”Det här skapar fantastiska förutsättningar för modeveckan. Tillsammans är vi ett riktigt dream team”, säger Emma Ohlson, generalsekreterare för branschföreningen Association of Swedish Brands, ASFB, som ensamt drivit modeveckan i Stockholm det senaste året.
Nu tar man in Xperience Group, som omsätter cirka 375 miljoner kronor och består av eventfirman PS Communication och elva andra specialistbyråer inom kommunikation, som medarrangör. Xperience Group, som sedan tidigare arbetar med evenemang som Volvo Ocean Race, Smaka på Stockholm och Everest Challenge, kommer att ta hand om de kommersiella bitarna runt modeveckan och ansvara för samtliga partnerskap.
”Historiskt har vi jobbat mycket med sport. Nu vill vi balansera portföljen med modebranschen och de andra kreativa näringarna. Vi ser en enorm potential i Fashion Week. Många vill associeras till svenskt mode, så det är en bra plattform att bygga från”, säger Xperience Groups vd, medgrundare och huvudägare Patrick Walldén.
Det uttalade målet är att Fashion Week, som nästa gång anordnas den 29–31 augusti, inte bara ska vara en branschangelägenhet utan även nå ut till den modeintresserade allmänheten.
”Hela Stockholm ska pulsera av trender och mode under Fashion Week”, säger Patrick Walldén.
Med på tåget är även Mall of Scandinavia och dess ägare Unibail-Rodamco, som går in som strategisk partner till Fashion Week.
”Tillsammans tillför vi resurser och kompetens. Med våra gallerior (förutom Mall of Scandinavia även Täby Centrum, Nacka Forum, Solna Centrum och Arninge Centrum) är vi den enskilt största återförsäljaren av mode i Stockholmsregionen, så för oss är det viktigt med en stark svensk modebransch”, säger Lars-Åke Tollemark, nordisk vd för Unibail-Rodamco, världens näst största fastighetsbolag.
Ska modevisningarna flytta ut till Mall of Scandinavia nu?
”Nej, inte alls. Stockholm city kommer fortsatt att vara kärnan för de branschinterna modevisningarna. Men samarbetet med Mall of Scandinavia hjälper oss att förlänga veckan och komma ut till konsument. Samtidigt som vi skapar de bästa förutsättningarna för branschen kommer vi nu kunna erbjuda riktigt bra evenemang för allmänheten”, säger Emma Ohlson.
”Det kommer garanterat att synas och höras att det är modevecka i Stockholm i augusti”, säger Lars-Åke Tollemark.
Den nya modeveckantrojkan har nu bildat en styrgrupp ”som ska ta Fashion Week i Stockholm till nästa nivå”. Tidigare sponsorer till veckan har varit SAS, Amex, Lenovo, Zalando och Berns, där SAS och Berns redan är klara för en fortsättning och flertalet andra dialoger är i gång. Dagens industri är så kallad mediepartner.