet banar ny väg i fordonsbranschen.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

Audi Q6 e-tron markerar starten på en ny era för elbilar, där effektivitet och lång räckvidd går hand i hand.

Den nya modellen från det tyska premiummärket är utrustad med ett litiumjonbatteri på 100 kWh (94,9 netto) och erbjuder en körsträcka på upp till 623 kilometer.

– Genom att använda vår erfarenhet har vi förbättrat både batteriet och drivsystemet för längre räckvidd. De nya egenutvecklade motorerna är ännu mer effektiva med ny teknik som hårnålslindning och torrsumpsmörjning, säger Alexander Garcin, chef för produktavdelningen på Audi.

Batteriet är utrustat med ett avancerat system som reglerar temperaturen, vilket säkerställer att det hålls kylt eller uppvärmt under färden. Allt för att batteriet ska kunna fungera optimalt.

– Under en resa kan batteriet förkonditioneras om laddstation valts via ruttplaneraren eller val i navigationssystemet.

Ny laddteknik

Audi Q6 e-trons 800-voltsteknik med en laddeffekt på 270 kW möjliggör snabbladdning där upp till 255 kilometer räckvidd kan uppnås på bara tio minuter vid en HPC-laddningsstation. Dessutom stiger laddningsnivån från tio till 80 procent på ungefär 21 minuter.

Med 400-volts laddare kan Q6 e-tron använda bankladdning för att dela och snabbladda batteriet. 800-voltsbatteriet delas då automatiskt upp i två batterier med samma spänning som sedan kan laddas parallellt med upp till 135 kW. Beroende på laddningsnivå utjämnas först båda batterihalvorna och laddas sedan samtidigt.

För att laddningen ska vara så smidig som möjligt ingår ett pro-abonnemang i Audis laddningstjänst Audi charging under det första året.

– Det ger access till mer än 660 000 laddpunkter i 29 länder via laddkortet eller myAudi-appen. Vid exempelvis Ionity går det även att ladda genom att direkt genom att ansluta kabeln via Plug & Charge – förutsatt att man har ett Audi charging-abonnemang, berättar Alexander Garcin.

Energi som omvandlas

Audi Q6 e-tron utnyttjar ett avancerat regenereringssystem som ökar effektiviteten och räckvidden.

– Vid de flesta inbromsningarna återanvänds energin tack vare systemet, och energin går direkt tillbaka till batteriet istället för att de fysiska bromsarna används. Under ideala förhållanden kan så mycket som 220 kW återvinnas.

Föraren i Q6 e-tron har möjlighet att välja mellan olika lägen, beroende på preferenser: antingen en traditionell setup med inbromsning via bromspedalen som möjliggör frirullning för optimal effektivitet eller en one-pedal-funktion om så önskas.

– Oavsett vilket läge som används återladdas batteriet i de flesta inbromsningarna.

Cirkulärt kretslopp

Audis devis är ”Vorsprung durch teknik” (försprång genom teknik), och enligt Alexander Garcin pekar mycket mot att utvecklingen i framtiden går snabbt framåt med ännu effektivare batteriteknik.

– Vi investerar också stora resurser för att på sikt återvinna det mesta av batterierna för att skapa cirkulära kretslopp, avslutar Alexander Garcin.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera