Hoppa till innehållet

Nordisk film ger affärer

I samband med filmfestivalen i Göteborg möts branschen för att göra upp affärer.
”Vi tar världen till Norden och Norden till världen”, säger Cia Edström, ansvarig för Nordic Film Market.

EXPORTHOPP. ”En man som heter Ove”, med Rolf Lassgård i huvudrollen, gör succé i Sverige och har redan sålts till flera andra länder.
EXPORTHOPP. ”En man som heter Ove”, med Rolf Lassgård i huvudrollen, gör succé i Sverige och har redan sålts till flera andra länder.Foto: Björn Larsson Rosvall

Nordens största filmmarknad, Nordic Film Market, är en integrerad del av Göteborgs filmfestival som invigs på fredag. Under festivalens andra helg kommer filmdistributörer, säljagenter, producenter och representanter för filmfestivaler till Göteborg för att hitta de guldkorn som ska få ett liv utanför Nordens gränser.

Intresset för marknadsplatsen har vuxit år från år och i en enkät gjord under förra året svarade 97 procent att de tänkte komma tillbaka. Dessutom tillkommer nya.

Hur mycket pengar det handlar om har inte festivalledningen någon inblick i, men det är många kontakter som skapas och flera av dem leder till kontrakt redan under festivalen eller senare.

Av de 320 som deltog på Nordic Film Market i fjol uppger nästan 40 procent att de gjorde mellan en och fem affärsuppgörelser.

Göteborgs filmfestival ligger tidigt på festivalåret, efter Sundance i USA och före Berlin, som räknas som det stora internationella skyltfönstret för film.

”Det är något av ett resande teatersällskap i filmbranschen på de olika festivalerna. Mycket kramande och kindpussande. Ibland kan man starta samtalet i Göteborg och gå i mål i Berlin”, säger Mikael Fellenius, planeringschef på Film Väst, som är på filmfestivalen i Göteborg för att hitta projekt som kan vara intressanta att finansiera.

Branschmässan handlar inte bara om film. Allt mer fokus riktas mot tv-drama där nordiska produktioner haft stor framgång internationellt på senare år med exempelvis ”Bron” och ”Brottet”. På festivalen visas smakprov från bland annat andra säsongen av ”30 grader i februari” och en tv-serie om författaren Kerstin Thorvalls liv.

”Utmaningen för oss som väljer ut vilka filmer som visas är att ha med både smala och breda. Både konstnärlig höjd och publikframgångar. Det är en balansgång att hitta en bra mix som passar olika branschgrupper,” säger Cia Edström.

Drama och spänning brukar gå hem hos de internationella uppköparna. Nordic crime har blivit ett begrepp.

”Intresset för nordisk film har ökat efter Millenniumfilmerna. Många tycker om den nordiska estetiken och naturen”, säger Cia Edström.

Men det finns genrer som är svåra att sälja. Framför allt komedier.

”Det kan vara filmer som går jättebra i Sverige, men som inte kan ge sig ut och resa. Humor bygger ju mycket på igenkänning”, säger Cia Edström.

Förutom färdiga filmer jobbar Nordic Film Market med att visa upp kommande projekt. Cia Edström lyfter fram en ny dokumentär om Harry Schein som hon tror kan locka publik utomlands.

I filmen ”Citizen Schein” skildras hans dramatiska liv från att han som ensamkommande flyktingbarn kom till Sverige och sedan blev en känd kulturprofil, debattör och företagsledare. Han var en nyckelperson bakom grundandet av Svenska filminstitutet och umgicks med både den politiska och kulturella eliten som Olof Palme och Ingmar Bergman.

Bakom filmen står Maud Nycander som också gjorde Palmedokumentären.

En svensk film som redan har börjat hitta ut i världen är publiksuccén ”En man som heter Ove” med Guldbagggebelönade Rolf Lassgård som den vresige, men innerst inne storhjärtade, Ove.

Filmens producent Annica Bellander på Tre Vänner ska visa den på Nordic Film Market och därefter på filmfestivalen i Berlin. Den är redan såld till Norge, Finland, Danmark, Island, Tyskland, Schweiz, Ungern, Liechtenstein och Sydkorea.

”Filmfestivalen i Göteborg är en jättefin plattform att synas på. Den samlade branschen är där”, säger Annica Bellander.

”En man som heter Ove” har sedan premiären på juldagen nått hela 1,2 miljoner besökare i Sverige vilket gör att den är uppe på samma nivåer som ”Hundraåringen” och ”Millennium”. Ekonomiskt är den redan i hamn.

”Den har med råge spelat in mer än de 40 miljoner kronor som var filmens budget”, säger Annica Bellander.

Filmens förlaga, boken skriven av Fredrik Backman, har en internationell karriär och har sålts till ett trettiotal länder.

”Vi hoppas följa i bokens spår. Sverige är mest känt för filmer åt crimehållet, men vi tror på den här historien. Här hemma har den nått ut väldigt brett och berört så många”, säger Annica Bellander.

Innehåll från AudiAnnons

Först med den nya tekniken: ”Det här är en viktig milstolpe”

En ny plattform kommer att ligga till grund för nästa generations eldrivna premiumbilar.

Först ut är Audi Q6 e-tron.

– Det är en viktig milstolpe, säger Alexander Garcin, chef för Audis produktavdelning.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

Audi Q6 e-tron är den första serietillverkade modellen på Premium Platform Electric (PPE) – och samtidigt nästa steg i företagets omställning till att bli en leverantör av eldriven premiummobilitet.

Alexander Garcin, chef för Audis produktavdelning, beskriver PPE som en revolutionerande plattform för elbilar i premiumsegmentet:

– Redan från start finns det en stor flexibilitet för att den ska kunna användas i fler olika modeller, oavsett om det är suvar eller kombimodeller. Även de nya elmotorerna är skalbara för att kunna anpassas efter olika behov.

PPE-plattformen har utvecklats tillsammans med Porsche, och den elektroniska arkitekturen E3 1.2. är en viktig milstolpe i expansionen av Audis globala utbud av eldrivna modeller.

– PPE visar hur vi kan samla kompetens för att göra elmobilitet skalbar och dra nytta av att vi är en stor koncern. Projektutvecklingen har letts av ett gemensamt team med kompetenser från både Audi och Porsche. Självklart har respektive märke samtidigt fokuserat på sitt eget märkes identitet och utvecklat modellerna utifrån det, säger Alexander Garcin.

Mission: Zero

Tillverkningen i Ingolstadt sker med nettonollutsläpp* från den 1 januari 2024 och är den tredje Audi-anläggningen efter Bryssel (2018) och Györ (2020), där målet med Mission: Zero-programmet är att samtliga anläggningar ska vara koldioxidneutrala till 2025.

– Alla våra elbilar, inklusive nya Q6 e-tron, tillverkas redan klimatneutralt i Europa. Några av hörnstenarna för att nå det är att minska resursanvändningen generellt, användningen av förnybar el och uppvärmning från förnybara källor och att återanvända och återvinna i allt högre grad, berättar Alexander Garcin.

Hållbar materialcykel

Material som tillverkas med hjälp av återvinningsprocesser minskar användningen av primära resurser vid tillverkningen av Q6 e-tron och säkerställer en sluten och därmed effektiv och hållbar materialcykel.

– För att tillverka det stål som krävs för taket på alla Q6 e-tron-modeller använder Audi stålskrot, varav en del kommer från uttjänta bilar, säger Alexander Garcin.

Märket integrerar modellserien i befintliga monteringslinjer, till exempel karosseriverkstaden för PPE. Karosserna tillverkas i en byggnad som täcker cirka 148 000 kvadratmeter.

– Komponenterna för Q6 e-tron-serien tillverkas av 328 medarbetare per skift och 1 150 robotar med en automatiseringsgrad på 87 procent.

Tror på stark tillväxt

Alexander Garcin förutspår en stark tillväxt för marknaden av premiumelbilar framöver:

– Vi står inför en omställning som behöver bättre laddningsmöjligheter och nya beteenden hos användarna. Sverige ligger i framkant när det gäller laddinfrastruktur, men för många krävs en beteendeförändring för att fullt ut omfamna elbilar som standard. Även om laddhybrider är en del av övergången, är jag övertygad om att elbilarnas fördelar och körupplevelse kommer att vinna över fler. Med ett växande utbud av modeller de kommande åren ser framtiden ljus ut för elbilssektorn.

* Med nettonollutsläpp av CO2 menar Audi en situation där, efter att andra möjliga reducerande åtgärder har uttömts, företaget kompenserar för koldioxidutsläpp från Audis produkter eller verksamheter och/eller de koldioxidutsläpp som för närvarande inte kan undvikas i leveranskedjan, tillverkningen och återvinning av Audi-bilar genom frivilliga kompensationsprojekt över hela världen. Koldioxidutsläpp som genereras under användningsfasen, det vill säga efter leverans till kund är ej inräknade.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera