Nordens största filmmarknad, Nordic Film Market, är en integrerad del av Göteborgs filmfestival som invigs på fredag. Under festivalens andra helg kommer filmdistributörer, säljagenter, producenter och representanter för filmfestivaler till Göteborg för att hitta de guldkorn som ska få ett liv utanför Nordens gränser.
Intresset för marknadsplatsen har vuxit år från år och i en enkät gjord under förra året svarade 97 procent att de tänkte komma tillbaka. Dessutom tillkommer nya.
Hur mycket pengar det handlar om har inte festivalledningen någon inblick i, men det är många kontakter som skapas och flera av dem leder till kontrakt redan under festivalen eller senare.
Av de 320 som deltog på Nordic Film Market i fjol uppger nästan 40 procent att de gjorde mellan en och fem affärsuppgörelser.
Göteborgs filmfestival ligger tidigt på festivalåret, efter Sundance i USA och före Berlin, som räknas som det stora internationella skyltfönstret för film.
”Det är något av ett resande teatersällskap i filmbranschen på de olika festivalerna. Mycket kramande och kindpussande. Ibland kan man starta samtalet i Göteborg och gå i mål i Berlin”, säger Mikael Fellenius, planeringschef på Film Väst, som är på filmfestivalen i Göteborg för att hitta projekt som kan vara intressanta att finansiera.
Branschmässan handlar inte bara om film. Allt mer fokus riktas mot tv-drama där nordiska produktioner haft stor framgång internationellt på senare år med exempelvis ”Bron” och ”Brottet”. På festivalen visas smakprov från bland annat andra säsongen av ”30 grader i februari” och en tv-serie om författaren Kerstin Thorvalls liv.
”Utmaningen för oss som väljer ut vilka filmer som visas är att ha med både smala och breda. Både konstnärlig höjd och publikframgångar. Det är en balansgång att hitta en bra mix som passar olika branschgrupper,” säger Cia Edström.
Drama och spänning brukar gå hem hos de internationella uppköparna. Nordic crime har blivit ett begrepp.
”Intresset för nordisk film har ökat efter Millenniumfilmerna. Många tycker om den nordiska estetiken och naturen”, säger Cia Edström.
Men det finns genrer som är svåra att sälja. Framför allt komedier.
”Det kan vara filmer som går jättebra i Sverige, men som inte kan ge sig ut och resa. Humor bygger ju mycket på igenkänning”, säger Cia Edström.
Förutom färdiga filmer jobbar Nordic Film Market med att visa upp kommande projekt. Cia Edström lyfter fram en ny dokumentär om Harry Schein som hon tror kan locka publik utomlands.
I filmen ”Citizen Schein” skildras hans dramatiska liv från att han som ensamkommande flyktingbarn kom till Sverige och sedan blev en känd kulturprofil, debattör och företagsledare. Han var en nyckelperson bakom grundandet av Svenska filminstitutet och umgicks med både den politiska och kulturella eliten som Olof Palme och Ingmar Bergman.
Bakom filmen står Maud Nycander som också gjorde Palmedokumentären.
En svensk film som redan har börjat hitta ut i världen är publiksuccén ”En man som heter Ove” med Guldbagggebelönade Rolf Lassgård som den vresige, men innerst inne storhjärtade, Ove.
Filmens producent Annica Bellander på Tre Vänner ska visa den på Nordic Film Market och därefter på filmfestivalen i Berlin. Den är redan såld till Norge, Finland, Danmark, Island, Tyskland, Schweiz, Ungern, Liechtenstein och Sydkorea.
”Filmfestivalen i Göteborg är en jättefin plattform att synas på. Den samlade branschen är där”, säger Annica Bellander.
”En man som heter Ove” har sedan premiären på juldagen nått hela 1,2 miljoner besökare i Sverige vilket gör att den är uppe på samma nivåer som ”Hundraåringen” och ”Millennium”. Ekonomiskt är den redan i hamn.
”Den har med råge spelat in mer än de 40 miljoner kronor som var filmens budget”, säger Annica Bellander.
Filmens förlaga, boken skriven av Fredrik Backman, har en internationell karriär och har sålts till ett trettiotal länder.
”Vi hoppas följa i bokens spår. Sverige är mest känt för filmer åt crimehållet, men vi tror på den här historien. Här hemma har den nått ut väldigt brett och berört så många”, säger Annica Bellander.