Hoppa till innehållet

Nu satsar hamburgerjätten på varmkorv

Varmkorvens storhetstid är långt ifrån över. Hamburgerkedjan Burger King ger hälsotrenden nobben när man introducerar sin nya satsning – på korv.

NYSATSNING. Nu börjar Burger King servera varmkorv vid sidan av kedjans grillade hamburgare.
NYSATSNING. Nu börjar Burger King servera varmkorv vid sidan av kedjans grillade hamburgare.Foto: Colourbox

På andra sidan Atlanten bjuder Burger King in till snabbmatskrig genom att lansera varmkorv på menyn, rapporterar Business Insider. Frågan är när hamburgerjätten tänker utmana de svenska korvgubbarna.

Det något oväntade korvkonceptet på Burger King har redan testats med framgång i fem städer under 2015 och nu är det dags för den gamla hederliga varmkorven att ta klivet in på hela 7.200 amerikanska hamburgerrestaurangers menyer.

Korvarna finns i två varianter, en klassisk med ketchup, senap och pickles och en lite hetare med chili cheese-smak. Priset ligger på runt två dollar, motsvarande 17 kronor. Grillkonceptet har kedjan tagit med sig över till korvsidan.

Hittills får det långsmala tillskottet tummen upp av provsmakarna som menar att korven är välbalanserad och har en trevlig rökighet i smaken. Kanske är responsen oroväckande positiv för hamburgerälskarna:

”Jag är ledsen Whopper, men nu får du kliva av tronen”, blir omdömet från nyhetskanalen NBC:s testätare.

Hamburgerkedjan uppger att man siktar på att bli den största varmkorvförsäljaren i USA.

Och de verkar mena allvar med satsningen.

”Vi ser inte grillad varmkorv som enbart en produktlansering utan vi ger oss in i en helt ny kategori”, säger Burger Kings vd Alex Macedo till Business Insider.

Rapartisten Snoop Dogg har hyrts in för att lära hamburgerkedjans personal hur korven ska tillredas. Den interna ”träningsvideon” har företaget medvetet läckt som en del av korvens marknadsföringskampanj.

Konkurrenten Seven Eleven är dock inte överdrivet förtjust i initiativet och tycker att den nygamla konkurrenten bör hålla sig till burgare på grillen.

”In the great hot dog war, there can only be one wiener”, skriver Seven Eleven på Twitter och ordvitsar till det.

Burger King är inte den första hamburgerkedjan att ta klivet in i korvbranschen. McDonalds hade varmkorv på menyn en kort period under 60-talet men efterfrågan var inte tillräckligt hög för att korvarna skulle bli ett permanent inslag.

Frågan är när Burger King tänker utmana de svenska korvgubbarna.

Nordic Service partners, det börsnoterade bolag som äger rättigheterna till Burger King i Sverige, känner inte till den amerikanska korvlanseringen.

”Säger du det? Det hade jag ingen aning om, men det är ju ett intressant initiativ”, säger vd:n Morgan Jallinder.

Än så länge finns alltså inga planer på att börja sälja varmkorv på svenska Burger King, men Jallinder är öppen för detta.

”Men jag tror att det skulle kunna fungera. Sverige och Danmark är ett korvälskande folk.”

Morgan Jallinder menar att de svenska franchisetagarna i stor utsträckning bestämmer över sina egna menyer.

Om de bedömer att det finns en efterfrågan i Sverige och vill börja servera korv bör det vara fritt fram.

”Men det är många frågor med återförsäljare av råvaror så det skulle nog ta lite tid.”

Skulle det inte kannibalisera på hamburgerförsäljningen?

”Nej, det skulle i så fall bli en sidoprodukt. Vår kärnverksamhet är burger business.”

Men blir man mätt på en korv?

”Annars får man köpa två”, säger Morgan Allinder.  

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera